Deel dit artikel
-

Infographic: Energie besparen makkelijker met slimme meter

Energieleveranciers geven vanaf 2018 al hun klanten met een slimme meter maandelijks inzicht in hun gebruik. Aan het begin van dat jaar hebben al 4 miljoen Nederlandse huishoudens een slimme meter gekregen van hun netbeheerder. Het is de verwachting dat bijna alle huishoudens eind 2020 een slimme meter hebben en daarmee meer inzicht krijgen in hun energieverbruik.

Energieleveranciers gaan hun klanten bovendien actief informeren over producten en diensten die directe feedback geven over het energieverbruik. Energie-Nederland, Netbeheer Nederland, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie en UNETO-VNI streven ernaar dat 750.000 huishoudens deze slimme producten en diensten hebben geactiveerd of geïnstalleerd in 2020.

Deel dit bericht

3 Reacties

Wouter

Het internet staat vol met consumenten die klagen over dat sinds het gebruik van een slimme meter de energierekening juist omhoog gegaan is. Als je de vele consumenten mag geloven (zoek maar eens op slimme meter in Google) dan lijkt het in veel gevallen dus nadelig uit te pakken. De infographic heeft iets weg van een charme-offensief om het imago van de slimme meter wat op te poetsen. En het kan ook verwarring veroorzaken: een slimme meter bespaart zelf geen energie maar geeft enkel de meterstanden door en hooguit wat extra inzicht in het energieverbruik. Verwarrend want een slimme thermostaat kan wel actief bijdragen om energie te besparen, maar daar gaat dit artikel dan weer niet over.

John den Ridder - BlueLite New Business

De slimme meter is niets anders dan het digitaliseren van het energienet. Het geeft de bewoner inzicht in zijn verbruik, het geeft de netbeheerder inzicht in de kwaliteit van zijn energiedistributie net, het geeft de energieleverancier een mogelijkheid om klanten te adviseren over energieverbruik. Zie het als een sensor dat verschillende partijen een verbeterd inzicht geeft om te kunnen optimaliseren of vernieuwen. En ja, ook de grootschalige invoering van slimme meters heeft, net zoals iedere andere technologie, aanloop problemen. Het is niet leuk als je wordt geconfronteerd met hoge meterstanden, niet leuk als dit aan de slimme meter blijkt te liggen. Nog vervelender is het als blijkt dat de de oude meter altijd te weinig aangegeven en als blijkt dat je energieverbruik te hoog is. Het voordeel van een dergelijke confrontatie is dat je inzicht hebt om actie ondernemen. Of dit nu een slimme thermostaat is, isolatie of een andere energiebesparende actie, je hebt de mogelijkheid om iets te doen en direct feedback te krijgen (iedere 10 seconden) via bestaande infographics om te kijken wat het effect van deze acties zijn. Kortom, de slimme meter is een stap in verder digitaliseren van het energienet. Of er daadwerkelijk energie gaat worden bespaard, dat ligt aan de actiebereidheid van de energieverbruiker aangespoord door kostenbesparing en/of milieubewustzijn.

Derk

Voorlopig is er tot nu toe maar een energieleverancier die echt wat met de slimme meter doet en het voordeel ook aan de klant doorgeeft: easyEnergy. Ook Qurrent heeft zoiets maar is wel duurder. De rest gebruikt het mijn inziens enkel om hun operationele kosten omlaag te brengen (makkelijker verwerken van meterstanden) en inzicht te krijgen in je verbruik om beter in te kunnen kopen voor henzelf. Kortom, kom eens met echte voordelen leveranciers en misschien ga ik er dan ook eentje laten installeren i.p.v. weigeren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond