Deel dit artikel
-

Interactieve expo Kröller-Müller krijgt vervolg

Het Kröller-Müller-museum geeft een vervolg aan zijn Expose-site waarbij bezoekers hun eigen virtuele tentoonstelling konden samenstellen. De nieuwe site zal gericht zijn op kinderkunst.

(Voor het werk aan de De Kröller-Müller Expose site is het Rotterdamse bureau Zicht genomineerd voor een Dutch Interactive Award. Dit is deel 2 van een 3-delige serie over DIA-genomineerden. Deel 1: DPI over Beick.nl.)

Sitebezoekers in de functie van gastconservator die een relatief onbekend deel van de collectie ontsluiten. Daarmee experimenteerde het Kröller-Müller Museum vorig jaar zes weken lang met zijn Expose-site: www.kmmexpose.nl. Daar konden bezoekers hun favoriete kunstwerken kiezen uit een interface met in totaal honderd kunstwerken uit het depot van het museum.

Via een drag-and-drop-interface konden ze hun top 3 bekendmaken en daar bij elk kunstwerk commentaar over achterlaten. Uit de favoriete kunstwerken stelde het Kröller-Müller vervolgens een tentoonstelling samen, waarbij interessante reacties van sitebezoekers in kaartjes bij de werken hingen.

Vaak doorgestuurd

De site bleek populair onder gebruikers. "Van de bezoekers rondt een kwart het hele proces af",  vertelt Seb van Deursen, die als directeur Strategie bij het project was betrokken. "Driekwart van de mensen die zo’n top 3 maakte, stuurde hem vervolgens door naar bekenden via e-mail, Twitter of Facebook."

In totaal kwamen er 1200 inzendingen binnen. Van Deursen: "Dat was 20 procent meer dan we hadden verwacht. Het museum was dan ook erg tevreden. Persoonlijk had ik een groter aantal verwacht, nadat de site in diverse dagbladen aandacht had gekregen."

Doel van de site en de tentoonstelling was een nieuw publiek aan te boren. Ook kwam het museum via de inzendingen te weten waarom mensen iets goede kunst vinden.

Het Kröller-Müller wil het gebouwde systeem later dit jaar opnieuw gebruiken bij een tentoonstelling met kunstwerken uit het depot rond het thema kinderen. De komende jaren wil het museum het Expose-concept verder ontwikkelen en inzetten om zo andere ‘verborgen’ delen van de collectie door sitebezoekers te laten ontsluiten.

Krimpend budget

Zicht werkt ook als internetbureau voor andere grote musea, zoals Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem. Over het algemeen is de museumwereld volgens Van Deursen nogal ‘conservatief’. "Ook kampt de sector met krimpende marketingbudgetten. Musea schatten vaak te laag in wat het kost om een nieuwe site op te zetten."

Ook zoeken musea nog relatief weinig de interactie met bezoekers via internet. De Expose-site is een nieuwe vorm van user-generated content, maar dan met betrekking tot een selectie in de fysieke wereld. "De branche zelf is doorgaans zeer terughoudend en loopt zeker niet voorop in een dergelijke vorm van publieksparticipatie."

De site zelf wilde Zicht zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken, omdat bezoekers anders te snel afhaken. Daarom werd gekozen voor een simpele drag-and-drop-interface. Ter inspiratie toonde de site ook enkele uitgelichte top 3’s van bekende Nederlanders, zoals minister Ronald Plasterk, nieuwlezeres Noraly Beyer en zanger Jan Rot. Zicht heeft een video over de site gepubliceerd (download).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond