Deel dit artikel
-

Is er leven na YouTube?

“Wij maken al jaren kijkerstelevisie,” vertelde Idse de Pree, hoofd Internet en Nieuwe Media van de TROS gisteren op de Immovator-dag in Hilversum. “We zenden al jaren De Leukste Thuis uit.”

Kijkerstelevisie of user generated content, daar ging het gisteren over op de maandelijkse bijeenkomst van Immovator op het Mediapark. Na YouTube is het ineens een rage geworden: de consument maakt zijn eigen video’s, deelt die met anderen, organiseert zijn eigen favorieten en kijkt er ook nog naar.

Maar is er ook geld mee te verdienen? Aan die vraag kwamen de sprekers gisteren nauwelijks toe. Alleen Theo Kampschreur van Allconnected Media moest toegeven dat de onlangs met veel tam tam gelanceerde site Sugababes TV, waar jongeren via webcam zelf aan de programma’s kunnen deelnemen, nog weinig kijkers trekt. “In het begin was er wel even veel belangstelling, maar je merkte dat na enkele weken de aandacht verslapt,” zegt Kampschreur. En dus grijpt Sugababes TV noodgedwongen terug op beproefde formules die wel kijkers garanderen: een live interview met Jantje Smit bijvoorbeeld.

Het Shoobidoo-project van KPN is volgens Joris van Heukelom, directeur ‘content’ van het telecombedrijf, tot nu toe ook nog niet echt van de grond gekomen wegens te weinig aanbod. Kennelijk spreekt het delen van video’s op de mobiele telefoon de gebruiker niet echt aan. Shoobidoo 2.0 staat in de steigers, maar of het echt gaat lukken moet nog worden afgewacht.

En hoeveel kijkers trekt een willekeurige video op YouTube, onlangs voor maar liefst 1,65 miljard dollar gekocht door Google, nou eigenlijk? Daarop wist Noud van Alem, product manager Google Video, het antwoord ook niet precies. “De kracht van Google Video of YouTube zit hem in het feit dat je met behulp van zoektechnologie heel makkelijk video’s over een bepaald onderwerp kunt vinden.”

Menigeen was het er over eens dat kijkerstelevisie valt of staat met een goede presentatie of selectie. “Er is veel kaf onder het koren,” gaf Gerard Oonk, directeur nieuwe media van de NCRV onmiddellijk toe. NCRV’s Man Bijt Hond gebruikt sinds kort filmpjes van kijkers, onder meer via de daarvoor opgerichte site Videotalent. Oonk verwacht dat de kwaliteit vanzelf beter zal worden. En ook Pier Tholen van Brevidius blijft optimistisch. Zijn projecten, waaronder Zizone TV dat al enige tijd door kabelaar Essent wordt doorgegeven, trekken volgens Tholen voldoende kijkers voor ‘actiemarketing’.

Vandaag wordt door Brevidius het  volgende ambitieuze project gelanceerd: RegioNED: kijkerstelevisie van alle regionale omroepen, met als ondertitel 'Opmerkelijke verhalen uit de 12 provincies'. In de weekends zal een extra lange aflevering van twintig minuten worden gemaakt.

En inmiddels is ook al het eerste internationale kijkers-tv station een feit: Worldmade Channel, gemaakt in Nederland, maar alleen te ontvangen via de satelliet, en volgens woordvoerder Koos Kalkman nu al populair in Oost Duitsland en India.

Een ding is duidelijk: Kijkerstelevisie staat nog in de kinderschoenen. En dus pakt iedereen het weer anders aan. De Telegraaf is eerder deze maand samen met 2Waytraffic Clip’it TV gestart. Niet een zoveelste kloon van YouTube, zo benadrukte Manuel Diez, commercieel directeur van de TTG, maar een initiatief dat bewust vanuit De Hitkrant – een tijdschrift – wordt gepromoot. “Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in het op eigen kracht lanceren van een site en dan maar wachten totdat er publiek komt.”

Toch viel het meeste applaus Michael Nederlof, oprichter van Skoeps, ten deel. Op deze site, opgezet met behulp van Talpa en uitgever PCM, leveren gebruikers eigen videoverslagen aan. Het businessmodel: nieuws doorverkopen aan de televisie.

Om burgers aan te moedigen worden 5.000 mobieltjes met digitale camera verloot.  Een 24 uurs redactie bewaakt de integriteit en de kwaliteit van de ingezonden reportages. “Laten gebruikers maar denken dat ze echte journalisten zijn, er zit ongetwijfeld bruikbaar materiaal tussen,” zegt Nederlof, die de eerste beelden al aan de Italiaanse en Nederlandse televisie heeft verkocht. Sterker nog: Skoeps – gemaakt door een team van vijf personen in een kelder – wil binnenkort al de internationale markt op. Een gouden formule kun je volgens Nederlof niet te lang op de plank laten liggen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Gijsbregt

Wat mij bij al deze discussies opvalt (ook bij bijvoorbeeld DNR: http://www.denieuwereporter.nl/?p=647 ) is het dedain waarmee over de thuisreporter wordt gesproken. Het gaat bij UCG zelden om mooie, traditoneel journalistiek verantwoorde, plaatjes. Het gaat om 15 MB of fame, een mooie hobby en om vermaak. Juist de collectieve kracht (wisdom of in dit geval creativity of crowds) zorgt voor dit vermaak. De long tail doet de rest. Dit vraagt denkmodellen en businessmodellen die nog niet voldoende gerijpt zijn bij de traditionele media. En wellicht is er nooit geld mee te verdienen, hebben we in ieder geval een databank met 100 miljoenen filmpjes.

Pier Tholen

Beste Jan,Voor de zorgvuldigheid wil ik graag even melden dat ZiZone.tv en RegioNed geen projecten van Brevidius zijn, maar van respectievelijk Essent kabelcom en RegioNed, zeer gerespecteerde klanten van ons. Met Video4all zijn we in staat dit soort projecten te faciliteren.vriendelijke groet, Pier Tholen

Jan Libbenga

"Voor de zorgvuldigheid wil ik graag even melden dat ZiZone.tv en RegioNed geen projecten van Brevidius zijn, maar van respectievelijk Essent kabelcom en RegioNed, zeer gerespecteerde klanten van ons." Het tegendeel is ook niet door mij beweerd. Het woord 'project' kan ook in uitvoerende zin worden gebruikt, en Essent en RegioNed zijn met name genoemd.

Bas van den Beld

Het is een interessante materie die mijns inziens momenteel op een belangrijk punt terecht gekomen is. De vraag is of er geld mee is te verdienen. De mogelijkheden lijken er zeker te zijn, maar er zijn een paar belangrijke issues die deels ook in het artikel worden genoemd. Een belangrijk issue waar ik wat minder over hoor is denk ik toch de technische kwaliteit van zowel de video’s zelf als de verbindingen van degenen die de video’s uploaden. Slechte kwaliteit video’s zorgt ervoor dat bezoekers snel hun interesse verliezen. Dat scheelt vervolgens weer adverteerders, want het gaat uiteindelijk toch om het aantal gebruikers van de sites. Daarbij zal in de toekomst steeds meer via de televisie gekeken worden naar webfilmpjes. Dan wel via een mediacenter, dan wel via een internetverbinding in de digitale tv-kastjes. Het is dan van belang dat de kwaliteit goed genoeg is om op een groot scherm te bekijken. Momenteel is dat in veel gevallen nog niet voldoende.

Ad van der Ree

Iedereen is dus hetzelfde aan het doen…Op zich is dat niet nieuw. Een goed en geslaagd concept is de moeite waard om te kopiëren. Maar, het aanbieden van de mogelijkheid om door de doelgroep zelf content te laten plaatsen op een willekeurige site, zal alleen slagen als er een grote en hechte community aanwezig is, die het leuk vindt om 'het' (ook) op een 'lokale' site te doen. Zonder een kapstok waar een community van alles aan kan ophangen, zal de internetbezoeker altijd naar één van de grote portals zoals YouTube gaan en zal een klein gelijkend project altijd gedoemd zijn om te blijven rommelen in de marge, ook financieël.

Edward Laauwen

Ook ik denk dat de kracht va YouTube vooral ligt in het volume van het aangeboden materiaal en dat het systeem dat ze gebruiken om de geslaagde (lees: "populaire" en niet "kwalitatief betere") clips naar de voorgrond te krijgen de rest van het werk doet. Een probleem van de Nederlandse YouTube-wannabees is nu dat er veel teveel versplintering gaat optreden. Teveel verschillende sites die in precies hetzelfde poeltje vissen wat, mijns inziens, bijna onvermijdelijk tot gevolg zal hebben dat alle sites ten onder zullen gaan.  Het gebrek aan inzicht en respect voor de consument bij de Nederlandse marketeers is in dit geval ook stuitend. Het is duidelijk dat de "grote visionairs" nog altijd uitgaan van een inherente minachting voor het grote publiek. In plaats van het succes van YouTube eens goed te analyseren, komt men met de ene negatieve veronderstelling na de andere terwijl YouTube zelf toch zo duidelijk hun ongelijk heeft bewezen. Zolang de Nederlandse marketeer zichzelf al op z'n 30ste gaat opstellen als een cynische bejaarde zal het niets worden met een "Nederlandse YouTube". Weg met dat cynisme en laat positief denken je leidraad zijn, je zult, net als de bedenkers van YouTube, versteld staan van het resultaat.

Stephan

Het is leuk en tegelijk ongelovelijk te zien dat we "met zijn allen" het gevoel hebben dat we ook een Youtube moeten bouwen, in NL, omdat je daar dan geld mee moet kunnen verdienen… en dat dat aanbod dan ook op de TV de huiskamer in moet. Of dat wat toevoegd! Is nou niemand in staat te bedenken hoe het wel kan? Waarom hergebruiken we YouTube niet gewoon… Google is dol op het aanbieden van de leuke API's (waarmee je hun functionaliteiten gewoon ook zelf kan gebruiken in een eigen omgeving). Bouw het dus niet zelf ook. Verder: waarom op tv, als iedereen het nu vooral op het web kan gebruiken, en gebruikt. Ik zit daar echt niet op te wachten…. En wat was juist de kracht van Youtube: gratis en inderdaad zoals al gezegd hierboven volume (of in andere woorden > gevarieerd aanbod).  Neem deze belangrijkste voorwaarden nou gewoon mee en pas het in, niet veranderen!!!, in je eigen plannen, toepassingen (webshop's, crosschannel aanpak, klantcontact) etc.  Een voorbeeld: je hebt als retailer iets te verkopen. Je maakt op verschillende manieren reclame, met een bijhorend conversie getal. Probeer dat getal vergroten door bijvoorbeeld, gebruikersforums op te tuigen rond dit product met leuke filmpjes hoe eerdere kopers het artikel hebben gebruikt en hun bevindingen. Reference Selling richting individu komt nu echt dichterbij. Gebruik het indexing mechanisme van Youtube en de search en match van Google, gebruik evt. de earth en maps functies om het relevanter te maken voor de klant (locatie gerelateerd: gebruiker en koper). Door de contentvorm kan het worden gebracht op de plek die de consument wil en het beste past… dus ook in de huiskamer. Niet als enterainment (wellicht ook), maar als vooral marketing tool. En daarbij als customer profiling hulp. De volgende keer weet je nog beter hoe je het product "aan de man" moet brengen. De impact en het organiseren van dit is nog hier en daar een uitdaging, maar laten er nu genoeg mensen zijn die het kunnen. Laat iedereen nu stoppen met te vertellen dat zijn Youtube en Google kennen en met leuke screenshot's hun presentaties vullen…, kunnen diezelfde mensen laten zien dat ze ook instaat zijn het concreet te maken. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond