Deel dit artikel
-

“Hoe lang moet je gebruikers laten wennen aan betaalde diensten?”

De van Wegener afkomstige Han Bartholomeus (41) is directeur van informatiedistributeur Genie.nl, bekend van de gratis SMS-diensten. In het najaar moeten deze diensten geld gaan opbrengen.

De gratis diensten van Xoip werden onlangs beëindigd, en de 200.000 gebruikers moesten betalen of naar andere gratis diensten omzien. Kunnen we dat van Genie ook verwachten?

"Nee, wij hebben een relatie met 700.000 gebruikers opgebouwd en het zou erg onverstandig zijn als we die vervolgens zouden wegjagen. De vraag is natuurlijk hoe lang je gebruikers moet laten wennen aan betaalde diensten. Voor ons was het met gratis diensten in de markt zetten van een merknaam nu eenmaal erg belangrijk en daar zijn we goed in geslaagd. Onze doelgroep maakt massaal gebruik van onze diensten. Maar ook ik heb liever twee betalende dan vijftien niet betalende klanten. Daarom is er al wel een limiet gesteld aan het aantal berichten dat gebruikers gratis kunnen ontvangen.

De volgende stap is dat we gepersonaliseerde diensten gaan aanbieden. Voor dit soort diensten zal wel betaald moeten worden."

De SMS-berichten zijn nu nog reclamevrij. Gaat dat ook veranderen?

"Ons standpunt is dat we gebruikers niet ongevraagd reclame willen sturen. De gebruiker moet zeg maar tekenen voor ontvangst. Wat ik niet uit wil sluiten zijn berichten die gesponsord worden."

Anders dan Xoip kunt u zich ook wel wat meer permitteren, want Genie.nl is een volle dochter van BT Wireless.

"Maar dat betekent ook weer niet dat we rustig achterover kunnen leunen. Met British Telecom is de afspraak gemaakt dat we, net als bij het Nederlandse zusterbedrijf Telfort, zelf de broek moeten ophouden. In zekere zin zijn we klant van BT, zoals BT klant is van ons. Wij nemen netwerkdiensten van ze af, en zij weer diensten van ons."

U bent echter niet afhankelijk van BT, want u genereert ook nog op andere manieren inkomsten.

"Wij leveren ook wap-diensten en in het najaar kan men via onze site mobiele telefoontoestellen kopen met een speciale Genie sim-kaart. Daar kan men mee telefoneren en sms'en of gebruik maken van mobiel internet. Ook gaan we diensten leveren die andere aanbieders van mobiele telefonie (nog) niet bieden. Zo kan men straks bijvoorbeeld online de rekening bekijken."

Gaat u ook nog de zakelijke markt op?

"We richten ons eerst op de consumentenmarkt. Op welke termijn we de zakelijke markt opgaan is nog niet vastgesteld. We zijn al wel actief als facilitaire dienstverlener, dat wil zeggen dat we de afwikkeling van het sms-verkeer voor derden verzorgen. Ook zijn we met de Postbank en Telfort een project opgestart waarbij 500.000 wap-toestellen geschikt worden gemaakt voor mobiel bankieren."

U heeft nog steeds vertrouwen in wap?

"In Engeland wordt intensief gebruik gemaakt van wap, bijvoorbeeld om vakanties te boeken. We hebben de dienstverlening verbeterd, en bijvoorbeeld de aansluittijden voor de wap-servers verkort, zodat gebruikers niet te lang op de informatie hoeven te wachten."

Het lijkt erop dat wat in Engeland wordt ontwikkeld, hier in Nederland moet worden uitgevoerd. Hoe onafhankelijk is Genie.nl?

"Er is veel bilateraal overleg. Vergeet niet dat Genie ook buiten Engeland actief is. We hebben wereldwijd 5,5 miljoen klanten. Daarom proberen we zoveel mogelijk een gezamenlijk beleid uit te stippelen, maar uiteraard worden de marketingactiviteiten wel volledig op de lokale markt afgestemd."

Wat voor bedrijf is Genie.nl over vijf jaar?

"Ik denk dat we in de toekomst even vanzelfsprekend zullen zijn als de krant nu. Genie is voor bepaalde gebruiksmomenten ideaal, bijvoorbeeld als je op de bus of trein staat te wachten en behoefte hebt aan actuele informatie. Ik realiseer me heel goed dat Genie is er niet voor iedereen is. Als ik mijn moeder vertel dat je met je mobiele telefoon een bos bloemen kunt bestellen, zegt ze: nou, dan kan ik net zo goed even naar de bloemenwinkel op de hoek lopen. Maar mijn dochter bestelt met het grootste gemak concertkaartjes via haar gsm."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond