Deel dit artikel
-

Internetters van het eerste uur kijken nog minder tv

Vroege gebruikers van internet zijn nog minder televisie gaan kijken. Bij latere starters blijkt de kijktijd juist hoger te liggen. Bij de personen die vanaf 2002 met internet zijn begonnen, ligt de kijktijd zelfs boven het gemiddelde. Dat blijkt uit het SPOT Televisierapport, dat vrijdag wordt gepresenteerd. SPOT is de brancheorganisatie van televisiereclamebedrijven.

Zowel bij vroege als bij latere instromers snoept internet in het begin iets af van tijd die aan televisie wordt besteed. Na een periode van één tot soms twee jaar neemt de nieuwigheid van internet echter af en keert men weer terug naar het hoofdmedium televisie. De Nederlander is gemiddeld in 2004 meer televisie gaan kijken. De grens van drie uur per dag wordt nu duidelijk overschreden.

Het aantal huishoudens met een computer is inmiddels gestabiliseerd op zeventig procent. Het aantal snelle internetverbindingen neemt echter wel fors toe. Ongeveer vijf procent van de huishoudens kijkt  volgens het onderzoek  tv via internet.

Ook 2003 is weer niet het jaar van de decoder geworden. Wel is het aantal kijkers met een digitale ontvangstmogelijkheid gegroeid van tien procent in 2002 tot veertien procent nu. Momenteel lopen diverse proeven met het digitaal uitzenden van programma’s. De digitale schotelontvangst is opgelopen tot acht procent van de huishoudens.

De interactieve mogelijkheden die het digitaal uitzenden van programma’s met zich meebrengen, zullen zich de komende jaren verder ontplooien, zo verwacht SPOT. Maar Nederland heeft nog flink wat achterstand in te halen. In Engeland biedt Sky Digital meer dan 400 zenders aan. Gebruikers kunnen via hun televisietoestel onder meer e-mail verzenden, gamen en camerahoeken kiezen.

SPOT constateert dat de economische recessie geen merkbaar effect heeft op de verkopen van DVD-spelers. De opmars van breedbeeldtoestellen gaat ook onverminderd voort: bijna de helft van de verkochte televisies heeft een breedbeeldscherm. Ook televisies met LCD-plasmaschermen zijn populair. Ondanks de relatief hoge prijs staan zij garant voor tien procent van de verkochte toestellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond