Deel dit artikel
-

Hoe Wanadoo winst gaat maken

Internetproviders hebben moeite het hoofd boven water te houden in een krimpende advertentiemarkt. Het Franse Wanadoo schakelt het onderzoekslaboratorium van moeder France Telecom in om zijn diensten aantrekkelijker te maken.

Dat France Telecom de tweede internetprovider van Europa is na America Online, wekt nauwelijks verbazing. Het voormalige staatsbedrijf lanceerde in de jaren tachtig Minitel, een teletekst-achtige dienst die dank zij gratis uitgereikte terminals een enorm succes werd. Verdiend werd er vooral aan telefoontikken.

Minitel was een voorloper van internet, maar de hoogtijdagen van de dienst zijn inmiddels wel voorbij: het dataverkeer neemt gemiddeld met zo'n vijftien procent af.

De ervaringen die France Telecom met Minitel heeft opgedaan worden thans gebruikt voor het internet. De Fransen waren vanwege hun matige kennis van het Engels niet meteen geïnteresseerd in het medium, maar inmiddels zijn er zo'n negen miljoen Fransen online. Dat succes is hoofdzakelijk te danken aan de vele Franstalige portals en Gouden Gidsen die France Telecom in de loop der jaren heeft gelanceerd. Inmiddels is een deel van deze activiteiten ondergebracht bij dochter Wanadoo, het bedrijf dat ook elders in Europa actief is. In Nederland biedt Wanadoo kabel- en adsl-diensten aan via Casema. Met de overname van Freeserve is Wanadoo inmiddels ook tot de Britse markt doorgedrongen.

De acquisities hebben Wanadoo geen windeieren gelegd: de omzet is in negen maanden met veertig procent gestegen.

Wel moet directeur Nicolas Dufourcq toegeven dat de overnames even op een laag pitje zijn gezet. Het verklaart waarom Wanadoo het Nederlandse Freeler en WISH Nok Nok, dat onlangs voor een appel en een ei werd verkocht aan Tiscali, niet heeft willen kopen. "Je moet de overname van een gratis provider aan de financiële wereld kunnen verantwoorden", aldus Dufourcq.

Liever wil het bedrijf de omzet van de bestaande diensten uitbreiden, al was het maar omdat Wanadoo eind 2002 eindelijk eens winst wil maken. Voorwaarde is wel dat abonnees van gratis diensten zo snel mogelijk betalende abonnees worden. Bij Freeserve is dat al grotendeels gelukt. Zo'n 500.000 gebruikers hebben zich opgegeven voor een 'flat fee' abonnement, waarbij de telefoontikken zijn inbegrepen. In Nederland is zo'n abonnement beschikbaar onder de noemer Hometime.

Het gratis Wanadoo Free abonnement zal niet worden afgeschaft, maar onduidelijk is of Wanadoo het voorbeeld gaat volgen van HetNet, dat voor zijn 'gratis' internetdienst een duurder telefoontarief heeft geïntroduceerd.
Aan de andere kant zijn de netwerkkosten als gevolg van overcapaciteit volgens Wanadoo enorm gedaald, in Frankrijk alleen al met vijftig procent, waardoor hogere winstmarges gerealiseerd kunnen worden. Wel is het de bedoeling om de lagere netwerkkosten door te berekenen aan abonnees. "Hier in Frankrijk vinden mensen internet helemaal niet zo duur", zegt Dufourcq. "Het probleem is eerder de hoge prijzen die Fransen voor een pc moeten betalen."

Onderzoek

Wanadoo hoopt een deel van zijn inkomsten via geheel nieuwe diensten te realiseren. Daartoe werkt men samen met het onderzoekslab van France Telecom. Wereldschokkend is het ook weer niet wat er uit het laboratorium rolt. Een interactieve quiz genaamd Quizbee heeft als belangrijkste innovatie dat binnen een aantal seconden gereageerd moet worden wil men een prijs kunnen winnen. Gratis spelletjes zijn volgens Wanadoo zeer belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken. Inmiddels zijn er enkele Pay Per View-diensten gelanceerd, zoals horoscopen of de races van Le Mans, die via provider Freeserve worden aangeboden. Ook virtueel winkelen kan voor meer omzet zorgen. Onderzoekers hebben daarom de Champs Elysees in drie dimensies nagebouwd. Men kan er winkels binnenlopen en artikelen bekijken.

Opvallend zijn verder een geurorgel dat via internet kan worden aangestuurd en in samenhang met webpagina's allerlei geurtjes kan verspreiden en een hi-tech jas ? écharpe communicante ? waarin computers en webcamera's zijn verwerkt. Het kledingstuk zal pas op zijn vroegst in 2005 geleverd worden als UMTS beschikbaar komt; de volgende generatie mobiele telefonie.

Volgens Wanadoo sluit die jas aan bij het streven om overal en altijd internetdiensten aan te kunnen bieden. Innovaties blijven belangrijk in een markt die consolideert, zegt topman Nicolas Dufourcq. "Ik denk dat er uiteindelijk maar vijf echt grote internet providers overblijven. Wanadoo zal er een van zijn."

Deel dit bericht

1 Reactie

Michel Kleistra

Zo'n geurmachine was er toch allang, bleek geen succes,nu dus een comeback. In bioscopen zouden ze geuren ook gaan gebruiken, weet iemand hoe dat zich verder ontwikkeld heeft? Verder wordt het ook in retail gebruikt als stimuli.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond