Deel dit artikel
-

Inhoudsopgave

Reportage: Het spel met de moment-consument

De supermarkt is niet meer wat ie geweest is. 'Een plek voor alles' heeft plaatsgemaakt voor een combinatie van on- en offline winkelconcepten. Zo speelt Ahold een assortimentsspel met de 'moment-consument' en verlegt Albert.nl de grenzen van het merk Albert Heijn. "Bij ons is al te zien wat misschien over vijf tot tien jaar in de werkelijke winkels gaat gebeuren."

Update: Collaborative Commerce

Besparingen en concurrentievoordeel zijn de beloning voor bedrijven die sneller en beter communiceren met hun toeleveranciers. In de jaren tachtig werd dat 'ketenintegratie' genoemd. Nu internet betrouwbaar en veilig genoeg is om er bedrijfsprocessen aan toe te vertrouwen heeft met het concept nieuw leven ingeblazen en het een nieuwe naam gegeven: collaborative commerce. Hoe gaan bedrijven daarbij te werk?

Interview: Dick Harryvan

De introductie van 'internetbank' ING Direct in de VS verliep zo succesvol dat de bank haar activiteiten daar fors gaat uitbreiden. Dick Harryvan, algemeen directeur ING Direct, over het geheim van het online succes. "De klant krijgt geen warm gevoel bij internet. Hij vindt het belangrijk om met iemand te kunnen spreken."

New Business

Razorfish hield opheffingsuitverkoop, Enron probeerde aanbod te verbreden, dotcom-avonturen inspireren filmmakers, marketeers geven grootscheeps boodschappen weg, Siemens onderzoekt mobiele liefdesleven en Swingbo maakt van reizen verrassingen.

Recente Reacties

Lezers geven commentaar op het nieuws, op elkaar en op Emerce…

Columns

Serge Steijn houdt het simpel: "Hoogleraren moeten naar de wallen"

Ben Tiggelaar pleit voor no-nonsense: "Back to life, back to reality"

Christiaan Alberdingk Thijm zoekt problemen: "De ISP als rechter"

Job Franken zoekt oplossingen: "Pro Logo"

Q & A

Peter Kentie (Ilse Media): "Er wordt nog veel prutswerk afgeleverd"

Chris Anderson (Wired): "Wired gaat niet over de nieuwe economie"

Jos Henkens (ATV): "De grootste dip is nu voorbij"

Mark Gorton (LimeWire): "Die spyware, dat was een fout"

Lopende Zaken

Marketing

De underground beweging Dance is verworden tot een levendige miljoenenindustrie die nu ook online zichtbaar begint te worden.

E-business

Volgens de UNCTAD kan e-commerce de motor zijn van economische groei in de derde wereld. Ervaringsdeskundigen geven hun visie op de betekenis van ICT en internet voor ontwikkelingslanden.

Content

Wanadoo is op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Het Franse bedrijf schakelt het onderzoekslaboratorium van moeder France Telecom in om nieuwe diensten te realiseren.

Technologie

In New York worden steeds meer openbare ruimten uitgerust met snelle draadloze internet 'hot spots'. Wat hebben de aanbieders eraan en wat levert het op?

Technologie

De discussies over het prijsbeleid van KPN leiden de aandacht af van waar het werkelijk om zou moeten gaan: de ontwikkeling van nieuwe en betaalbare diensten.

E-business

De Duitse koffiebrander Tchibo verwacht dit jaar de helft van zijn verkoop via internet te realiseren. In de webshop van Tchibo is van alles te vinden. Alleen koffie, dat kopen de internetshoppers amper.

Feiten en cijfers

Internetstatistieken en hun duiding, verzameld en besproken door Bas Vlugt.

Reviews

Webwatchers

Een deskundigenpanel bekeek en vergeleek sites van drie grote energieleveranciers.

Banner reviews

Het Banner Panel beoordeelt een aantal skyscrapers.

Site van de maand

Martijn van Osch zoekt naar domeinnamen met Nameboy.com.

Workshop

Sjaak Adriaanse beschrijft wat de voor- en nadelen van 'cookies' zijn.

Campagne

Een nieuwe rubriek waarin we opvallende online campagnes bespreken. We beginnen met een pre-campagne van Citroën voor een nieuw model C3.

Boeken

Gelezen en besproken: 'Every Business Needs An Angel'

Machine en Mens

Een geheel vernieuwde laatste pagina, over elektronische hebbedingetjes en hun eigenaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond