Deel dit artikel
-

IAB: Klacht over massaal weglekken van persoonsgegevens bij online advertentiehandel ongegrond

Volgens branche-organisatie IAB is er geen grond voor de klacht die Bits of Freedom heeft ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens over geautomatiseerde advertentieverkoop. De organisatie sprak onlangs over het ‘massaal weglekken van persoonsgegevens bij online advertentiehandel’.

Realtime-bidding (RTB) is een geautomatiseerde veilingmethode waarbij advertentieruimte op websites in een fractie van een seconde en zonder menselijke tussenkomst verkocht wordt aan adverteerders.

Volgens Bits of Freedom worden elke keer wanneer iemand een website bezoekt met advertenties die via een veiling zijn verkocht met behulp van een bid request persoonlijke gegevens gedeeld met ‘tientallen zo niet honderden bedrijven’. Een groot probleem is volgens Bits of Freedom, dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren.

In plaats van zich echt te verdiepen in de methodiek van het RTB-raamwerk van Google en het IAB Europe Transparency & Consent Framework (TCF),  zo schrijft het IAB, claimt Bits of Freedom dat organisaties als IAB en Google geen verantwoordelijkheid nemen, terwijl hun standaarden dan wel weer een centrale rol spelen in de ongecontroleerde verspreiding van persoonsgegevens via realtime-bidding.

De eerste iteratie van het TCF werd ontwikkeld om het digitale advertentie-ecosysteem in staat te stellen te voldoen aan bepaalde verplichtingen op grond van de GDPR en de ePrivacy-richtlijn, schrijft het IAB. ‘Het is de grootste industriële samenwerking in haar soort en de enige compliance-oplossing die door en voor de industrie is gebouwd. Het TCF voorziet in de behoeften van alle onderdelen van de advertentiewaardeketen, van uitgevers en technologiebedrijven tot en met bureaus, adverteerders en consumenten.’

IAB zegt te begrijpen dat een organisatie als Bits of Freedom bezorgd is over grijze gebieden rondom GDPR en de juiste handhaving ervan. ‘Maar ook zij zouden moeten erkennen dat de industrie zich het afgelopen jaar als geen ander heeft ingezet om door middel van zelfregulering het identiteitsprobleem inzichtelijker te maken.’

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond