Deel dit artikel
-

Innovatieve instore technologie heeft potentie

Winkeliers kunnen meer klanten trekken met innovatieve instore technologie. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek ‘Meer bezoekers naar mijn winkel’ van het Store Innovation Lab van de Hogeschool van Amsterdam.

Om de meerwaarde van een aantal innovatieve winkeltechnologieën in praktijk te testen, startte drie jaar geleden het SIA RAAK MKB-onderzoek Meer bezoekers naar mijn winkel. In dit project keken onderzoekers van het Store Innovation Lab naar de effectiviteit van vier veelbelovende technologieën: interactieve schermen in de etalage, locatie-specifieke berichten, een AR-scherm en een mobiel spaarsysteem waarmee klanten met behulp van een app spaarpunten kunnen verzamelen.

Van de vier geteste technologieën bleek vooral een mobiel spaarsysteem veelbelovend: entertainment en personalisatie van de mobiele loyalty app dragen significant bij aan de binding met de winkel en de bezoekintenties van de klant.

Wel luistert het gebruik van innovatieve winkeltechnologie vaak heel nauw. Een interactief scherm in de etalage bleek weliswaar extra aandacht te trekken, maar voorbijgangers moesten eerst op het bestaan van het scherm worden geattendeerd. En aan het appje, dat vaste klanten met push-up berichten op instore acties attendeerde, bleek in praktijk een groot nadeel te kleven: het overgrote deel van de doelgroep bleek niet bereid om weer een nieuw appje op hun mobiel te installeren.

Of een retailer met de onderzochte technologieën daadwerkelijk meer bezoekers binnenhaalt, hangt echter sterk af van het directe voordeel voor klanten. Een AR-toepassing die voorbijgangers een 360 graden-filmimpressie gaf van de keuken van een banketbakker, bleek de interesse in koekjes significant te verhogen. Verrassend genoeg hadden de AR-beelden weinig invloed op de intentie om de winkel binnen te lopen. Waarschijnlijk waren de nieuwsgierigheid of informatiebehoefte van potentiële klanten al buiten de winkel bevredigd.

Foto HvA

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond