Deel dit artikel
-

Internet wordt voor Achmea steeds belangrijker

Het internet wordt voor zorgverkeraar Achmea steeds belangrijker, niet alleen als bron van informatie, maar ook als verkoopkanaal. Klanten kiezen steeds vaker voor een zorgverzekering via de internetaanbieder van een bekende verzekeringsmaatschappij, zo zegt het bedrijf bij de toelichting op de jaarcijfers.

Meer dan een half miljoen verzekerden hebben dit jaar hun zorgpolis via internet afgesloten. Internetverzekeraars, inclusief Achmeas eigen FBTO, zagen het aantal klanten in 2011 gemiddeld met circa 60 procent toenemen. Het overstapgedrag zal in 2012 naar verwachting relatief stabiel zijn (5,5 procent in 2011).

In de schademarkt tekent zich volgens Achmea een duidelijke verschuiving af naar internetaanbieders, onder meer via vergelijkingssites. ieuwe distributiemodellen
komen op en de scheidslijnen tussen de distributiekanalen vervagen. De lagere beleggingsinkomsten en hevige prijsconcurrentie vertalen zich in een lagere winstgevendheid op dit terrein.

Saillant detail is dat de Griekse interverzekeraar AnyTime van dochter Interamerican zeer succesvol was. In het eerste jaar werden 100.000 autoverzekeringen afgesloten.

Achmea boekte over heel 2011 een nettoverlies (pdf) van 208 miljoen euro.

Deel dit bericht

5 Reacties

Michiel

In de Engelse markt wordt ongeveer 50% van de autoverzekeringspolissen afgesloten via een vergelijker, in Nederland is dat pas 10%, dus er is nog een mooie weg te gaan.

Arjen

@Michiel: Gezien je website kom je denkbaar met een gekleurd antwoord. Het kan ook zijn dat Nederlandse verzekeraars een hoge top-of-mind awarenes hebben en zich dus niet hoeven te verstoppen achter vergelijkers… in de Engelse markt is dat wellicht anders.

Jeroen Bos

@ Michiel: Dat is waarom Achmea Independer waarschijnlijk heeft overgenomen. De vraag is alleen hoe “onafhankelijk” de site blijft met deze nieuwe eigenaar.

Michiel

@Arjen het is een duidelijke trend dat de vergelijkers langzaam bewegen naar een rol als webshop met alle mogelijkheden om af te sluiten. Je hebt wel een goed punt, we gaan het zien.

@Michiel in hoeverre zou het Nederlandse publiek dat alweer vergeten zijn in de loop van 2012 en het nieuwe zorgseizoen?

Erik

En daarom heeft Achmea afgelopen jaar de vergelijkingssite en tussenpersoon Independer overgenomen. Independer wist op 31 december 2012 maar liefst 25.000 zorgverzekeringen op 1 dag af te sluiten. Heel knap!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond