Deel dit artikel
-

“Ik hoop dat ik het mis heb”

Op elk Emerce-artikel, in print of online, kan gereageerd worden door middel van de reactie-mogelijkheden op www.emerce.nl. Hieronder een samenvatting van de meest spraakmakende bijdragen van de afgelopen maand.

24/7 nederland failliet

Advertentienetwerk 24/7 moest na de losmaking van de Amerikaanse moedermaatschappij de handdoek in de ring gooien.

'Bas van de Haterd' waagt zich aan een toekomstvoorspelling.

"Ik denk dat veel grote sites zoals Emerce de advertentieverkoop in eigen hand zullen nemen en dat dergelijke netwerken vooral voor de middelgrote en kleine sites zullen gaan opereren. En voor opvulling bij de grote sites. Is op zich ook veel logischer. "

'Hans-Peter Harmsen' steunt hem hierin en ligt toe:

"Ik denk dat de grote netwerken de markt behoorlijk hebben verpest. Aan de ene kant wisten ze de bannerprijs kunstmatig hoog te houden, aan de andere kant werd meestal nog geen 30% van de bannerruimte verkocht. (?) Logisch dat dit geen houdbare situatie is. 24/7 Europe is wellicht de eerste maar zeker niet de laatste die dit lot gaat treffen."

'Jan Gerritsen' vindt het niet nodig nu kritisch te zijn over 24/7.

"Het is natuurlijk in- en intriest dat 24/7 surseance van betaling heeft moeten aanvragen. Er zullen hierna nog wel genoeg (negatieve) reacties komen onder het mom van "zie je wel", dat is eigenlijk nog wel triester. (?) 24/7 heeft absoluut een belangrijke bijdrage geleverd aan de acceptatie van webvertising. Dat is iets wat alle criticasters zich moeten realiseren voordat zij met de vinger gaan wijzen."

'Klik klik' legt uit hoe de dingen volgens hem werken.

"A: goede morgen met de Telegraaf kan ik u helpen ?

B: Ik wil graag een contact advertentie plaatsen

A: dat kan, kosten van een standaard advertentie zijn fl 12,50 per regel

B: Uhh, dat lijkt me wat aan de hoge kant. En ik ben kennelijk niet de enige. Ik las laatst dat jullie maar 20% van jullie inventory verkopen. Wat dacht je van 1,00 gulden per regel.

A. Dat kan ik niet maken. 2,50 dan?

B. Deal!

Leuk grapje ? Nee, realiteit. En maar goed ook. Marktwerking heet dat."

'Monique van Dusseldorp' suggereert een alternatief model.

"In plaats van te kijken hoe het banner model niet in staat is geweest om content sites te financieren, is het misschien beter te kijken vanuit de adverteerders. Die hebben immers op dit moment ineens een heel scala aan interactieve middelen, inclusief eigen websites, tot hun beschikking om brand bekender te maken, informatie te verschaffen aan (mogelijke) klanten, en direct zaken te doen of een relatie met de klant op te bouwen."

Hot-Orange failliet

Internetwarenhuis Hot-Orange ging failliet. Sommigen zagen het aankomen, zeggen ze, anderen vinden het vooral een geval van 'jammer'.

'Peter Pan' noemt Hot-Orange "de boo.com van Nederland. Veel geld, veel herrie, veel lucht."

'Tuurlijk is het makkelijk om te zeggen 'ik had het wel aan zien komen', maar zeg eens eerlijk: ga jij een designer stoel bij Hot-orange kopen?"

'Jim' geeft de marktomstandigheden de schuld.

"Dit is nou een geval van heel jammer. Een mooi initiatief dat door tegenvallende markt niet echt van de grond is gekomen."

Voor 'Karel de Groot' is het aanleiding tot cynisme.

"Citaat van hun site: //hot-orange.com ? de leukste manier om je geld uit te geven."

'Anoniem' was bepaald niet verbaasd over het bericht.

"Ik kan het toch niet helpen om te stellen dat hier vele mensen met mij niet verbaasd over zijn. Hot-Orange eindigde in de poll op de site afterthehype.com bovenaan in het lijstje met bedrijven die failliet zouden gaan. Wie deed er nu niet lacherig over dit bedrijf, behalve Jerome Mol ('Hot-orange gaat zeker naar de beurs, daar kun je me op quoten').

'Mike' heeft ondanks de slechte afloop een complimentje voor de initiatiefnemers.

"In ieder geval respect voor diegene die het hebben gedurfd zoiets op te zetten! In Nederland is het nog steeds zo "mocht" je falliet gaan dat je met je nek wordt aangekeken, terwijl dat in de ons omringende landen en de Verenigde Staten veel anders is! Daar heeft men respect voor iemand die lef/durf toont door te beginnen"

'Hans Elshout' steunt hem hierin.

"Aan degene die kritiek hebben: Van een ander kleineren is nog nooit iemand groter geworden. Laat eens zien wat je zelf kunt (wij hebben meerdere e-commerce klanten die succesvol zijn ? er is absoluut een markt!)."

'Ruud Bredewold' bedankt Hot-Orange voor hun acitiviteiten.

"Jullie zijn absoluut van toegevoegde waarde geweest bij het enthousiasmeren van de Nederlandse consument om online te kopen. Hot-Orange was het synoniem voor online winkelen in Nederland. Het jammer dat het zo is gelopen."

Interactieve soap

Een interactieve soap die via e-mail en vooral sms te volgen is, roept gemengde gevoelens op bij de lezers.

'Remo' juicht het toe en heeft zelf ook wat in de koker.

"Het is goed te zien dat er eindelijk verrassende initiatieven op sms-gebied worden gelanceerd. (?) Ik verwacht dat er snel meer betaalde sms-entertainment op de markt zal komen. In ieder geval eentje en snel ook! Ik heb er ook nog een op stapel."

'Dik' ziet het niet zitten.

"Geen onderzoek gedaan, klant 20 piek per maand laten betalen en zeker weten dat de terugverdientijd kort is. ben ik nou zo naïef of geloven jullie hier echt in?"

'Kreutz' heeft een suggestie om het business-model te verbeteren.

"Zeer weinig mensen zullen fl. 20,- willen betalen voor een soap die op vele andere plaatsen gratis is en ook nog eens weinig informatie kan bevatten. Deze dienst kan wat mij betreft best geïntroduceerd worden, echter de dienst moet gratis zijn met advertentie inkomsten. Dit zal lastig zijn met de huidige advertentie-markt, maar zal beter werken dan dit concept."

In een tweede reactie verklaart hij echter sportief:

"Ik hoop dat ik het mis heb, want dan blijken er voor dit soort diensten meer mogelijkheden in het verschiet te liggen."

'Jessica van der Burg', woordvoerder van smssoap.nl, vindt dat ondernemen soms ook durven is.

"Ik krijg het gevoel dat de huidige sfeer in de markt mensen soms TE voorzichtig maakt, waardoor ieder detail tot in den treure onderzocht dient te worden alvorens iets opgestart kan worden. En ik kan me zo voorstellen dat potentieel goede concepten daar wel eens onnodig aan ten onder gaan. (?) Of ons initiatief slaagt of niet zal de toekomst uitwijzen. Duidelijk is in ieder geval dat de sms-markt in een hele interessante ontwikkeling terecht komt en hopenlijk kunnen we anderen inspireren tot nog meer nieuwe toepassingen!"

Onze eigen Job Franken deelt een compliment uit.

"Heel goed initiatief! Rustig testen tegen relatief lage kosten (want geen TV) en met een directe inkomstenstroom, zodat commercieel succes of falen snel duidelijk is."

Woordenwisseling

Moet een ceo die publiekelijk (anoniem) wordt aangevallen zich verweren? Is het eigenlijk wel aanvaardbaar om anoniem te reageren?

'Donders' ziet een verband met een gebrek aan netiquette.

"Wat voorheen in de kroeg en bij de kapper geuit werd, staat nu open en bloot op het net. Ik merk zelf hoe makkelijk een kritische opmerking verandert in een vlam. Ik hoop dat zoiets een kwestie van tijd is, en dat er net zoals in dagelijkse contacten een digitale wellevendheid zal ontstaan."

'Wim Hollebrandse' vindt dat anonieme reacties het juist zo leuk maken.

"Waar trek je de grens? De anonimiteit maakt toch het hele gebeuren van reacties plaatsen zo leuk, ondanks dat het er soms (anoniem) hard aan toegaat?" Maar toch vindt hij: "Ik moet toegeven dat als je iemand keihard verbaal aanvalt, dat je dan ook wel de portie lef moet bezitten om je eigen naam eronder te zetten. Dat is simpelweg een kwestie van goed fatsoen."

In een vervolgreactie stelt Donders vragen over de juridische implicaties van anoniem reageren.

"In het media-domein is het niet ongebruikelijk dat columnisten onder schuilnaam zich scherp afzetten tegen publieke figuren. Waarom mogen zij wel wat jij en ik niet mogen?

Een andere vraag betreft de juridische verantwoordelijkheid. Wie is aansprakelijk voor laster in deze reactie-kolommen? Kan ik als belasterde Emerce aanspreken? En wat is de jurisprudentie?"

Voor 'Fedaykin' is de hele kwestie duidelijk.

"Learn to live with it! Dit heet internet. Wil je niet dat er vage lui gaan reageren, zorg dan dat het een abonneeservice wordt. En aan die ceo's die zich aangevallen voelen of zich geroepen voelen om zich te verdedigen: don't be such a crybaby."

'Nils de Witte' vindt dat de lezers elkaar voldoende corrigeren.

"Overigens ben ik van mening dat de discussies op Emerce erg beschaafd en inhoudelijk relevant zijn. Er doet een breed en goed ingevoerd publiek aan mee. Aangevallen ceo's worden over het algemeen in bescherming genomen door andere forumleden."

Mismanagement

Trendwatcher en e-commerce adviseur Richard Lamb schrijft in een opiniestuk dat er het een en ander schort aan het management van de telecombedrijven.

'Ad de Rol' vraagt zich of Lamb wel zo'n kenner is.

"Als dhr. Lamb nu echt zo goed weet hoe het moet, waarom is ie dan niet zelf een geniaal concept op het internet begonnen? En dan de site www.e-commerce.nl. Waarschijnlijk in elkaar geflanst door een handig neefje. (Of zou Richard zelf aan het html-en zijn gelagen?) Practice what you preach!"

'Kees van Dorp' ziet een trend.

"Inmiddels heeft iedereen wel gezien en gelezen dat het slecht gaat met de ict. In plaats van hierop af te geven zou het een nuttiger zijn eens over oplossingen te praten. Maar ja, het is tegenwoordig een trend om alles wat met ict af te zeiken, en daar doet deze trend-watcher dan ook vrolijk aan mee?"

'Eric Heersink' betuigt respect voor Lamb, maar?

"Denk dat meneer Lamb tijdens het schrijven dezes weer even met de ruimtecapsule enkele jaren terug in de tijd is geschoten. Toen kon men nog met niet onderbouwde business-plannen aankomen, die kruiwagens met geld het raam uitkieperden. Dit met als doel gebruikers voor een dienst waar je in de verre toekomst wellicht veel geld mee kon gaan verdienen."

'Alemke Tebbens' denkt dat Lamb de zaken juist ziet.

"Megablunders uit het verleden (verkeerde interpretatie van het model 'gratis weggeven') kan je nu niet ineens wegpoetsen door achtelijk veel te laten betalen voor sms."

'Maarten van Leeuwen' heeft een advies voor de telecombranche.

"Mijn advies aan telecombestuurders: Leg het advies van de heer Lamb naast u neer, en streef eerst maar eens naar een toename van de winst met 12%. Dat lijkt me een stuk reëler, en al ambitieus genoeg."

'Dirk Scholing' vindt het hele concept van 'gratis' in dit verband raar:

"Gratis bestaat niet in Telecomland. Vergeet u zelf morgen niet gratis bloemkolen te halen bij de groenteboer en vier gratis biefstukken bij de slager?"

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond