Derp

Impact Retail dankt faillissement aan opkomst e-commerce

Impact Retail, moederbedrijf van onder meer Modern.nl, It’s en Prijstopper, kon het hoofd niet langer boven water houden in een veranderende markt waarin e-commerce zijn intreden heeft gedaan. Dat blijkt uit het faillissementsverslag van de curatoren. Er blijkt geen doorstart van het bedrijf mogelijk te zijn.

De rechtbank van Breda verklaarde Impact Retail begin dit jaar failliet. Uit het verslag (PDF) van de curatoren blijkt nu dat de oorzaak voor het faillissement te danken was aan verschillende omstandigheden. Onder meer de recessie vanaf 2008 en de verschuiving van verkopen in winkelpanden naar verkopen online waren hier debet aan. De prijstransparantie in de markt dankzij het internet, waardoor de consument beter de koopjes kan vinden en de daarop volgende prijsdalingen worden als nog een reden genoemd.

Maar ook Media Markt en BCC, twee grote landelijke retailketens, gaven Impact Media een flinke tik met concurrerende prijzen.

Er zijn verschillende gesprekken gevoerd voor een mogelijke overname met vier serieuze belangstellenden, waaronder een Brits private equity bedrijf. Deze draaiden allen op niets uit. Uiteindelijk zijn 10 winkels van It’s overgenomen door branchegenoot Mikro Electro, actief in de regio Rijnmond. De overige 108 It’s-winkels zijn gesloten.

Eerder werd al bekend dat Scheer & Foppen het onderdeel Modern.nl overnam. Waarbij het voor de curatoren vanaf dag 1 duidelijk was dat de webwinkelactiviteiten van Impact Retail, onder de vlag Modern.nl, een substantiële waarde vertegenwoordigden. Modern.nl werd, zo blijkt uit het verslag, verkocht voor 2.245.000 euro. De webwinkel had in het boekjaar 2009/2010 een omzet van ruim 29 miljoen euro. Het daaropvolgende boekjaar kwam de omzet, mede door een reorganisatie, lager uit en had Modern.nl een winst, voor belastingen, van 1 miljoen euro.

3 Reacties

Mooi artikel, maar hoe word ik als gedupeerde gecompenseerd?

wat een vreemd bericht. Waarom heeft mediamarkt daar dan geen last van? Ze lijden ook onder prijstransparantie en blijven vruchteloos zoekende op het web

Waarom blijft iedereen toch roepen dat al dit soort bedrijven kapot gaan door de opkomst van webshops. Al deze bedrijven hebben zelf ook de kans (gehad) om mee te gaan met de tijd en naast hun traditionele handel een webshop te beginnen. Maar men wil vaak geen genoegen nemen met een wat lagere marge, waardoor ze niet kunnen concurreren met webshops. Concurreren moet mogelijk blijven…..ook tussen gewone winkels en webshops. Probeer als traditionele winkel het eventuele prijsverschil te verklaren door de extra service die je biedt en de productkennis die je hebt, want dit is soms ver te zoeken bij webshops. Uiteraard zitten er aan een fysieke winkel een hoop extra kosten, maar men vergeet vaak dat online marketing ook een hoop geld kost. Als je met een webshop niet hoog scoort in google, dan krijg je de consument ook niet in je winkel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug