Deel dit artikel
-

‘Internet verandert tv-programmering gestaag’

“Tv-programma’s hoeven niet op televisie te beginnen. Ik zie een trend opkomen waarbij een proces, persoon of evenement dynamiek krijgt in een digitale omgeving en pas uiteindelijk op tv verschijnt”. Dat signaleert Gerard Timmer, directeur tv-programmering van de Publieke Omroep.

Timmer was een van de sprekers vandaag tijdens het Nationale Omroepcongres in Bussum. De paneldiscussie tussen hem, Joris Aperghis van MTV, Tina Nijkamp van SBS6 en RTL4’s Erland Galjaard bestond grotendeels uit vliegen afvangen over zaken als zenderprofielen en van zender wisselende programma’s. Discussieleider Charles Groenhuijsen stipte beloofde thema’s als on demand video niet aan.

Gevraagd naar hoe hij de toekomst van tv-programmering ziet, antwoordde Gerard Timmer een kleine kentering te bemerken in het soort programma’s die omroepen voor volgende seizoenen aandragen. "De programma’s beginnen online en verschuiven na 5 à 6 maanden naar  televisie." Dat geeft de internetgebruiker een gevoel van eigenheid.

Volgens Timmer verschijnt dit soort programma’s op zijn vroegst in het volgende tv-seizoen online en op tv. Welke omroepen of producenten hij aan tafel had, houdt de directeur voor zich. Ook zal moeten blijken of een tegenvallend online-resultaat reden kan zijn om een tv-uitzendingen te annuleren.

"Bij commerciële omroepen in de Verenigde Staten zie al iets vergelijkbaars gebeuren", signaleert Timmer. "Als het zomer wordt en een tv-seizoen is afgelopen dan stoppen de uitzendingen op televisie wel, maar de hoofdpersonen gaan op internet gewoon door met bijvoorbeeld een weblog."

De uitdaging voor de toekomst: "Vroeger wees je tv-kijkers van de ene zender op mogelijk interessante programma’s op de andere zenders. Met de opkomst van mobiel, internet en digitale themakanalen wordt het moeilijk om de kijker binnen de publieke omgeving rond te sturen."

MTV en SBS zien het opbouwen en behouden van zenders met sterke merken als een fundament voor de toekomst. RTL signaleert dat tv maken niet meer het starten van een bandje is, maar is verworden tot het leveren van kwaliteitsproducties. Galjaard: "En je ziet grote internetpartijen die zelf televisie gaan maken. Althans, ze maken video voor online doeleinden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond