Deel dit artikel
-

ING wil ook online de dialoog aangaan

Klanten van ING krijgen een nieuwe mogelijkheid om online hun mening te delen en met de de bank in gesprek te gaan. ING vraagt de bezoekers op ING.nl naar hun mening over de onderwerpen die hen bezig houden, zoals pensioenen, maatschappelijk verantwoord ondernemen, internetbankieren voor senioren en RentePunten.

De meningen van de klanten zijn voor de ING belangrijke input voor het verbeteren van haar dienstverlening.

Vorig jaar heeft de bank al eens zijn meest betrokken en kritische klanten uitgenodigd. Die ideeën mee over hoe ING de dienstverlening zou kunnen verbeteren.

Net als in voorgaande jaren krijgen ok nu kritische klanten een uitnodiging om in gesprek te gaan met directieleden van ING Nederland. Degenen die destijds van de uitnodiging gebruikmaakten, krijgen een uitnodiging om nog eens langs te komen. Op deze ‘reünie’ staan de veranderingen in de dienstverlening van de ING centraal.

Elke drie weken leidt bestuursvoorzitter Nick Jue op de speciale site een discussieonderwerp in, dat vervolgens met een korte video wordt toegelicht. Na de introductie en de toelichting op video volgt er een stelling. Op deze stelling reageren vier willekeurig gekozen Nederlanders. Op deze reacties kunnen klanten weer stemmen en er is ruimte om deze stem toe te lichten. De ING kan ook een reactie geven in het forum waar nodig.

Het eerste onderwerp waarover de dialoog wordt gezocht, is pensioenen. Als uitgangspunt dient een onderzoek van het ING Economisch Bureau onder gemiddeld 60.000 respondenten naar hoe mensen aankijken tegen hun pensioen. Daarin stonden de vragen centraal of mensen weten wat een pensioengat is en of ze dat zelf hebben. Maar ook op welke leeftijd ze zelf verwachten met pensioen te gaan en of ze daar extra voor sparen of uitstelgedrag vertonen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Hans de Ligt

Proficiat ING, ga zo door!

Maaike

Goed initiatief, ben erg benieuwd of en hoeveel hiervan gebruik wordt gemaakt! Is de site ook publiek te benaderen of moet je ervoor uitgenodigd worden om deel te kunnen nemen?

ING Webcare Team

Hallo Maaike, deze pagina is te bereiken via: http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/stem-en-deel-uw-mening/heeft-u-uw-pensioen-goed-geregeld.aspx.
Vriendelijke groeten,
Roy
ING Webcare Team

Maaike van der Male

Hallo Roy,

Dank voor je reactie!

ziet er erg mooi uit en nogmaals mooi initiatief. Ga me er eens in verdiepen!

Groeten, Maaike

Daniel Kok

Opmerkelijk dat ING in deze dialoog ‘de onderwerpen die mensen bezig houden’ vaststelt. Waarom niet eerst even vragen: Wat zijn de onderwerpen die jullie bezig houden? Een dialoog kenmerkt zich immers door relevantie, maar vooral ook gelijkwaardigheid. Zouden klanten ECHT bezig zijn met internetbankieren en MVO? Ik vraag het me af. Zouden ze niet meer bezig zijn met hun gezin, hun baan, hun hypotheek, hun auto, hun (spaar)geld. Dat soort zaken? Daar kom je pas achter als je hen de vraag stelt.

John

Fantastisch dat ING dit doet, maar — op basis van de hier gepresenteerde omschrijving — toch ook wat paternalistisch. Ben het eens met Daniel. Daarnaast ook ten aanzien van het proces daarna. Ik citeer “..volgt er een stelling. Op deze stelling reageren vier willekeurig gekozen Nederlanders. Op deze reacties kunnen klanten weer stemmen en er is ruimte om deze stem toe te lichten…” Vier willekeurig gekozen Nederlanders? Iemand bij het tankstation, in de bus, bij de supermarkt en bij de PIN-automaat? Ik denk niet dat ik echt geïnteresseerd ben in de mening van een andere leek over hoe de pensioenen in de komende jaren zich gaan ontwikkelen. Zou ik toch vooral aan NIET-willekeurig gekozen mensen vragen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond