easyEnergy: ‘Wij innoveren wel’
Onder de naam easyEnergy stort het bedrijf achter easyJet zich sinds kort ook op de energiemarkt. Zonder kortingen in het eerste jaar en voor iedereen hetzelfde lage tarief. “Een volledig Nederlands concept”, aldus medeoprichter Raymond van Eck.
Via een gemeenschappelijke kennis werden ze vorig jaar aan elkaar geïntroduceerd: Maarten Roefs (NXT Capital) en Raymond van Eck (Nuon, HoyHoy.nl). Met als inspiratie het bedrijf Nieuwe Stroom, dat tegen handelsprijzen energie aan bedrijven verkoopt, wilden ze de energiemarkt opschudden.
Zelfs met vijftig aanbieders in Nederland innoveert die markt niet echt, vindt Van Eck. “Je hebt het over een kaal handelsproduct. De meeste energieleveranciers lokken klanten met eenmalige kortingen. Loyaliteit wordt niet beloond. Als je echt goedkoop energie wilt kopen, moet je eigenlijk elk jaar van aanbieder veranderen.”
“We denken dat onze klanten gemiddeld driehonderd euro per jaar goedkoper uit kunnen zijn”, stelt Van Eck. Door per aansluiting maandelijks vijf euro abonnementsgeld te betalen. Voor gas en stroom samen tien euro. Met verbruikskosten tegen kostprijs, daar verdient easyEnergy dus niets op.
Slimme meter
Door de fluctuerende prijzen, die voor stroom per uur kunnen verschillen en voor gas per dag, zal de consument maandelijks gevarieerde verbruikskosten betalen. “Gebaseerd op werkelijk gebruik. Dat vinden we eerlijker. Bij andere partijen ligt het maandbedrag vaak hoger dan het werkelijke verbruik. Dus krijg je aan het einde van de rit geld terug. Dat geeft je wellicht een goed gevoel, waardoor je minder snel geneigd bent over te stappen, maar de energiebedrijven verdienen intussen wel aan de verbruikskosten.”
Voorwaarde voor een abonnement is wel dat de consument een slimme meter heeft. Die is in ruim drie miljoen huishoudens al aanwezig, rond 2020 in nagenoeg heel Nederland. De klant kan hiermee via een dashboard (voorlopig nog geen app) zijn energieverbruik afstemmen op de laagste prijs. ’s Nachts een wasje draaien kan nog altijd een paar eurocent per kWh schelen.
Operationele kosten verwacht easyEnergy nauwelijks. Er zijn geen dure kantoorpanden, grote callcenters of dure kolencentrales die onderhouden moeten worden. Ook technologisch hoefde er niet veel overhoop te worden gehaald. De operationele kant wordt door Nieuwe Stroom verzorgd, de marketing komt van easyGroup.
Kritisch
Zelfstandig lanceren had gekund, erkent Van Eck. Hij vond het concept echter veel beter passen bij de ‘easy family of brands’ van luchtvaartprijsvechter easyJet. Een nieuw merk in de markt zetten, vergt nu eenmaal grote inspanningen. De naam easyJet kent iedereen. En ook oprichter Stelios Haji-Ioannou was vrijwel gelijk overtuigd van de potentie.
Plannen voor internationale uitbreiding liggen al op de plank. easyEnergy wil echter eerst eens kijken hoe het in Nederland gaat. Waarbij ook de penetratie van slimme meters in het buitenland een rol speelt. Van Eck geeft toe dat het vooral early adopters zijn die zich melden, evenals kritische consumenten die van transparantie houden. “De uitdaging is om de massa te overtuigen. Dat is easyJet echter ook vrij snel gelukt als prijsvechter in de luchtvaart.”
* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#158).
Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Dirk
Wow, eerste gedachte toen ik easyEnergy voorbij zag komen laatst op een billboard was er een van: daar heb je er weer eentje, next please!
Echter nu ik dit artikel heb gelezen (en dus er na op de site heb gekeken) ben ik wel enthousiast. Eerlijk en net concept, maar de tijd zal het leren of mensen dit model snappen. Als ze hun belofte van het niet verdienen aan je verbruik, direct opzegbaar en elke klant zelfde tarief overeind kunnen blijven houden in de toekomst, gaat dit de anderen op de lange termijn echt wel pijn doen. Overigens ook terecht, als er een markt profiteert van de loyale klant, is het de energiemarkt wel…
Wouter - Target Vision Media
Scheelt elk jaar weer tijd en administratie als je niet meer hoeft over te stappen.
Sebastiaan
lijkt me wel vervelend om als klant in de winter tegen gas spotprijzen afgerekend te worden. Hoe weet je overigens dat easy energy zijn best voor je doet om goed in te kopen? de tarieven worden toch doorberekend aan de klant.
Komt nog eens bij er veel storingen zijn bij slimme meters waardoor op uurbasis uitlezen in de praktijk problematisch is. Al met al een mooi concept maar met veel haken en ogen die nadelig voor de consument kunnen uitvallen.
h peters
krijg ik ook iedere dag een mailtje van de zonnepanelen wat hij heeft opgewekt