Deel dit artikel
-

Innovatie belangrijkst voor media- en telecomsector

Negentig procent van de Nederlandse bedrijven in de media- en telecomsector vindt de noodzaak tot innovatie heel groot. Dat is dertien procent meer dan het gemiddelde van bedrijven uit andere sectoren, blijkt als tussenstand uit de jaarlijkse innovatiemonitor van Twynstra The Bridge. Bedrijven uit de telecom- en mediahoek zeggen in 2007 meer uit te willen geven aan innovatie.

“De noodzaak van innovatie in deze bedrijfstakken is heel hoog,” licht directeur Radboud de Groot van Twynstra The Bridge toe. “Negentig procent is eigenlijk nogal laag, als je kijkt naar de problematiek waarmee bedrijven uit deze sectoren mee worstelen.” Hij doelt op de keiharde concurrentie in de telecomsector en de ontwikkelingen in de mediahoek, waar consumenten bijvoorbeeld steeds minder lezen.

Twynstra The Bridge doet dit jaar voor de zesde keer onderzoek naar de innovatiepraktijk van grotere Nederlandse ondernemingen. De resultaten van de onderzoeksmonitor kwamen tot stand aan de hand van interviews met 500 respondenten die bij grotere ondernemingen verantwoordelijk zijn voor innovatie of zich daarmee bezighouden. De innovatiemonitor wordt in september gepubliceerd.

“In de telecom- en mediasector zag je twee jaar geleden al dat bedrijven aangaven dat innovatie belangrijker zou worden, “ zegt De Groot. Nu komen ook de geldstromen op gang blijkt uit de tussenstanden van de innovatiemonitor. Volgend jaar willen bedrijven meer investeren in innovatie.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de helft van de respondenten aangeeft het eigen bedrijf geen succesvol innovator te vinden. “Blijkbaar bestaat er een algemene onrust in de sectoren, waardoor men denkt dat het bij andere bedrijven makkelijker en sneller gaat,” meent De Groot. Hij zegt dat hij uit zijn ervaring als adviseur weet dat het voor bedrijven een flinke klus is om innovatie efficiënt en effectief te organiseren.

De opzet van KPN, dat sinds een jaar werkt met innovatieteams noemt hij als ‘één van de meer doordachte manieren om in Nederland innovatie te organiseren’. Hij geeft daarbij wel aan dat het ook bij KPN niet altijd eenvoudig is om innovatie in juiste banen te leiden. “Je hebt te maken met een geweldig grote organisatie.”

Een derde van de respondenten uit beide sectoren zegt dat de leidinggevende geen belangrijke voortrekkersrol heeft op het gebied van innovatie. Hoewel er veel aandacht is voor innovatie, duurt het volgens De Groot nog wel enige jaren voordat het management ‘innovatie in haar genen’ heeft zitten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Marcel

Kijk, innovatie is 1 ding, maar het behouden van het voordeel uit innovatie is een tweede. Bescherming van intellectueel eigendom is met name in deze tak van sport uitermate slecht geregeld. Dit stimuleert copieer-gedrag waarom de innovator kind van de rekening wordt……….da's de realiteit.

Ralphs

Veel bedrijven willen innoveren. In welke mate is er behoefte aan de echte innovators. Hiermee bedoel ik creatievelingen die zeer snel kunnen schakelen en op vele vernieuwende ideeen komen. En op welke manier zou dit dan aangeboden moeten worden. Het kan bijvoorbeeld door een innovatie projectteam, waarin creatievelingen worden ondersteund door hoog opgeleide personen die in staat zijn de zaken concreet te maken en te realiseren.  ps. Veel creatievelingen die voor innovatie kunnen zorgen zijn echte chaoten en adhd'ers. Vele bedrijven willen deze niet in hun organisatie hebben werken. Wie heeft hier verder ervaringen mee.

Ron

Ralphs, Even een vooroordeel over creatievelingen rechtzetten. Creativiteit is een vakgebied met 240.000 professionals volgens het Innovatie Platform: http://www.innovatieplatform.nl/nl/actueel/archief/2005/9/Nederland_moet_creatieve_hotspot_worden.html  Nu even on-topic. Innovatie is absolute noodzaak en zolang je goed voeling houd met de gebruiker/markt en de technologische innovatie blijf je minstens 1 stap voor op de kopieeerders. Verder is de oorspronkelijke innovator "in" het idee en weet ook waar het idee naar toe gaat, een kopieeerder zal het alleen maar uitvoeren en uitmelken maar weet echt niet hoe verder…. Voor Media- en Telecomsector is een goede balans tussen technologische-, businesscase-, en gebruikers innovatie van groot belang. Anders loop je bvb kijhard achter de technologie aan en kom je er op een goed moment achter dat niemand erop zit te wachten en er ook geen cent te verdienen is. Klinkt bekend 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond