Deel dit artikel
-

‘Het is hard werken om de euro’s binnen te krijgen’

Marc Verschoor (36) is sinds kort General manager van ClickDistrict Nederland. We spraken met hem over zijn verleden in de muziekindustrie, online emoties en het gebrek aan online kennis bij marketeers.

Verschoor begon zijn carrière in de muziek. Zo was hij ooit Frontline Marketing Director bij platenmaatschappij SONY BMG, maar maakte uiteindelijk de overstap naar The Entertainment Group, waar hij de belangen behartigde van Marco Borsato, Trijntje Oosterhuis, Ilse DeLange en Guus Meeuwis. Toen The Entertainment Group failliet ging, zette hij het managen van artiesten en het produceren van evenementen voort met zijn eigen bedrijf Live Republic, waaruit hij zich nu als aandeelhouder terugtrekt. Bij advertentienetwerk ClickDistrict neemt Verschoor deels de (vooral nationale) taken over van Peter van der Heijden, tot voor kort de operationeel directeur van het bedrijf.

Is dat geen enorme grote stap, van de muziek naar advertentiekliks?
“Ik zocht eerlijk gezegd iets anders. Ik bedoel het niet arrogant, maar de muziekwereld heb ik nu wel gezien. Daarnaast gaat het moeilijk met die branche en is het lastig om er uitdagende projecten te vinden. Tot op heden was ik vooral actief als marketeer, vanuit die positie heb ik aan de adverteerderskant gestaan. Ik heb gemerkt dat zij nogal eens de neiging hebben om onlinezaken bij mediabureaus neer te leggen, omdat ze zelf soms te weinig inhoudelijke kennis hebben. Ik denk dat ik hun wensen beter kan doorvertalen.”

Verklaar je nader.
“De marktontwikkelingen gaan zo snel dat heel veel mensen het moeilijk bij kunnen benen. Dan ga je verkeerde inschattingen maken. Mensen die lang in die business zitten, hebben ook de neiging veel jargon of afkortingen te gebruiken die de buitenwereld niet goed begrijpt. In dat kader moeten we er vanuit ClickDistrict ook op letten dat ons basisproduct – digitale campagnes – duidelijk en helder is. Nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden, denk aan mobiel of video, moeten we daarnaast goed aan klanten uitleggen.”

Wat breng je nog meer aan ervaring mee?
“Ik begrijp de emotionele kant van de onlinewereld. Voor alle artiesten waar ik mee gewerkt heb, waren fansites en databestanden enorm belangrijk. Zo hebben we destijds enorm ons best gedaan op onze nieuwsbrieven. Daar haalden we ook commercieel succes uit, door ontvangers bijvoorbeeld bepaalde privileges te geven, waaronder vervroegde ticketverkoop. Ik heb ook leidinggevende ervaring met het aansturen van bedrijven waar jonge mensen werken. Die managementervaring is belangrijk, omdat de oprichters Marco Kloots en Arnoud van Leeuwen zich met andere dingen binnen het bedrijf willen bezighouden, zoals de verdere ontwikkeling van de technologie. Marco ken ik trouwens al uit mijn studententijd in Rotterdam, maar we hebben ook wel eens zaken met elkaar gedaan.”

Wat is je focus komend jaar?
“Voor elk bedrijf geldt op dit moment dat het hard werken is om de euro’s binnen te krijgen, dus vanuit mijn positie zal ik vooral sales gaan aansturen. Daarnaast willen we onze klanten zoveel mogelijk ondersteunen. Alles draait om dienstverlening en de resultaten daarvan.”

Welke technische ontwikkelingen worden belangrijk?
“We volgen sociale media en vooral Facebook op de voet, maar ook mobiel en video. Wij moeten daar heel scherp op zijn, omdat we er mogelijk nieuwe markten mee kunnen aanboren. We zijn redelijk flexibel. Als Europese organisatie kunnen we bijvoorbeeld op landenniveau waar nodig aanpassingen doorvoeren, zoals op het gebied van de cookiewetgeving. Daar zijn we nu helemaal klaar voor.”

Is dat ook niet iets wat je uit de muziekbranche gewend bent; snel schakelen omdat trends en artiesten komen en gaan?
Jazeker, ook een artiest is ondanks de persoonlijke band toch vooral een merk dat je goed moet onderhouden. Ik weet overigens niet of ik het in die wereld nog lang zou hebben volgehouden. Platenmaatschappijen worden kleiner en kleiner. En de vraag is of ze er nog lang zullen zijn, gezien alles bijna gratis online wordt aangeboden.”

*) Dit artikel verscheen in het februarinummer van Emerce magazine (#119)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond