Deel dit artikel
-

Internet vervangt traditionele nieuwsbronnen niet

De Nederlander blijft traditionele leesproducten als de krant lezen ondanks de opkomst van internet. Dat is de conclusie van een onderzoek dat uitgeverij Reader's Digest door marktonderzoekbureau NFO Trendbox heeft laten uitvoeren. Slechts drie procent van alle ondervraagden gebruikt internet als nieuwsbron ter vervanging van de krant.

Aan het onderzoek werkten in totaal vierhonderd mensen boven de zestien jaar mee, gelijkmatig verdeeld naar leeftijd, opleiding en regio. 46 procent van de ondervraagden is wel eens op internet geweest. Hiervan bezoekt 31 procent dagelijks het internet, 34 procent doet dit meerdere malen per week. Een bezoek aan internet duurt gemiddels een uur. Bij de mannen is 54 procent online tegenover 38 procent van de vrouwelijke bevolking. 60 procent gebruikt het internet om specifieke informatie over een onderwerp te vinden. Het verzamelen van specifieke informatie gaat sneller via internet in vergelijking met de krant. Voor mannen gaat het in dit onderzoek vooral om informatie over hun beroep of vak, bij vrouwen is dit vooral ontspanning. Jongeren bezoeken het internet voor hun studie en ontspanning. Een kwart van de onderzochte groep internetgebruikers zegt niet meer zonder het internet te kunnen.

"Belangrijkste reden voor het onderzoek is het toekomstperspectief van tijdschrift en boeken", zegt Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest Nederland. "Voor Reader's Digest is het belangrijk aangezien we tijdschriften en boeken uitgeven. Mijn verwachting is dat in de toekomst het internet ook als nieuwsbron meer wordt gebruikt. Het is een kwestie van gewenning". Nu gebruikt slechts drie procent het internet als nieuwsbron als substitutie voor de krant.

Zes procent van de ondervraagden zit nu op internet in plaats van de krant te lezen. 18 procent zegt dat de tijd die aan internet wordt besteed ten koste gaat van het lezen van boeken, zestien procent zegt dat dit geldt voor het lezen van tijdschriften. 76 procent geeft aan dat internet de functie van de krant niet heeft verdrongen. 43 procent vindt de krant boeiender dan internet, terwijl 24 procent het andersom ervaart. De kwaliteit van informatie op het internet wordt wel steeds beter, vindt 56 procent van de ondervraagden. Dit komt vooral omdat op het internet de informatie 'ververst' kan worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

John Oldenhuizing

Ten eerste is bij mij wat verwarring opgetreden over het verschil tussen de drie procent die het internet als substituut voor de krant gebruikt en de zes procent van de ondervraagden die nu op het internet zit in plaats van de krant te lezen. Als we de krantlezende populatie in Nederland op 5 miljoen zetten en we houden die drie procent aan hebben we het nog steeds over 150.000 mensen. De berekeningen met hogere populaties en percentages mag u zelf uitvoeren. De relativerende term "slechts" lijkt me niet op zijn plaats.

Steven

Het ondervragen van slechts 400 personen is naar mijn mening niet voldoende om een representatief beeld te schetsen van het leesgedrag versus Internet-gebruik.In het bericht wordt aangegeven dat de personen "gelijkmatig verdeeld naar leeftijd, opleiding en regio" zijn geselecteerd.Mijn wiskundecijfers waren nooit al te best, maar als je rekening houdt met 5 leeftijdsgroepen, 5 opleidingniveaus en een stuk of 10 regio's, dan mag je er vanuit gaan dat je minstens 250 personen nodig hebt om van elk kenmerk 1 persoon te hebben (vb./ leeftijdsgroep1, opleidingsniveau 3 en regio 8). Als je daar al 250 personen voor nodig hebt, dan kan ik me niet voorstellendat het aangegeven aantal van 400 personen dan ook maar enigzins representatief is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond