Deel dit artikel
-

ilocal breidt uit naar België en Duitsland

De Nederlandse lokaal georiënteerde zoekmachine iLocal breidt uit naar het buitenland. De sites in België en Luxemburg zijn al operationeel en Duitsland staat voor later dit jaar op de agenda. Met een nieuw verworven kapitaalinjectie wil het bedrijf buitenlandse verkoopkantoren openen.

"Als we in een sterk concurrerende markt, met de Gouden Gids en De Telefoongids, iLocal op kunnen bouwen dan kunnen we dat ook in het buitenland op meer gefragmenteerde markten", verklaart marketingdirecteur Niek Veendrick van iLocal de buitenlandse uitbreidingsstrategie van zijn bedrijf.

iLocal trok Marieke Zijlstra van de Gouden Gids aan om het bedrijf prominenter op de kaart te zetten.

Aan Emerce licht Veendrick toe: "In België is vooralsog enkel de site actief, maar in het tweede kwartaal gaan we het merk uitbouwen met zoekmachinemarketing- en advertenties en een campagne. Zo hebben we het in Nederland ook gedaan. Daarna gaan we met een lokaal verkoopteam van start. Duitsland volgt daarna, vermoedelijk in het tweede of derde kwartaal van 2007."

Het bedrijf registreerde ook iLocal-domeinen in Spanje en Portugal.

Expansie met derden

In Nederland wist iLocal zijn bereik in een jaar tijd te vervijfvoudigen. In januari 2006 verwerkte de lokale zoekmachine 200.00 unieke bezoekers. In december 2006, zo blijkt uit cijfers van Multiscope, noteerde de site 1 miljoen unieke bezoekers.     Hoeveel verkeer van partners, zoals Ilse, afkomstig is houdt Veendrick voor zich. Wel constateert hij dat steeds meer Nederlanders de site ook zonder bemiddeling van een derde partij weten te vinden. "En het aantal herhaalbezoeken per gebruiker neemt toe."

iLocal voert met verscheidene partijen in het buitenland verkennende gesprekken. De van oorsprong Zwolse onderneming hanteert een partnerstrategie om zijn buitenlandse expansiebeleid gestalte te geven. Met Map24 in Duitsland werkt iLocal reeds samen, als afnemer van landkaartinformatie. Namen van de gesprekspartners houdt de marketingdirecteur voor zich.

Ieder bedrijf in Nederland kan zich op laten nemen in de lokale zoekmachine. Om hoger, uitgebreider of opvallender in de zoekresultaten naar voren te komen, moet een bedrijf betalen aan iLocal. Dit soort marketingopties zijn de primaire bron van inkomsten voor iLocal.

Zeer recent opende iLocal een tweede Nederlandse vestiging, in Utrecht.

Nieuw kapitaal voor groei

Om de buitenlandse uitbreiding te financieren, verwierf iLocal onlangs een volgende kapitaalinjectie. De namen van de investeerders houdt het bedrijf voor zich. Uitgeverij Wegener had reeds een minderheidsbelang in het bedrijf.

Voor de onderliggende zoekmachinetechnologie gebruikt iLocal software van het Amerikaanse bedrijf i411.

Bron foto: How can I restyle this, overgenomen via Creative Commons-licentie 

Deel dit bericht

3 Reacties

Adriaan

Dat gaat lekker daar. Een miljoen bezoekers per maand is best veel. Ik vind em in ieder geval beter werken dan de gouden gids site, al was het alleen maar omdat die site een stuk trager is.

Piet

van Nieuwenhuizen was het toch??

Mike

Dit bedrijf gelooft in zijn eigen praatjes. Ze roepen 1 miljoen bezoekers…maar 90% van die bezoekers komt binnen via Google. Zijn dus geen potentiele kopers zoals de verkopers zeggen. Dit bedrijf draait verlies en moet elke maand de investeerders smeken om geld. De vertegenwoordiger vertelde mij zelf dat de onvrede binnen het bedrijf zo groot is dat hij eerdaags bij de telefoongids gaat werken.Het bedrijf bestaat voor 99% uit verkopers, directie en marketing van de gouden gids..tijd voor een contract met concurrentie beding bij de gg

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond