Deel dit artikel
-

ING: Omnichannel strategie versterkt franchiseformule

De sterke groei van online winkelen maakt ingrijpende veranderingen noodzakelijk om te kunnen blijven voortbestaan. Ook de franchisewereld ontkomt hier niet aan. Echter, ongeveer een derde van de ondervraagde franchiseformules maakt nog altijd geen gebruikmaakt van het online verkoopkanaal. Dat concludeert de ING Bank.

Veel retailers gaan over op een omnichannel strategie. Daarbij worden meerdere kanalen – fysieke winkel, e-commerce, m-commerce en social media – geïntegreerd ingezet. Uit onderzoek van de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) blijkt echter dat een derde van de ondervraagde franchiseformules (nog) geen gebruik maakt van een online verkoopkanaal. Dit komt onder meer door de verschillende belangen van de franchisegevers en de franchisenemers, wat tot wrijvingen kan leiden. Knelpunten zijn onder meer de verdeling van de kosten en de baten, rayon exclusiviteit, bescherming van het merk en het retourbeleid.

Voor een goede samenwerking is volgens ING een duidelijke kosten- en batenverdeling noodzakelijk. Een veel voorkomende opzet is dat, zeker in de beginfase, de franchiseformule alle ontwikkelingskosten voor zijn rekening neemt, terwijl de franchisenemers wel direct vanaf het begin meedelen in de baten. In het begin zijn deze online inkomsten nog te verwaarlozen, maar naarmate online groeit, nemen ook de investeringskosten toe. Als een franchiseformule in beginsel alle kosten voor zijn rekening neemt, is het moeilijker om in een later stadium als nog bij de franchisenemer aan te kloppen met de vraag of hij mee wil betalen aan de noodzakelijke investeringen.

Een populaire online strategie bij franchiseformules is een online model dat vanuit de centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Met name de fullservice franchiseformules kiezen voor deze strategie, aldus ING in een eigen verkenning van de markt. Soft franchiseformules kiezen vaker voor een gecombineerd online businessmodel. Ook hier betreft het doorgaans een uniforme website vanuit de centrale organisatie, maar daarnaast hebben franchisenemers veelal de mogelijkheid om via lokale websites acties en andere activiteiten te vermelden. Een gecombineerd model maakt beter gebruik van de kwaliteiten en lokale expertise van de franchisenemer.

Hoewel een derde van de ondervraagde franchiseformules geen producten of diensten online verkoopt, maakt bijna negentig procent van de ondervraagde formules wel gebruik van social media. De voorkeur gaat hierbij uit naar samenwerking tussen de franchisegever en één of meerdere franchisenemers.

Door het veranderende winkelgedrag worden fysieke winkels meer een marketingtool om de consument te inspireren en om een beleving te creëren. Een gevolg is wel dat franchiseformules in de toekomst selectiever zullen worden met betrekking tot hun offline aanwezigheid. Naar verwachting zal het aantal vestigingen bij veel franchiseformules in de toekomst dan ook afnemen.

ING – Omnichannel Strategie Versterkt Formule

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond