‘Internet nekt fysieke reisboekhandel’

Reisboekwinkels in de Nederlandse winkelstraten zien massa's klanten weglopen naar internetwinkels. Reisboekwinkel Atlas uit Tilburg sluit nog vóór 2007 de deuren en het Woerdense Fietsvakantiewinkel verruilt de fysieke pui voor een digitale. Ondertussen groeit de tweedehands boekenmarkt als kool, getuige de cijfers van Boekwinkeltjes.nl.
"Reken even mee", zegt Huib Stam van Reisboekwinkel Atlas. "Bol.com verkocht vorig jaar 1,5 miljoen boeken onder – zege – 15 miljoen Nederlanders. Een stad als Tilburg heeft 200.000 inwoners. Die kopen gemiddeld dus 20.000 boeken. En dat alleen al bij Bol.com. Ik heb 5.000 boeken in mijn winkel, maar ik verkoop mijn voorraad echt niet 4 keer per jaar."
Stam is gespecialiseerd in de verkoop van fysieke reisboeken en -gidsen en wandelkaarten. "Maar die liggen tegenwoordig overal, van de Bruna tot de ANBW-winkels. Ik verkoop ook veel topografische kaarten, voor wandelaars. Maar die downloaden hun kaarten nu gratis en printen ze uit", onder meer via het onder wandelsporters populaire Tweevoeter.nl.
De Tilburgse ondernemer heeft de aanloop naar zijn winkel in de afgelopen jaren snel achteruit zien lopen. Behalve wandelaars zag hij ook veel studenten naar zijn winkel komen. Stam: "Vooral Bol.com is fnuikend voor de reisboekhandel. Bol.com is met buitenlandse boeken een stuk goedkoper dan de reguliere boekhandel."
"Ik heb het aan zien komen dat internet een concurrerend verkoopkanaal zou zijn. Maar dat het zo snel zou gaan, heb ik niet voorzien." De ondernemer sluit zijn winkel op 31 december van dit jaar. Stam: "Ik ben een uitgeverij begonnen. Daar ga ik mee door. Ik verkoop historische provincieatlassen, met kaarten van 100 jaar geleden. Je mag het adres er wel bij zetten hoor, Uitgevernieuwland.nl."
Er is weinig kans dat de voorraad van Reisboekwinkel Atlas eind 2006 op internet verschijnt. Stam houdt een traditionele uitverkoop. Tal van boekwinkels bieden hun assortiment behalve in de fysieke winkel ook via het web aan. Een van de snelste groeiers op de tweedehandsmarkt in digitaal boekenland is Boekwinkeltjes.nl. Begin oktober 2005 zaten er 1 miljoen boeken in de online database, sinds het begin van de zomer zijn dat er ruim 1,5 miljoen.
Stam: "Het zou me niets verbazen als iedere provinciestad over 5 of 10 jaar nog meer 1 boekwinkel heeft."
De Tilburger is niet de enige reisboekhandelaar met continuïteitsproblemen. Stam: "De eigenaar van Pied á Terre in Amsterdam kan geen koper vinden en gaat daarom noodgedwongen samen met Van Wijngaarden. Interglobe in Utrecht en Stap voor Stap in Nijmegen staan al jaren te koop. En Fietsvakantiewinkel in Woerden heeft onlangs besloten verder te gaan als internetwinkel. Bij mij loont een eigen winkel op internet niet meer. De koek is al verdeeld.”
Auteur foto: ragesoss (Creative Commons-licentie Naamsvermelding 2.0)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Frank Houtstra
Fietsvakantiewinkel naar internet. Inderdaad komt wel de fysieke winkel in Woerden te vervallen, maar dat betekent niet dat de Fietsvakantiewinkel sluit, stelt directeur Frank Houtstra. 'De winkel verhuist alleen naar het internet.' Zelf ziet hij het als een logische stap in de ontwikkeling van de markt: 'Wij zien de reisboekhandels om ons heen kijken naar schaalvergroting of fusies, wat ook een optie is. Maar wij willen een kleine specialist blijven voor de fietser. Internet helpt ons daar enorm bij.' De winkel in Woerden openhouden zou op langere termijn waarschijnlijk niet rendabel zijn. 'Dit is een stap naar de toekomst. Er komen minder mensen langs om een boek of kaart te bekijken of om een reis te boeken', aldus Houtstra, 'mensen kopen steeds vaker via internet.' Ondanks het sluiten van een deel van het bedrijf is de Fietsvakantiewinkel optimistisch over de invloed van internet op de reisboekhandel. Houtstra: 'Internet geeft zeer veel mogelijkheden, zowel voor de klant als voor de reisboekhandel. In de verkopen zit een duidelijke verschuiving naar het internet, maar ook een sterke groei dankzij de volledige informatie die de site biedt. Een snelle en goede service is daarbij van groot belang. Ons call-center blijft gewoon bereikbaar voor alle vragen en boekingen over fietsreizen, fietskaarten en fietsboeken.'