Hoe kies ik de juiste hostingprovider? [howto]

Hostingproviders, een paar jaar geleden waren ze nog zeldzaam. Tegenwoordig zijn ze met velen — elk met andere specifieke kwaliteiten. Dat maakt de keuze voor de juiste hostingprovider niet eenvoudig. Want wat als deze naderhand verkeerd blijkt?
Dit kan extra kosten of uitval van gehoste applicaties en websites met zich meebrengen. Er zijn een aantal basisvoorwaarden die van belang zijn bij de keuze voor een hostingprovider. Hierbij tien tips om de juiste hostingkeuze te maken.
1. Wat staat er tegenover als de hostingprovider niet voldoet aan de SLA?
Veel hostingbedrijven doen mooie beloften in hun Service Level Agreement (SLA). Zo garanderen ze bijvoorbeeld een responsetijd van vier uur en 99,9% uptime. Maar wat staat er tegenover als ze dit niet waarmaken? Dat verschilt per leverancier en is voor klanten zeer de moeite waard om na te vragen. Soms wordt het niet halen van een SLA namelijk afgedaan met een simpele ‘sorry’. Andere bedrijven stellen korting per uur overschrijding in het vooruitzicht. Het bedrag kan echter aanzienlijk verschillen per hostingprovider. Let ook op wat leveranciers verstaan onder de term ‘response’ in ‘response tijd’. Dit is vaak niet meer dan een e-mail dat uw verzoek ontvangen is. De daadwerkelijke oplossing laat dan nog wel even op zich wachten.
2. Maak persoonlijk kennis met de hostingprovider
Uiteraard is de offerte belangrijk, maar absoluut niet heilig. Hosting is immers een dienst die door mensen wordt uitgevoerd en geen vaststaand product. Daarom loont het om kennis te maken met de medewerkers van de hostingpartner. Zij zijn immers degenen die u straks ondersteunen. De salesmanager die u in eerste instantie spreekt, is vaak niet representatief voor de rest van het bedrijf en een eenmalig aanspreekpunt. Spreek dus ook met het technische personeel en kijk hoe gepassioneerd ze zijn over hun werk. Ga een keertje langs in het datacenter en ontmoet uw toekomstige contactpersoon.
3. Eis flexibiliteit
Het afsluiten van een hostingcontract is een grote stap. Het is logisch dat u eerst een proefperiode wilt om te kijken hoe de dienstverlening daadwerkelijk verloopt. Misschien verwacht u wel aanzienlijk te groeien in de komende maanden of groeit uw online marketingcampagne uit tot een groter succes dan verwacht. In deze gevallen is het slim om niet direct een meerjarig contract af te sluiten. Dat kunt u altijd nog doen als de samenwerking bevalt. Ook met het oog op schaalbaarheid is flexibiliteit geen overbodige luxe. Bekijk de uitbreidingsopties die een leverancier biedt en –misschien nog belangrijker – ga na of hij de beloofde schaalbaarheid wel waar kan maken. Heeft de hostingprovider wel voldoende capaciteit? Wanneer het bedrijf geen eigen datacenter heeft en slechts drie man personeel is de kans groot dat hij niet snel een nieuwe server kan aankoppelen wanneer uw goedlopende applicatie daarom vraagt.
4. Hoe verloopt de support in de praktijk?
Heeft u een vaste contactpersoon of verloopt het contact via de helpdesk? Gaat men direct aan de slag met uw verzoek, of kunt u slechts een bericht achterlaten en dan maar afwachten? En is de hostingprovider 24×7 bereikbaar? Problemen met uw applicaties kunnen namelijk evengoed midden in de nacht ontstaan. Dan is het handig dat er iemand in het datacenter aanwezig is om het probleem direct op te lossen. Een hostingprovider die ook actief is in de Verenigde Staten heeft altijd technische werknemers ter plaatse. Is het hier nacht, dan zijn ze in de VS nog aan het werk. Dat kan er voor zorgen dat hostingproblemen veel sneller worden opgelost. Een persoonlijk aanspreekpunt heeft ook voordelen. Diegene is altijd op de hoogte en kent uw voorgeschiedenis.
5. Staar u niet blind op de prijs
Uiteraard zijn er goedkopere en duurdere hostingproviders. Maar de prijs is niet heilig. De ene hostingprovider is niet voor niets goedkoper dan de andere: ze hebben minder en slechter geschoold personeel, bieden een lager serviceniveau of hebben weinig servers op voorraad. En wat is standaard inbegrepen in het aanbod? Dat is ook een belangrijk aandachtspunt. Het verschilt per hostingprovider welke diensten inbegrepen zijn. Zo omvatten sommige aanbiedingen geen SLA. Ook komt het voor dat de leverancier extra kosten voor support en het restoren van data in rekening brengt.
6. Kies een betrouwbare, duurzame en stabiele hostingprovider
Garandeert een hostingpartner 100 procent netwerkuptime? Dan zou hij moeten samenwerken met meer dan één netwerkprovider en moet de omgeving redundant zijn uitgevoerd. Het is ook positief als de leverancier datacenterhardware (switches, servers routers etc.) op voorraad heeft. Omvang, geschiedenis en certificeringen van een hostingpartner zeggen iets over zijn stabiliteit. Kijk hier dus naar, bijvoorbeeld op de bedrijfswebsite of in het jaarverslag. Dit geeft u de zekerheid dat uw hostingpartner over een jaar nog steeds bestaat.
7. Hoe staat het met de beveiliging van het datacenter?
Zijn naast het datacenter ook het netwerk en uw systemen beveiligd met bijvoorbeeld intrusion detection-oplossingen? Wanneer u een hostingovereenkomst afsluit, stelt u namelijk bedrijfsonderdelen open voor de omgeving van uw hostingpartner. U kunt dus wel uitstekend beveiligd zijn, maar als uw hostingprovider dat niet is, lopen uw systemen nog steeds risico’s op malware-infectie of openbaarheid van gegevens. Het kan geen kwaad na te vragen hoe het datacenter beveiligd is en om beveiligingsvoorwaarden op te nemen in uw contract.
8. Hoe communiceert de verkoper?
Reageert hij snel of duurt het een week voordat u een reactie krijgt? U mag verwachten dat u binnen een dag een offerte krijgt, tenzij het om een complexe oplossing gaat. Doet de verkoper bij technische vraagstukken beroep op een technische medewerker of roept hij maar wat? Het is een goede zaak als u met een technische medewerker spreekt voordat u het contract ondertekend. Diegene kan u direct gericht adviseren. Zo zorgt u dat u een maatwerkoplossing krijgt in plaats van een standaard hostingpakket dat niet volledig aansluit op uw behoeften.
9. Ga voor maatwerk
Bent u op zoek naar een hostingspecialist of een -generalist? Wilt u uitbreidingsopties of een vast pakket en 24×7 persoonlijke service of dienstverlening via een helpdesk tijdens kantooruren? Bepaal deze zaken voordat u uw zoektocht naar de ideale hostingpartner begint. Al deze factoren wegen uiteraard mee in de prijs. Dus als u een eenvoudige website wilt hosten, hoeft u geen duurder flexibel contract af te sluiten. Zijn er bedrijfskritische applicaties in het spel? Dan loont het juist om een uitgebreider servicepakket te nemen.
10. Doe uw huiswerk
Veel bedrijven maken zich er te makkelijk vanaf bij het kiezen van een hostingprovider. Ze gaan er blindelings vanuit dat de provider kan waarmaken wat hij belooft en zijn afspraken nakomt. Vaak komen ze bedrogen uit en zitten dan vast aan een langlopend contract. Check de referenties van de hostingprovider. Ga daarbij niet alleen af op de referenties die de hostingpartner aandraagt. Dit zijn vaak zijn meest tevreden klanten. Kijk ook eens op fora of Google naar ervaringen met de hostingprovider. Dan krijgt u een objectiever beeld van zijn dienstverlening.
Auteur: Anthony Carter, Rackspace Hosting
Foto: jeremyfoo (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
21 Reacties
Jan de Graaff
"een paar jaar geleden waren ze nog zeldzaam" hahahaha. Een "paar" als in "10"?
Nils Kijkuit
Wedden, dat Rackspace op alle vragen ja kan beatwoorden? Wat is dit voor journalistiek gedrocht: een introductie "van de redactie van Emerce" en dan vervolgens een bedrijf het stukje verder laten schrijven. Zet er dan Advertorial boven! Hoe hou je je lezer voor de gek [howto]
Peter Olsthoorn
Mijnheer Kijkuit heeft er weinig van modern uitgeven begrepen 😉
nils
Nou meneer Olsthoorn geef mij dan maar old skool Planet Multimedia kwaliteit 😉
DeSjaak
Hmm dit is inderdaad een vreemd artikel. Of is het reclame? Inhoudelijk prima, maar waarom kan een redacteur dit niet zelf? Waarom niet meerdere hosting providers hun visie laten geven?
Tinus
Dan ben je als journalist toch al redelijk ver afgegleden als je dit nog echt wilt verdedigen met termen als 'modern uitgeven'. Goedkope simpele commerciele vulling dat is het.
Nils
@tinus: knipoog van Peter gemist 😉
trouwe lezer
De beste & goedkoepste alternatieven:1. Amazon cloud computing ( http://aws.amazon.com/ec2/ )2. Google AppEngine ( http://code.google.com/appengine/ )
Hemaworstje
Pfieuw armoe troef bij deze toko als je zo al aan bladvulling gaat doen.
mvl
"Door Redactie Emerce" … "Auteur: Anthony Carter, Rackspace Hosting" Wat is het nou?
Erwin Boogert - Emerce
Dank voor jullie kritische reacties, gelukkig sommigen ook onder eigen naam. Die neem ik des te serieuzer. De reacties zijn belangrijk omdat we willen weten hoe we met bijdragen van derden om zouden moeten gaan als we die zouden willen plaatsen. De eerste conclusies zijn al dat we 1) dat soort berichten duidelijk gescheiden en onderscheiden van de normale berichtenstroom aan moeten bieden en 2) niet moeten melden dat de redactie dit plaatste. Opmerkelijk is dat er op de inhoud door niemand iets wordt aangemerkt.
Jeroen Bakker
> Opmerkelijk is dat er op de inhoud door niemand iets wordt aangemerkt. Waarschijnlijk omdat het artikel nogal uit de toon valt hier op Emerce.nl Erwin. Alleen de lezenswaardige rubriek van Karel Kolb gaat doorgaans in op praktische stappenplannen en how-to's, dus als er uit andere hoek zoiets verschijnt dan valt dat uit de toon. Daarnaast, bovenstaande lijst is niet echt des Emerce in mijn ogen: hosting zoals hier beschreven is een basic commodity die iedereen die Emerce.nl bezoekt al goed geregeld zal hebben. En die in bovenstaande lijst erg simpel omschreven wordt. Wanneer je bijvoorbeeld als startup grote hoeveelheden streaming video wilt gaan hosten dan moet je toch echt wat andere overwegingen in je keuze meenemen (Emerce richt zich toch op innovatieve webconcepten, niet op simpele websites?) Kortom: bijdragen van derden zijn zeker interessant, maar ik zie liever spraakmakende columns en opiniestukken, of how-to's over ?cht innovatieve en vernieuwende zaken!
Koos Koets
Ik vond het artikel nogal een hoog: "ja duh" gehalte hebben, daarnaast zijn de tips veel te algemeen, slaat die op een MKB hosting pakket? Slaat dit op een multi-server architectuur van een online dienstverlener die hier zijn brood mee verdiend? Of is het gewoon een hosting pakketje voor een prive blog. Als je dat niet duidelijk uitlegt zijn de tips vrij nutteloos.
Bas Groot
Beste reazuurders; dit artikel is ontzettend relevant, zelfs als het een advertorial blijkt te zijn. Alle punten zijn volstrekt relevant en 100% uit de praktijk gegrepen. Zeker driekwart van de organisaties waar wij als bouwer van grote sites mee te maken krijgen, hebben hun bestaande hosting ondergebracht waar ze te maken hebben met werkelijk absurd slechte kwaliteit/service en ze kunnen er niet vanaf, wat zulke gasten nog lui maakt ook. Daar heeft iedereen last van, de klant, wij als bouwer/serviceverlener, en de bezoekers van de site. Ook de systeembeheerders bij de klant worden er ook gek van, en als de directie vervolgens iedereen gaat zitten aandrammen daarover, is het feest compleet. Dus zorgvuldig kiezen? Definitely. Ik ben het vooral eens met punt 2: PRAAT met die mensen, en vooral met de technici die je straks aan de telefoon krijgt als op prime time iets kapot gaat. Dat doet dus bijna geen enkele klant, voordat ze per jaar duizenden, soms tienduizenden euri stuk slaan op hun hosting. Toen wij zelf een nieuwe hoster zijn gaan zoeken, zijn twee gedoodverfde winnaars op punt 2 genadeloos door het ijs gezakt. Een kwam met een veel te bruine "verkoper type verkoper" met strak haar aanzetten toen ik vroeg een technicus mee te nemem. Dat werd een vernederend "dat zal ik aan onze technische jongens vragen" maal 20. De ander had helemaal niet geluisterd naar wat we vroegen. Eentje die we "erbij" hadden genomen omdat een klant daar tevreden over leek, deed het fantastisch en we maakten kennis met communicabele, servicegerichte technici (wow!) die er ?cht verstand van hebben (combi=zeldzaam). Aangezien reclame gevoelig ligt in zo'n forum: als je wilt weten wie, reageer hier dan mail ik je, of google me en vind onze partnerpagina. Nog 1 goede tip voor allemaal: Vraag de leverancier om of ze een vergelijkbare, tevreden klant hebben waar je mee mag bellen om dingen te vragen. Een partij die goed kan luisteren/verkopen maar iets te verbergen heeft, valt al door de mand als je dat vraagt… Nog een tip: 99.99 SLA beschikbaarheid is leuk, maar re?le, gehaalde en gemeten beschikbaarheid is veel leuker. Vraag naar de GEMETEN 365 dagen en meetmethode en ontdek de vele verschillen! En ja, een goede hoster zoeken is veel werk, maar dat vele werk betaalt zich echt terug. Vergeet niet dat het maandelijks terugkerende kosten zijn en downtime is pas echt duur. Dat kost klanten en verstoort de continu?teit van je bedrijfsproces.
Jan de Vrieze
@Bas Groot: Een prospect die van de hostingbusiness zelf geen kaas heeft gegeten kan de relevantie van bovenstaand artikel niet beoordelen. Het enige dat zo iemand kan concluderen is dat dit een verhaal is uit de categorie "Wij van WC-eend adviseren WC-eend". Wie de hostingbusiness wel kent ziet onmiddelijk dat er elementen in het verhaal zitten die naar Rackspace toe geschreven zijn. Als voorbeeld uit het 4e punt: "Een hostingprovider die ook actief is in de Verenigde Staten heeft altijd technische werknemers ter plaatse. Is het hier nacht, dan zijn ze in de VS nog aan het werk. Dat kan er voor zorgen dat hostingproblemen veel sneller worden opgelost." Met dit soort passages die in mijn ogen niet relevant zijn verliest het verhaal aan objectiviteit. Je hoeft immers geen Amerikaanse vestiging te hebben om 24×7 support te leveren. Het zou Emerce sieren om in aan te geven dat het om een commerciele of een gesponsorde uiting gaat, en niet de schijn op te houden dat het een regulier redactioneel stuk is. Dan nog even de gevraagde inhoudelijke kritiek per punt: 1. Is relevant, maar triviaal. Iedere ondernemer die regelmatig overeenkomsten sluit behoort te weten dat je clausules goed moet lezen voor je ze tekent. 2. Ik neem aan dat we het niet over contracten van een paar tientjes in de maand hebben. Als het om grote contracten gaat lijkt het me vanzelfsprekend dat je je relaties persoonlijk spreekt. Het lijkt me echter onzinnig om te gaan kijken hoe enthousiast het technisch personeel is. Dat is in het algemeen irrelevant voor de kwaliteit van de hosting. Passie is geen maat voor kwaliteit. 3. Een dooddoener en onzinnig. Als klant moet je kunnen vertrouwen op een organisatie. Het hoort niet nodig te zijn dat je de schaalbaarheid beoordeelt. Dat vereist bovendien kennis en deskundigheid die heel veel klanten niet (hoeven) hebben. 4. Een dooddoener en in mijn ogen naar Rackspace toegeschreven. 5. Dooddoener nummer zoveel. Veel woorden om weinig te zeggen. 6. Enigzins relevant, met name het verhaal over redundantie. 7. Relevant 8. Triviaal en toegeschreven naar de bedrijfscultuur van Rackspace 9. Triviaal 10. De enige tip waar je echt wat aan hebt: doe je huiswerk en ga zelf op zoek naar klantervaringen.
Bas Groot
@Jan de Vrieze. Over punt 4 ben ik het bij nader inzien met je eens eens: dat is naar Rackspace toegeschreven. Elke goede hoster is 24×7 bereikbaar, USA of niet doet er niet toe. Voor sommige dingen moet je nu eenmaal op lokatie. En uiteraard het gaat hier om bedrijfskritische hosting. Hosting van 2 tientjes kun je op elke hoek krijgen en de site van de voetbalclub mag er best een dagje uit liggen natuurlijk. Passie is geen maat voor kwaliteit? What?!?!?! Op deze planeet? Bedrijven die echt goede service en kwaliteit leveren, zijn zonder uitzondering gepassioneerde en betrokken mensen. Dat zijn nooit verveelde, bureaucratische stukken sjachrijn die het allemaal wel best vinden als om 5 uur de piepers maar op tafel staan. En formeel gezien kun je zeggen dat al die punten inderdaad "niet relevant" of "dooddoener" zijn, maar in de dagelijkse praktijk die ik meemaak, en ik kom bij veel organisaties over de vloer, wordt vaak volledig over de very basics heen gestapt. Dat is overigens volkomen menselijk. En moet je dus de technici ontmoeten voor je kiest? Hell yeah! Echt! Ik zal even een kleine greep doen uit de admin mentality challenges die ik de afgelopen 13 jaar meermalen heb meegemaakt: - Je site ligt eruit, de technicus verdedigt alles van zich af met gezemel over waarom hij niet verantwoordelijk is, softwareversies, wat anderen eerst moeten doen voordat hij wat kan doen, waarom ben ik niet ingelicht, wie wat in welke volgorde aan wie had moeten aankaarten zodat dit niet gebeurd zou zijn. – Je site ligt eruit, en de technicus gaat je triomfantelijk zitten inpeperen wat jij wel fout zal hebben gedaan, in plaats van je te helpen met het probleem op te lossen.- Je site ligt eruit, en de technicus gaat je allerlei software proberen aan te smeren ipv het probleem oplossen.- De dagelijkse backup of de netwerk-infrastructuur blijkt niet meer goed te werken, en hoe vaak je erop aandringt dat te verbeteren, ze komen telkens met nog mooiere plannen over hoe mooi het darkfiber-netwerk er volgend jaar uit zal zien en daar komt dan een backup-systeem op.- Je wilt iets volstrekt redelijks wat gewoon echt nodig is, en de technicus zegt "nee" en het blijft "nee" wat je ook probeert.- Er is sprake van iets wat onwerkbaar slecht werkt, en de technici begrijpen en erkennen dat ook, excuseren zich suf, beloven telkens beterschap en doen er geen moer aan. – Keer op keer blijken de technici bij onderhoud en noodsituaties de afgesproken stappenplannen of noodprocedures gewoon te negeren en lukraak op de server in te hakken tot er weer wat lijkt te werken. Lezen is gezeur en krijg je hoofdpijn van. – "ik kom er niet uit, ik weet niet wat het is, dat heb je wel vaker met (productnaam)" en vervolgens opgeven en je met het probleem laten zitten en de telefoon niet meer opnemen. – enzovoort, enzovoort Dit soort grappen zijn helaas geen uitzondering! Onder hosters heb je ontzettende toppers, daar werk ik dan mee, en ontzettende rukhufters, die zijn totaal niet bezig met de wereld van hun klant en maken meer kapot dan je voor mogelijk houdt. Dat soort dingen zijn een kwestie van mentaliteit. Mentaliteit kun je vooral ontdekken door te praten me de uitvoerenden, allerlei scenario's door te praten en te kijken hoe ze reageren. In nood leert je je vrienden kennen. Vanuit een bestuurlijke blik kan je zeggen: de hoster als bedrijf moet maar zorgen dat ie goeie mensen in dienst heeft en zijn spulletjes op orde, dat moet ik niet hoeven checken voor ze. In de praktijk blijkt dat dus wel nodig te zijn, vooral bij grote hosters die verdacht toevallig erg goede verkopers in dienst hebben. Wie in de wonderlijke wereld leeft waar je een hoster kunt kiezen met alleen bestuurlijke middelen zoals specificaties, een zorgvuldige selectieprocedure met een uit en te na beschreven bestek, ITIL, procedures en documenten en het eisen van garanties wens ik veel succes.
Jan de Vrieze
Nee, passie is geen maat voor kwaliteit. Ik ken heel erg veel techneuten met enorm veel passie voor hun werk, maar totaal geen inzicht in wat er bij de klant speelt. Daarom is het veel belangrijker om je accountmanager door en door te kennen dan de techneuten op de werkvloer. Een gemiddelde ondernemer wil helemaal niet vermoeid worden met technobabble maar gewoon geholpen worden zonder alle details te hoeven kennen. Daarvoor heb je iemand nodig die jouw business begrijpt en daar zijn techneuten als technisch specialisten in het algemeen niet de juiste personen voor.
Nicky Hoenderboom
@Jan, Bas, Leuke discussie. Jullie verschil in inzicht heeft in mijn ogen te maken met een verschil in plek en positie. Bas levert als ik het goed begrijp internet oplossingen inclusief hosting aan zijn klanten. Zijn klanten praten niet met de hosting partij maar met Bas, het zal hen dus een zorg zijn of de accountmanager van de hosting partij hen begrijpt, zo lang Bas maar een goede vertaalslag maakt en doet wat er wordt verwacht of is afgesproken. Bas zelf aan de andere kant weet precies wat hij wil van een hosting partij en heeft wellicht meer verstand van hosting dan de gemiddelde hosting accountmanager. Dat maakt contact met (slechts) een accountmanager alleen maar omslachtig. Heb je als klant echter geen 'tussenpersoon' als Bas dan kan een accountmanager die met je meedenkt en her en der wat uitleg of suggesties geeft zonder meteen enorm technisch te worden juist erg prettig zijn. Mits je je ontwikkelaars dan wel heel goed met ze laat afstemmen wie wat doet, de 'technobabble' aldus Jan. Anders komen ze bij issues alsnog aan jou vragen wie het probleem mag oplossen :-) Om een lang verhaal kort te maken; service is voor velen een verschillend begrip. Ik zou bij het kiezen van de juiste hosting- of beheerpartij dan ook zeker de door jou als klant gewenste plek in de keten meenemen. Ben je marketeer of ben je een backend developer? Dat scheelt nogal in de manier waarop je met je hosting partij wenst te schakelen.
Koos Koets
Bas de Groot, hoezo mag de site van de voetbalclub er een dagje uit liggen? Ik ben zelf jarenlang webmaster geweest van de voetbalclub, wij hebben zelfs geen papieren blad meer, als de site er uit ligt hebben we dus een probleem, met name omdat afgelastingen ook via de site gecommuniceerd worden.
Bas Groot
@Nicky: Ik heb te maken met beide situaties daarom zeg ik: spreek de accountman EN technicus. Je hebt de accountman in een andere situatie nodig dan de technicus en de technicus is wel maatgevend voor de prestatie van de hostingpartij. @Koos: Toen ik het eenmaal had gesubmit dacht ik al hmmm voetbalclub is misschien niet zo'n gelukkig voorbeeld. De portee was: als het gaat om een bedrijf of instelling die voor zijn functioneren van de hosting afhankelijk is, gaat het heel veel geld kosten als er dingen down zijn.
Imre Gmelig Meijling
Maar mensen laten zich wel door de verkoper bij de tv-zaak overtuigen. Gaat toch soms ook om relatief veel geld, alleen dan op je prive begroting. Kwaliteit is niet wat je erin stopt, maar wat de ander eruit haalt (auteur onbekend). Kwaliteit wordt vaak door die ander herkend bij werk van gepassioneerde mensen, ongeacht of deze elkaar nu ontmoeten. Spreek je iemand die gepassioneerd over zijn werk praat, dan moet je wel erg niet-geintresseerd zijn wil je daar steenkoud bij blijven. Er bestaat niet zoiets als 'de gemiddelde ondernemer'. Ik ben zelf gepassioneerd en ik kom bij veel ondernemers over de vloer; Ze zijn allemaal anders. De ene vind het leuk om de technische mensen te ontmoeten, de mensen achter de schermen. De ander neemt hier de tijd niet voor.