Deel dit artikel
-

Internetmarketeers blunderen ten koste van de klant

– In de Top 10 Internet Marketing Blunders zet het Amerikaanse e-zine IMC de grootste misstappen van online marketeers op een rijtje. De meeste fouten in e-business worden gemaakt doordat marketeers de klant uit het oog verliezen en zich blindstaren op de dollars die ze willen gaan verdienen.

Het e-zine Internet Marketing Chronicles (IMC) maakt deel uit van het Bizweb2000.com en is met ruim 60.000 abonnees een van de snelst groeiende internetpublicaties. De Top 10 Internet Marketing Blunders is samengesteld uit de talloze praktijkvoorbeelden die de specialisten van IMC tegen zijn gekomen.

Een veel gemaakte blunder is het gebruik van gratis of goedkope webhosting-diensten, zoals Tripod of Yahoo! GeoCities. Niet alleen zijn deze servers dikwijls overvol, bovendien wordt er vaak reclame voor gemaakt op de sites van leden. Zo'n besmet visitekaartje geeft klanten een slechte eerste indruk.

De tweede grote fout is het optuigen van een e-commerce site met toeters en bellen, zoals flash en muziek, die de klant afleiden van de achterliggende producten of diensten. Nederlandse online handelaren zijn daar eveneens goed in, getuige de site van Home Pizza City. Hoe mooi deze site ook is, bezitters van een ouder type browser zullen daar moeilijk toekomen aan het eigenlijke doel: online een pizza bestellen.

Drie blunders betreffen de directe relatie met de klanten. Zo is het van belang om consumenten om 'feedback' te vragen, en daar ook op te reageren. Zij moeten immers de producten of diensten kopen en zien eerder wat er schort aan een website dan de makers ervan. De communicatie met de bezoekers is natuurlijk erg eenzijdig als hun mailtjes niet worden beantwoord. Bij beantwoording daarvan moet wel worden gelet op spelling en taalgebruik.

E-mailverkeer met de klanten zou uiteindelijk moeten leiden tot een imposante mailinglist. Het sturen van een regelmatige nieuwsbrief per e-mail wekt vertrouwen en schept een band met de klant. Succesvolle Nederlandse e-commercesites als die van boekenketen Bruna.nl gebruiken deze vorm van communicatie ook om de laatste aanbiedingen rond te sturen.

Het rondsturen van spam en andere opdringerige reclame-uitingen leidt niet alleen tot protesten van privacy-groeperingen, maar kan een online bedrijf ten gronde richten. De reputatie van een internetmarketeer is weinig meer waard als hij deze vorm van adverteren langere tijd bezigt.

De overige blunders die IMC opsomt, zijn algemener van aard. Het stellen van prioteiten is natuurlijk niet voorbehouden aan handel op Internet, alsmede het belang van een waterdicht businessplan. Datzelfde geldt voor het gevaar van de 'snel-rijk'worden'-mentaliteit.

Als laatste marketingblunder noemt IMC het niet begrijpen van de kracht van Internet. Het nieuwe medium is een communicatiemiddel, dat kan worden gebruikt om informatie te verzamelen, de concurrentie in de gaten te houden of te netwerken, maar ook om consumenten wereldwijd van goede service te voorzien. Van die laatste mogelijkheid is tot nog toe weinig terechtgekomen.

Bron: Internet Marketing Chronicles

Deel dit bericht

1 Reactie

Corina Egges

Natuurlijk blunderen veel Internetmarketeers. Maar nog vaker legt de – niet Internetmarketing of anderzijds marketing gerichte – klant zelf voorwaarden voor een site, waarbij een Internetmarketeer (intern of extern) vaak maar de opdracht uit te voeren heeft. Weigeren kan natuurlijk ook, maar dan moet het wel heel bont zijn. Het lijkt er soms op dat iedereen denkt wel wat van (Internet)marketing af te weten, iedereen heeft wel een neefje op school die voor veel minder geld ook een site in de lucht kan krijgen. Als kleine ondernemer moet je dan wel heel stevig in je schoenen staan om daar tegen in te gaan. Gelukkig werkt een beetje bijsturen vaak ook wel, al wordt het resultaat dan nog een compromis. Het mooist is dan als iemand later bij je terug komt om je alsnog gelijk (en de vrije hand) te geven. Corina EggesArtCoco Internet consultancy & designwww.artcoco.nl 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond