H&M optimaliseert sites voor m-commerce

Modeketen H&M richt zijn pijlen helemaal op de mobiele shopper. Komende weken gaan er in acht landen vernieuwde, voor mobiel geoptimaliseerde webshops live. Mobiel krijgt voorrang, de lancering van de Amerikaanse webwinkel wordt daarom verlaat.

‘De online markt groeit steeds sneller en de verkopen via telefoons en tablets in het bijzonder’, stelt H&M in zijn meest recente kwartaalbericht. Mobiele verkopen stijgen dermate snel dat H&M er zijn online strategie voor aanpast. Dat zeggen de Zweden niet hardop, maar de feiten spreken voor zich.

‘Om mee te gaan in deze snelle ontwikkeling openen we in acht landen waar we al actief zijn websites die voor mobiele dragers zijn geoptimaliseerd.’ Dat vindt begin volgend jaar plaats. Welke landen dat zijn, houdt de leiding voor zich. Opvallend is, dat H&M de ontwikkeling van de voor mobiel geoptimaliseerde website voorrang geeft op zijn apps. De waardering voor de apps voor Android en iOS loopt niet over en doorontwikkeling komt pas na de ontginnen van het webkanaal.

Het ziet er ook niet naar uit, dat de apps in het voorjaar op de schop worden genomen. Het digitale team van H&M zal dan zijn handen vol hebben aan de lancering in Amerika. Althans, aan de opening van de webwinkel in de Verenigde Staten. Die is er nog niet en de opening daarvan is uitgesteld geworden om de mobiele webshops voorrang te geven.

Opvallend is dat het aantal fysieke winkels niet stabiel blijft of afneemt, maar sneller groeit dan eerder was gepland. H&M heeft vermoedelijk een duidelijk beeld van hoe het de fysieke en digitale kanalen bij elkaar wil brengen.

Digitale financiële cijfers geven de Zweden niet. De grote lijn van de eerste negen maanden van 2012: omzetplus van twee procent, winststijging van elf procent.

1 Reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug