Deel dit artikel
-

Instagram piekt in bereik gedurende december

Instagram bereikte in december vijftig procent van de Nederlanders), ten opzichte van 36 procent in 2016. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018, het online bereikonderzoek waarin sinds 2013 het digitale gedrag van de Nederlandse bevolking wordt onderzocht.

Het Instagram-maandbereik bedroeg in 2016 36 procent, terwijl dat in 2014 20 procent was. Ook GfK signaleert een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren: het gemiddeld dagbereik op de smartphone daalt van 52 procent in december 2014 naar 42 procent in december 2018.

Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren, maar ook muziek- en streamingdiensten zoals Netflix en Spotify stijgen verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.

Opvallend is bereik van de apps van Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik wisten te realiseren van 48 procent, hoger dan Spotify (41 procent). Wellicht heeft de populariteit van de Top2000 hiertoe bijgedragen, evenals het goed beluisterde afscheid van radio-icoon Edwin Evers.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond