Deel dit artikel
-

iPad Pro: tablet op zoek naar een markt

Geen dranghekken vandaag voor de Apple Store aan het Leidseplein in Amsterdam bij de introductie van de iPad Pro. Nergens vormen zich lange rijen voor de nieuwste innovatie van Apple, die vandaag in vele landen tegelijk officieel in de verkoop gaat. Apple mikt met zijn grootste tablet op de professionele markt. Maar voor wie is die tablet nou werkelijk?

De tabletverkoop zit al geruime tijd in het slop. Fabrikanten als Apple en Samsung melden ieder kwartaal teruglopende verkopen. De markt is verzadigd, ook al omdat gebruikers hun tablets minder snel vervangen. De verschillen tussen de opeenvolgende modellen zijn zo klein dat gebruikers niet echt worden gestimuleerd om een nieuwe tablet aan te schaffen. Zelfs de allereerste iPad van vijf jaar terug is nog altijd prima te gebruiken.

En dus willen fabrikanten nieuwe markten aanboren. Samsung, Microsoft en Apple trekken gelijk op met grootformaat tablets.

Technisch is er niets mis met Apples 12,9-inch Retina-display, een systeemprocessor die bijna twee keer zo snel is als die van iPad Air 2 en ‘verfijnde’ Multi-Touch-technologie. Brute kracht, subtiel vormgegeven, zegt Apple zelf over de iPad Pro. Met vier luidsprekers, een opklapbaar toetsenbord en een stylus die door Apple oprichter Steve Jobs ooit werd verfoeid. Waanzinnig gamen, razendsnel werken. Het kan inderdaad allemaal. Maar voor wie?

Amerikaanse recensenten die de tablet al een week op zicht hebben, komen er niet echt uit. Er is bewondering voor de technologie en de vormgeving – dat zit bij Apple altijd wel goed – maar de vraag wat je ermee moet doen wordt minder makkelijk beantwoord. Want met de iPad Pro vervang je volgens hen geen MacBook, hoe graag Apple dat ook suggereert.

Er wordt bijvoorbeeld geklaagd over het kunststoffen toetsenbord dat in het donker niet oplicht, maar eigenlijk vooral over iOS. Met de multitasking van iOS wordt de gebruiker teruggeworpen naar de tijd dat je één applicatie tegelijk op een Mac kon draaien. Met splitscreen lukt het weliswaar om twee applicaties naast elkaar te laten draaien, maar dat haalt het niet bij de multitasking van MacOS X. Dat was allemaal niet erg bij de kleinere iPads, maar de pretentie van een desktopvervanger wordt op deze manier niet makkelijk ingelost.

En dus lees je in recensies wel erg vaak dat Apple beter zijn systeemsoftware voor MacBooks en iMacs op de iPad Pro had kunnen zetten. De vergelijking met Microsoft Surface dringt zich op. Dat systeem draait een volledige desktopversie van Windows 10, wat meer mogelijkheden biedt voor echte productiviteit.

Apple hoopt dat vooral de creatieve sector gecharmeerd zal raken van de iPad Pro. Daarom werd grafische software van Adobe gedemonstreerd tijdens de aankondiging van de iPad Pro. Maar die creatieve sector wordt dan wel gedwongen volledig in de cloud te gaan werken, omdat de opslagcapaciteit beperkt is en iOS eigenlijk ook een deugdelijk opslagsysteem ontbeert.

Een bedrijf dat vermoedelijk minder blij is met de iPad Pro is Wacom. Dat levert al jaren tekentablets en zelfs tekentabletten met scherm. In Nederland betaal je voor een 27 inch model bijvoorbeeld al gauw 2300 euro.

Een eigen hands-on van de iPad Pro volgt zaterdag 21 november

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond