Deel dit artikel
-

“Internet zelf is niets”

Op elk Emerce-artikel, in print of online, kan gereageerd worden door middel van de reactie-mogelijkheden op www.emerce.nl. Hieronder een samenvatting van de meest spraakmakende bijdragen van de afgelopen maand.

Hype

Een nieuwsbericht op de site dat aan het boek van Pieper was gewijd (zie ook pagina 80) zette de bezoekers mogelijk niet aan tot het lezen van het boek, maar in ieder geval wel tot het schrijven over het boek, en vooral over mede-auteur Roel Pieper.

'Peter' snapt het niet meer:

"Met stijgende verbazing constateer ik dat Roel Pieper achteraf de wel juiste analyse blijkt te kunnen maken. Dat kritische vermogen blijkt hij als bestuurder toch een tijd lang gemist te hebben, gezien het ongebreidelde en ongefundeerde optimisme dat hij de afgelopen jaren tentoongespreid heeft en dat mede heeft geleid tot een schier eindeloze reeks mislukkingen"

'Frank Smit' meent Pieper door te hebben:

"De 'hype' zoals Pieper hem definieert is gecreëerd door mensen zoals hemzelf. Ondernemers die de waarden van aloud gezond economisch denken overboord hebben gezet om zichzelf rijk te rekenen. (…) Internet zelf is niets, het zijn de toepassingen die bedacht worden en die wezenlijk ingrijpen in ons dagelijks bestaan die de ware internetrevolutie tot stand zullen brengen."

'Patrick' heeft het boek niet gelezen maar wil dat misschien wel:

"Ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er iets van zelfkritiek in het boek staat. Dat zou voor mij de reden zijn om zo'n boek te lezen. Gezien de titel, toch een klein beetje bang dat er met name op slimme wijze afgerekend wordt met het verleden en er een druk "volg mij" gebaar wordt gemaakt alsof er een geheim steegje is gevonden naar de schatkamers van Internet."

'Vincent Kouwenhoven' is mede-auteur van het boek. Hij verduidelijkt (om onduidelijke reden gedeeltelijk in het Engels:

"Kenmerk van een hype is dat iedereen eraan meedoet en er altijd slachtoffers zijn, nl de mensen die er te laat instappen. Kenmerk van een hype is ook, that no one in particular is to blame. Dat was tijdens de tulpenmanie al zo, evens als rond trains, planes and automobiles, zoals Roel en ik hebben onderzocht en beschreven. Dat wil niet zeggen dat er geen plek is voor zelfreflexie in dit boek (…). Maar dan moet je het natuurlijk wel eerst lezen!"

'Frank Braton' vindt het eigenaardig dat het boek een boek is in plaats van een site:

"Persoonlijk vind ik dat als je iets te melden hebt over internet je dat op dit medium zelf moet doen."

'Frank Witte' wordt een beetje droevig van de reacties:

"Verrassend de aggressieve houding en reacties geadresseerd aan Roel Pieper. Je mag je kop in Nederland blijkbaar nog steeds niet boven het maaiveld uitstrekken, noch als ondernemer noch als hoogleraar."

'Fons Maas' concludeert wijs:

"Feit blijft dat goeroes toch een stuk beter zijn in het voorspellen van het verleden dan van de toekomst."

'Mark-Jan Harte' laat de omschrijving voor Pieper over aan een BN'er:

"Zoals Francisco van Jole in Intermediair zei: "Roel Pieper is een man die de lotto heeft gewonnen, en daarna aan anderen ging uitleggen hoe zij ook de lotto konden winnen."

'Internetprofessor' kan deze laatste opmerking niet accepteren:

"Laat Van Jole alsjeblieft zijn mond houden. (…) Elk nieuw bedrijf waar Pieper bij betrokken is geweest is naar de sodemieter. Nee, het lag niet aan Pieper. Pieper is de teflon goeroe. Die schudt elke mislukking lachend van zich af."

Irritatie

Een bericht over de 'floater', een nieuw type banner die niet of moeilijk kan worden weggeklikt, zou grote ergernis wekken bij de sitebezoekers. Veel bezoekers van Emerce lijken daar anders over te denken.

'Maarten' stoort zich er niet aan, als het maar entertainmentwaarde heeft:

"TV-reclame wordt ook steeds positiever bevonden de laatste jaren. En denk maar eens hoeveel mensen leuke flash animaties rondmailen, dat zijn er veel. Kortom: entertainment is de key to succes.

'Erik van der Veen' wist al in 1997 dat deze vorm van online adverteren eraan zat te komen:

"Ik schreef in 1997 mijn afstudeeropdracht over adverteren op internet. Daarin verwachtte ik dat men op den duur wel over zou gaan naar bovenstaande vorm van adverteren. Best wel geinig om te zien dat men het nu doet."

Maar dan blijkt Erik er twee meningen op na te houden. Een zakelijke: "Ik vind het ook niet meer dan terecht dat je voor interessante content 'betaalt' door de advertenties verplicht te bekijken", en een persoonlijke mening: "Als privepersoon vind ik dit een waardeloze ontwikkeling."

'Maarten' heeft een eenvoudig alternatief voor online advertising:

"Laat de klant gewoon betalen voor het raadplegen van informatie (op bijvoorbeeld de site van Emerce, Google, etc.) en vergeet die onzin."

'Anders Floor' heeft een idee voor een nieuw gebruikersmodel dat irritaties moet voorkomen:

"Wat ik niet snap, is dat blijkbaar nog steeds niemand op het idee is gekomen de kosten van een website te combineren met eCommerce-inkomsten. Waarom geeft het besteden van x euro bij webshop Knabbel bijvoorbeeld nooit recht op irritatievrij surfen op contentsite Babbel."

'Maarten' vindt het vreemd dat eerdergenoemde Erik van der Veen er twee meningen op na kan houden:

"Wat zou zijn werkgever van die 'persoonlijke mening' vinden?"

Zijn werkgever geeft antwoord:

'Jeroen Kramer': "Vanuit zakelijk oogpunt heb ik hem op het matje geroepen. Privé gezien deel ik echter zijn mening."

I-mode

KPN lanceert i-mode, sommige lezers hebben echter zo hun bedenkingen.

'Tim Haas' valt op wat meer mensen is opgevallen.

"Wat opvalt is dat er geen contentpartner voor sex is gevonden. Wat terug te vinden is in de geschiedenis der media maakt of kraakt sex een medium. Herinneren we nog Video2000. Dat supergoede videosysteem. Dankzij de sex-industrie die publiceerde op VHS verloor Video2000 het uiteindelijk. Ik ben bang dat dit ook gaat gebeuren bij i-mode."

'Marcel' snapt wel dat KPN geen sexcontentpartner heeft gezocht:

"Sex op een schermpje van 5 bij 5 centimeter, nou dan komt niemand aan zijn trekken. Nee, ik denk dat KPN met de huidige contentproviders een goede kans maakt. De kosten zijn laag, stel je voor, een e-mail sturen voor 5 eurocent! Dat is tig keer lager dan een sms'je.

'Pim Hutjens' denkt dat consumenten niet zullen begrijpen waar ze precies voor moeten betalen:

"Een product dat uit vier kostencomponenten bestaat… dat lijkt mij veel te ondoorzichtig voor de consument. "

'Arash Aazami' meent dat i-mode een misser gaat worden als de hoeveelheid contentleveranciers beperkt blijft:

"Als KPN de contentleveranciers constant wil toetsen op kwaliteit en betrouwbaarheid kost dat niet alleen veel te veel moeite, maar wordt de gebruiker ook voor dom verklaard omdat zijn mening niet telt. Als ik via i-mode Wehkamp kan benaderen wil ik ook iedere concurrent kunnen benaderen, anders heeft het voor mij geen zin."

Internetworking

Was het Internetworking Event in de Amsterdamse RAI nu wel of niet een succes? De meningen zijn verdeeld – we hadden ook niet anders verwacht.

Voor standhouder 'Gert Jan Kole' was het een geslaagd evenement:

"De eerste beursdag was voor ons meteen een succes: de hele voorraad brochures, leaflets en 'visors' voor drie dagen was er in een keer doorheen. De avondopening was eveneens zinvol: weliswaar nam de drukte sterk af, maar we hebben tot kwart over acht de stand steeds vol gehad met bezoekers. (?) Wanneer is een beurs een succes? We kregen niet de '350 leads' waar de TINE-site over rept, maar veel meer dan de verwachte 650 standbezoekers."

Wat standhouder 'Paul Kemper' betreft was deze beurs zelfs beter dan de vorige:

"Als ik het mag afmeten naar de partners en onze eigen mensen op de stand, was het een veel succesvollere beurs dan voorheen. En dat komt – ook volgens onze bezoekers – doordat ze het gevoel hadden dat ze nu echt eens met hun problemen bij ons konden komen, zonder steeds weer met brochures en CD's te worden afgescheept."

'Nico' vond dat de sfeer wel wat beter kon, met name onder de standhouders:

"Ik moet zeggen dat de sfeer ook bijzonder negatief was, standhouders namen weining aktie om er een flitsend geheel van te maken. Ikzelf werd bijna meegetrokken in de negatieve sfeer die over deze beurs heen galmden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond