Het grote schoolplein

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zeggen we. En kunnen wij, oudere jongeren, de jeugd nog bijbenen?
Volgens psychologe Martine France Delfos hadden wij nog drie opvoedmilieus: gezin, school en buitenwereld. Daar is een vierde, de virtuele wereld, bijgekomen. Een wereld waarin de jeugd zich als zichzelf, maar ook met verschillende andere identiteiten voortbeweegt. Een wereld waar privacy geen issue lijkt te zijn. Internet is voor de jeugd niet meer weg te denken. Negentig procent (!) zegt niet zonder het web te kunnen.
Column door Menno Heerma van Voss van SOLV advocaten
Wij – ouderen – weten wel van het bestaan van internet. En ja, we maken er ook gebruik van. Oudere jongeren surfen (zelfs zonder begeleiding…) rond in Second Life. We denken bij te blijven, maar de achterstand is onoverbrugbaar. What’s new, denkt u, dat jongeren ons inhalen, gebeurt toch al sinds mensenheugenis? Toch lijkt deze keer de kloof groter. Zo groot, dat we moeite hebben om goed in te spelen op hun doen en laten.
Leerlingen van het Nijmeegs Stedelijk Gymnasium haalden een puberale scholierengrap uit. Ze klommen één voor één via het raam het lokaal uit. De docente had niets door. In onze tijd vertelden we zo’n grap door op het schoolplein. Het huidige schoolplein is alleen iets groter. Tegenwoordig film je de grap en zet je het filmpje op internet.
De rector moest optreden, want lerares en school stonden in hun hemd. Drie leerlingen één dag geschorst, begrijpelijk. En het filmpje moest van internet. Een beetje naïef: het filmpje was allang gekopieerd en stond in mum van tijd weer op het web. Het voorval plus film hebben alleen maar meer media aandacht gekregen en zijn als een olievlek verspreid. Gevolg: school, lerares en rector in nog groter hemd en de leerlingen nog meer pret.
Wie de jeugd begrijpt, heeft een toekomst. Wie dat niet doet, verliest van de jeugd. Stay tuned!
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
De wijzer wees
2ndhype alert:2nd life…*zucht* waarom wordt dat er nou altijd bijgehaald. Ben persoonljk voor een complete 'ban' op dat onderwerp. 2nd life is een zwaargehandicapt product dat door marketeers in leven wordt gehouden. Get over it, het gaat nooit wat worden, is noiot wat geweest en zal ook nooit wat worden. Puur omdat partijen zoals sony, mindark etc. het BETER,blizzard en ontelbare anderen kunnen dan lindenlab. 'ouderen' op internet klikken zomaar op banners, acceptere junkmail, laten zich oplichten door Spamnigerianen…maar dan wel geschokt zijn dat er 'filmpjes' op internet staan. Toen ik als offline-jongetje buiten speelde(vroegah) deden we ergere dingen dan er in de krant staan, filmde het niet waardoor ik nooit genaaid was. De 'mensen/jongeren' die dit soort acties filmen zijn nou niet de meest intelligente personen, als je het nogeens op internet plempt is deze bewering helemaal gestaaft. Dit geld tevens voor de 'msn-slachtoffertjes'…hou je dochter gewoon eens in de gaten, waarschijnlijk is het zo'n diginoob dat ze tot in de details haar gesprekken opgeslagen heeft staan. Over een jaar of 10 zitten we weer ergens anders over te mekkeren, waarschijnlijk loopt 'de jeugd' dan met een oranje pion op hun hoofd , is het internet nog 'viezer' en is er weer een ander 'probleem'.
Joost Bazelmans
Youtube en jongeren die daarvoor filmpjes maken is iets waarvan ook een zeer gebruik kan worden als marketing instrument. Voor de promotie van onze website hebben we een competitie uitgeschreven waarbij de bezoekers zelf een reclame filmpje moeten maken. Resultaat, ruim 30% meer traffic en de teller blijft lopen!! Mijn favoriet? het zijn er zoveel.. http://youtube.com/watch?v=j4DyqSVBUUY Alle 200(!) inzendingen zien? http://www.youtube.com/nieuwemodellen