Deel dit artikel
-

‘Apps overbodig door responsive’

Het lijkt gedaan met de apps van Iens.nl. Het bedrijf lanceert vandaag een nieuwe site, op basis van responsive design, en legt de toekomst van de apps in handen van zijn online gemeenschap.

Alleen als de vaste gebruikers van recensiesite daar nadrukkelijk om blijven vragen, en als de nieuwe site niet bevalt, handhaaft Iens.nl zijn mobiele apps. Dat klinkt door in een bericht waarin het bedrijf de lancering van de nieuwe site bekendmaakt.

De aparte mobiele site m.iens.nl is verdwenen. Die is immers niet meer nodig nu de nieuwe site ‘responsive’ is. Dat houdt in dat hij functioneel even goed werkt op mobieltjes als op grote computerschemen. De nieuwe Emerce.nl is volgens hetzelfde principe gebouwd.

“Kiezen tussen een app of mobiele site blijft lastig”, zegt Roel van der Kraan, development manager bij Iens. “Apps kunnen een extreem soepele en snellere gebruikerservaring bieden, met features die specifiek zijn voor mobiel. Een dergelijke app ontwikkelen kost echter veel tijd en je kunt je afvragen of dat het waard is voor een app die je niet dagelijks gebruikt”.

Foto: xavier33300 (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Wouter

Technisch slim, handig en verstandig. De vraag is wat de impact van het missen van de “app” op je scherm doet met frequentie. Mensen zitten in de flow op hun voornamelijk mobiel met een ritueel van “even standaard apps langs”, site is mooi maar moet gebruiker bewust naartoe. Dus mijn gevoel is om een “lege app schil” te maken die eigenlijk een shortcut op telefoon mogelijk maakt maar direct Responsive website opent. En ja dit kan ook via het maken van een bookmark, maar dan mist een consistent app logo EN dit doet maar relatief kleine gemeenschap.

Misha Scholte

@Wouter, wat de impact is, ligt natuurlijk aan heel veel factoren. Als je onderdeel bent van de dagelijkse routine: ja, dan kan het aardig kwaad als je niet altijd direct op de springboard staat. Iens zal denk ik niet in de dagelijkse routine zitten: dat bezoek je enkel als je naar een restaurant wil gaan of als je er net bent geweest. Dat maakt die use case dus al een stukje anders.

Bij Tweakers hebben we bewust ervoor gekozen om de apps uit te gaan faseren en ons volledig op responsive in te zetten (voorlopig). Mogelijk komen er nog wel apps uit, maar in welke vorm is nog maar de vraag. Ondanks dat wij in de dagelijkse routine zitten van veel gebruikers, kostte het ons uiteindelijk gewoon veel te veel geld. De inkomsten uit apps zijn nog steeds erg mager en ik zie dat niet heel vlug rendabel worden. Tevens zitten we met een erg klein team, wat het nog extra ingewikkeld maakt. Ieder uur die je steekt in je app, steek je niet in je website (wat bij ons de core business is).

Overigens kun je wel degelijks als ‘website’ met een logo staan op de springboard van een smartphone. Bij Tweakers hebben we dat al voor iOS, en Google gaat het ook mogelijk maken met hun ‘Toevoegen aan startschem’-functie, waar we al support voor hebben (alleen heeft het Chrome for Android-team het zelf bij een release stuk gemaakt). Dan zit je alsnog prominent op hun scherm

Erwin Boogert

Goede en informatieve reacties, dank.

Thijs Cobben

@Wouter: goede punten! Een gemiddelde CMS-achtige app kost al snel enige duizenden euri (extra) aan ontwikkeling tov sec responsive site schat ik zo. Wat zou het verschil in waarde/opbrengst per gebruiker zijn voor, neem een case: iens.nl, gegeven de door jou genoemde voordelen van een app boven een bookmarkable responsive site?

Gijs Verhoeven

Worden apps overbodig door responsive? Het antwoord daarop is volgens mij genuanceerder dan de titel van dit artikel doet vermoeden.

Responsive websites vormen weliswaar een positieve ontwikkeling die het mogelijk maakt om de gebruikservaring van websites beter aan te laten sluiten bij het gebruiksscenario van mobiel, tablet en desktop. Tegelijkertijd is de gebruikservaring van een goed ontwikkelde native app – zoals de development manager van Iens ook aangeeft – nog altijd onovertroffen.

Uiteraard ben ik niet bekend met de details van het businessmodel van Iens, noch met hun gebruiksstatistieken. Ik geloof er echter wel in dat een mobiele en/of tablet app waar een goed concept en businessmodel aan ten grondslag ligt, rendabel kan zijn. Zelfs wanneer deze app niet dagelijks gebruikt wordt.

Een app is sneller. Een website, zelfs een mobiele versie zal altijd (een deel van) zijn content en interface moeten downloaden. Een app laadt vanaf de telefoon of tablet. Dat is sneller. Bovendien, zelfs wanneer je offline bent is een goed ontworpen app, of een deel daarvan, toch bruikbaar.

Een app is soepeler. Wanneer je een website bezoekt moeten er veel onderdelen geladen worden. Afbeeldingen, menu’s, titels en tekstblokken verschijnen in ogenschijnlijk willekeurige volgorde. Met als gevolg een onrustige ervaring. Bij een app staat de layout, de interface lokaal, dit zorgt voor een soepele werking.

Een app is eenvoudiger in gebruik. Een website is, vaak in de loop der jaren, volgepropt. Onduidelijke functies, menu opties en reclame banners maken het gebruik ingewikkeld. Een goede app wordt ontwikkeld met focus op een specifiek doel. Bovendien ligt de aandacht tijdens het app gebruik grotendeels hierop, de app vormt een cocon waarin de gebruiker aandacht geeft.

Wellicht de belangrijkste reden om een app te gebruiken is de kwaliteit van de user experience. In hoeverre is hij prettig in het gebruik. Dit zal in veel gevallen een van de belangrijkste redenen zijn om de app boven de site te verkiezen.

Feit blijft dat de afgelopen jaren te vaak een app is gemaakt alleen maar om de app. De voorgaande randvoorwaarden staan alleen ten dienste van de functie van de app. Uitgevers moeten nog steeds op zoek naar de toegevoegde waarde van een app ten opzichte van de site. Begrijp mij echter niet verkeerd. Die toegevoegde waarde kan heel goed liggen in een subset van website functies specifiek geschikt voor het mobiele en/of tablet gebruikscenarios.

Wanneer iemand kiest voor een app heb je als merk een sterke uitgangspositie. Hij of zij neemt de moeite om de app te installeren. Doorgaans zijn dit gebruikers die jouw merk waarderen of in potentie loyaal hieraan zullen zijn. Je merk is dan aanwezig op het home scherm van de tablet en/of telefoon, daarmee ben je er alleen nog niet.

Een goed ontworpen en ontwikkelde app op zich is nog niet voldoende. Het succes hangt ook af van de engagement in de app. Hoeveel gebruikers weten jouw app te vinden én nog veel belangrijker blijven deze ook gebruiken? Bij het ontwerpen van een app moet je daarom al nadenken over de engagement strategie. Relevante push berichten, regelmatige app updates, Apple Smart App Banners en Google App Indexing kunnen je daarmee helpen.

Pushberichten zijn een zeer krachtig middel waarmee je direct, misschien nog wel directer dan via e-mail, met jouw gebruikers in contact staat. Daarnaast weten veel gebruikers jouw app opnieuw te vinden wanneer er een app update is geïnstalleerd.

Voor iOS gebruikers kan je met Smart App Banners ervoor zorgen dat de app optimaal integreert met een website. Gebruikers die de app gedownload hebben krijgen wanneer ze de website bekijken een banner te zien, door het tappen op die banner opent de app zich op exact dezelfde locatie als de website. Daarmee wordt bijvoorbeeld het zoekresultaat wat werd getoond op de website wordt ook getoond in de app. Bezoek bijvoorbeeld vanaf je iPad de webshop van PmE legend: shop.pme-legend.com om te zien wat ik bedoel. Google is verder aan het experimenteren met een techniek waarmee de inhoud van apps getoond wordt in Google zoekresultaten.

Een goed ontworpen app gecombineerd met een goede engagement strategie kan wel degelijk een aanvulling zijn op de (gebruikservaring van de) website. De vraag moet misschien luiden; ben je in staat je fans met je app echt toegevoegde waarde te bieden? En wat is het je waard om jouw gebruikers een optimale ervaring te bieden?

Roel van der Kraan

Het antwoord op de vraag of apps overbodig worden door responsive ligt inderdaad genuanceerd zoals Gijs hierboven aangeeft. Helaas laat hij het belangrijkste argument weg: kosten versus baten.

Bij iens hebben we de afweging gemaakt of we binnen ons budget een app kunnen ontwikkelen die door de aan Gijs beschreven voorwaarden voldoet, dus native (voor Android en iOS), snel, een goede user experience en goede engagement strategie. En dat wordt lastig.

Onze huidige apps hebben een flink aantal downloads, het gebruik is redelijk, maar helaas is er geen sluitende business case te maken om de investering in goede native apps te rechtvaardigen. Maar dat is onze afweging op onze business, voor andere websites met andere doelen of budgetten kan deze afweging anders uitvallen. Exclusief responsive ontwikkelen is zeker niet altijd de beste oplossing.

Net als bij Tweakers staan we voor het probleem staan dat we een klein team hebben en ontwikkeling van een echt goede app kost dan flink wat van onze tijd. Aandacht die we ook kunnen gebruiken om onze website nog beter te maken.

Responsive ontwikkelen is voor ons ook op de lange termijn voordelig. Wanneer we nu features introduceren zijn ze direct beschikbaar op de mobiele versie van de website. We laten zo veel mogelijk ‚ruis’ weg op onze mobiele versie, dus banners en blockers ga je daar niet zien. We maken ook een afweging welke content we belangrijk vinden en dus prominent presenteren. Zo kunnen we relatief eenvoudig en goedkoop een goede mobiele ervaring bieden.

Na de lancering van de mobiele website hebben we een vraag uitgezet op onze Facebook pagina, hoeveel van onze bezoekers nog waarde hechten aan een app van iens. Een aantal aarzelt maar het merendeel kiest voor een goede mobiele website en hoeft niet zo nodig een app. Interessant om eens te lezen: https://www.facebook.com/iens/photos/a.199405343420614.54013.153394281355054/828114220549720/?type=1

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond