Instagram strenger met reclameregels influencers
Instagram gaat de reclameregels voor influencers strenger toepassen. Zij doet dat op verzoek van de Britse concurrentie- en marktautoriteit (CMA), maar de regels zullen internationaal worden toegepast.
Influencers moeten aangeven of ze tegen betaling een product of dienst promoten. Elke promotie krijgt een duidelijk label.
Instagram gaat ook algoritmes inzetten die overtredingen op het spoor moet komen.
In Nederland gelden al langer regels voor influencers. Reclame moet als zodanig herkenbaar zijn.
Vorig jaar startte de Stichting Reclame Code nog een campagne om de regels te verduidelijken. Bij 75 procent van de vlogs zou het niet duidelijk zijn of er voor betaald is of niet.
Foto Pixabay
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Barb
En nog steeds worden de regels m.b.t. reclame overtreden, vooral op YouTube. Er wordt van alles in beeld gezet (betaalde productplaatsing) + familievloggers blijven hun kinderen aan het werk zetten onder de noemer “als zij het maar leuk blijven vinden gaan we door…”, nou het is eerder: “papa en mama moeten centjes verdienen met video’s, dus hup voor de camera en niet zeuren”