Internetters ontwerpen eigen auto

Een open-source designbedrijf wordt doorgaans niet verwacht in de auto-industrie. Toch is dat precies wat een autofabrikant in de Verenigde Staten van plan is. Nieuwe modellen op de markt zetten met behulp van een sociaal netwerk en wekelijkse wedstrijden: crowdsourcing plus.
Crowdsourcing wordt veel gebruikt. Nokia waagt zich er aan, zelfs hele boeken worden ermee geschreven. Maar autobedrijf Local Motors combineert het op een unieke manier met een sociaal netwerk om een product in de markt te zetten. Hiermee verbindt het bedrijf autoliefhebbers met auto-ontwerpers.
Dat brengt de website Mashable onder de aandacht.
In wekelijkse regionale wedstrijden wint degene met het beste design voor een auto. Mensen die zich aanmelden voor het sociale netwerk kunnen stemmen op deze winnaars. Het ontwerp met de meeste stemmen wordt door Local Motors gemaakt en op de markt gebracht.
Met dit ambitieuze doel hoopt het bedrijf een online netwerkplatform in te zetten om de economische groei in diverse regio’s te stimuleren. Maar hier houdt het niet op. Het bedrijf heeft nog meer idealistische plannen. Er is ook een ‘groen’ initiatief in de maak. Hierbij wordt hetzelfde concept toegepast voor auto’s die minder schadelijk zijn voor het milieu.
Local Motors brengt deze auto’s voorlopig alleen op de markt in de Verenigde Staten.
Op 18 september is Emerce e.day in De Doelen in Rotterdam. Crowdsourcing goeroe Jeff Howe is een van de sprekers op deze dag.
Bron foto: Shi-Yang Jia
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond