Deel dit artikel
-

Jaar in beeld: De columns

Afgaand op onze columns hebben we een juridisch Internetjaar achter de rug: Napster, Kranten.com, auteursrecht, privacy. Maar ook Martini-marketing, Customer Relationship Murder en Het Geld Voor UMTS kwam ter sprake. En uiteraard de faillissementen, met die van Boo voorop. Een overzicht van de 21 columisten van het jaar. Altijd goed voor rake reacties.

In het laatste weekend van het jaar kijken we nog eens terug op de columns van 2000. En wat blijkt? Onder de Emerce-columnisten zitten een flink aantal visionairen!

Januari

Ben Tiggelaar: Greenspan, Hammer en de Hollandse ondernemer
Tiggelaar over de productiviteitsparadox en Hollandse nuchterheid.

Paul Thuis: i-Day voor traditionele bedrijven
De 'dean' van de Icom Academy (inmiddels 150 aanvragen voor 12 plaatsen) over de Europese impact van de fusie die deze week de wereld op zijn kop zette.

Job Franken: CRM: Customer Relationship Murder
Franken over de vraag wie wie 'managed' in de relatie tussen klant en bedrijf. De term Customer Relationship Management geeft aan dat de klant gemanaged wordt en dat de producent degene is die dat doet. Dit is nu precies waarom CRM geen lang leven beschoren zal zijn.

Harry Starren: Nergenshuizen
De directeur van De Baak geeft ons zijn e-commerce-visie. 'Je kunt met E-commerce nooit verder komen dan halverwege. Het einddoel is immers de horizon.'

Februari

Job Franken: Het is weer prijs
Vorige week woedde er weer eens een aardige discussie op deze site over prijsmodellen rond online advertising. Cost per click (CPC) of cost per mille (CPM) of toch maar iets er tussenin? Afgelopen Donderdag meldde search engine Ilse als eerste grote Nederlandse site een CPC prijsmodel aan te bieden.

Govert van Eerde: SBS/Endemol draait AOL-model om
Content is het toverwoord voor komend jaar. Dat bleek uit al uit de overeenkomst tussen AOL en Time Warner. Nu gaat ook Planet samenwerken met SBS en Endemol, maar zijn die twee deals te vergelijken? Absoluut niet, stelt Govert van Eerde (24/7). De Nederlandse partijen werken precies andersom!

Paul Thuis: De ideale winkel
Thuis (dean van de Newcademy) over de vraag of er in Nederland ruimte is voor een bedrijf als Webvan, dat kruidenierswaren thuisbezorgt.

Maart

Erik Vollebregt: GUTS aan de haal met persoonsgegevens
Erik Vollebregt is jurist te Amsterdam, en houdt de regelgeving omtrent het web nauwlettend in de gaten. Vragen naar seksuele geaardheid? Mmm, dat ligt gevoelig. Zeker als we de Nederlandse wet erbij pakken…

Reinier Evers: Consumenten zitten niet te wachten op een relatie
Willen klanten eigenlijk wel een relatie aangaan met hun stofzuigerfabrikant? Reinier Evers over een van de misverstanden rondom 1:1 marketing.

Job Franken: Beurs murw na WOL?
Gelden er in de Nieuwe Economie andere waarderingsgrondslagen dan omzet, kosten en winst? Franken vindt van wel. Het zal steeds meer gaan om immateriele activa.

Arko van Brakel: Buzzword als paspoort voor ouderwetse marketeers?
Van Barkel verkocht deze week een deel van zijn bedrijf puntEDU aan Newconomy. In zijn column veegt hij de vloer aan met marketeers die meer buzzwords bezigen dan vernieuwende initiatieven ontplooien.

April

Reinier Evers: Zijn steden ten dode opgeschreven?
Het grenzeloze karakter van de online wereld heeft minder te maken maken met het opheffen van fysieke barrieres dan van creatieve barrieres, vindt Evers.

Bas Raijmakers: Talk to me!
Zonder geslaagde interactie geen e-business. Maar hoe krijg je een succesvolle dialoog met je klant? Raijmakers over gebruiksvriendelijkheid.

Wim de Jong: Reload de vorgie pagina
Het belang van taalgebruik in foutmeldingen wordt nogal eens over het hoofd gezien. Terwijl juist wanneer er iets fout gaat, het taalgebruik zo helder mogelijk moet zijn, om het ongemak voor de gebruiker zo veel mogelijk te beperken.

Job Franken: CRMaastricht
Eerder schreef Franken dat CRM niet lang te leven heeft. Martini marketing (anyplace anytime anywhere) is nog ver te zoeken, ontdekt hij op een CRM-beurs in Maastricht. Maar, het eindoordeel over dat seminar is positief…

Gerard van Vliet: Gezocht: Klote
We hebben starters nodig in Nederland. Starters om de grote jongens nou eindelijk eens de e-waarheid te laten zien. Maar wie moet ze begeleiden? Van Vliet ziet wel iets in Business Angels, maar de meesten zijn te beperkt, vindt hij.

Mei

Paul Thuis: Wat is &#39
Thuis heeft met zijn 'studenten' in Silicon Valley gekeken wat de geheimen van ondernemen zijn. En wat blijkt: "Slechts enkele goudzoekers worden zelf rijk. Er wordt goud geld verdiend aan de verkoop van schoppen en houwelen om het goud te delven." Een lesje succes van de andere kant van de oceaan.

Reinier Evers: Deel die online rijkdom!
Hoe hou je je als gevestigde onderneming staande tussen al dat dotcom-geweld? Personeel hopt immers van de oude naar de nieuwe economie, in telkens weer nieuwe start-ups. Evers heeft het even simpele als briljante antwoord: Cre�er je eigen waarde!

Christiaan Alberdingk Thijm: MP3 is beter dan seks
Napster en MP3 zetten de muziekindustrie op zijn kop. Informatierechtdeskundige Alberdingk Thijm meent dat de muziekindustrie maar eens moet uitleggen waarom een CD veertig gulden kost.

Job Franken: BooM!
Okay, er zijn een paar faillissementen in de "Internet-economie". Maar kun je die over ��n kam scheren? Nee, zegt Franken. En was het geval Boo.com niet een beetje 'eigen schuld, dikke bult' ? Het schaap is in ieder geval over de dam…

Juni

Christiaan Alberdingk Thijm: There&#39
Winkels met webtrader-logo's zijn zo lek als een mandje. Nemen e-commercebedrijven zichzelf wel serieus, vraagt Internetjurist Alberdingk Thijm zich af, toen hij een poging ondernam om een Zon-computer te bemachtigen. "Zonnet neemt zichzelf niet serieus. Dat is beangstigend."

Christiaan Alberdingk Thijm: Auteursrecht bedreigt nieuwe economie
Steve Ballmer begrijpt blijkbaar niets van het auteursrecht. Zijn uitspraken na de rechterlijke uitspraak over de splitsing van Microsoft bewijzen dat wel, vindt Alberdingk Thijm. "Ballmer kletst uit zijn nek."

Mark Vincken: Online advertising: onafhankelijke bereiksmeting hard nodig
Gebrek aan kennis belemmert de volwassenwording van de online advertising-industrie. Consultant Vincken betoogt dat het hoog tijd wordt voor een onafhankelijke bereiksmeting.

Juli

Ruud Smeets: Cry Wolf!
Smeets is boos. De Chief Commercial Officer van Newconomy maakt zich druk over het vermeende faillissement van Amazon. 'Bijna een week lang was er Grote Zorg in de media over het lot van al die andere start-ups. En wat bleek? Amazon.com heeft gewoon nog meer dan een miljard dollar in kas en is, mocht dat nodig zijn, in staat om de eigen operatie uit eigen inkomsten te financieren door de marketinguitgaven te beperken!'

Christiaan Alberdingk Thijm: Domeinkapers bedreigen Nederlandse kust
Domeinkapers worden eindelijk aangepakt. Dankzij een onbetaalde rekening raakt NameSpace zo'n 45.000 domeinnamen kwijt. Maar waarom piraterij via de achterdeur bestrijden, als er ook een voordeur is?

Job Franken: ICANNIET
Er komen nieuwe top level domeinen, besloot de ICANN vorige week. Maar welke en wannneer?

Christiaan Alberdingk Thijm: Napster legaal in Nederland
Op grond van het Amerikaanse auteursrecht heeft Napster geen poot om op te staan. De Nederlandse Auteurswet bevat echter wel een gaatje waar het bedrijf doorheen zou kunnen glippen. Napster Amerika is dood, lang leve Napster Nederland!

Augustus

Christiaan Alberdingk Thijm: De dood van de uitgever
De publicatie van Stephen Kings recente boek op Internet is beangstigend voor de traditionele uitgever. Het complot met King zou voor de consument echter wel eens kunnen uitpakken als een monsterverbond.

Christiaan Alberdingk Thijm: De onzekere toekomst van het Internet
Wat wil PCM met hun kort geding tegen Kranten.com? Betaald krijgen voor links? Adverteerders behagen? Alberdingk Thijm over de rechtzaak die het Internet op z'n kop kan zetten. Wil PCM misschien z�lf een site � la Kranten.com?

Ben Tiggelaar: Hilversums leed
Staatssecretaris Van der Ploeg waarschuwt de omroepen: Blijf opletten en vooroplopen als het gaat om Internet, anders worden jullie voorbij gelopen. Maar hoe moeten ze dat doen? Sommige plannen van Van der Ploeg zijn bedreigend, vindt Tiggelaar.

Matthijs Leendertse: UMTS in NL: where&#39
Een lage prijs voor de UMTS-frequenties een probleem? Nee, de overheid kan zich beter druk maken over het doorberekenen van de kosten aan de consument, vindt Leendertse.

September

Job Franken: Content?
De wereld van televisieproducties hebben een decadentie die doen denken aan de laatste dagen van het grote Romeinse rijk, voordat het ten onder ging, zegt Franken. Prima, maar gaat men ook beseffen dat content op Internet wat anders dan Internetcontent is?

Govert van Eerde: Nieuwe site, bergen geld? Was dat maar waar!
Een businessplan baseren op advertentie-inkomsten? Dat kan, maar niet meer dan de helft van de inkomsten moet daaruit komen. Toch gaan er bij ondernemers rare rekensommetjes rond wat betreft de opbrengsten, merkt Van Eerde.

Matthijs Leendertse: Gratis internet: wanneer winst?
Is gratis internet alweer bijna aan zijn eind? Leendertse analyseert de businessmodellen.

Oktober

Christiaan Alberdingk Thijm: Flashback to the Middle Ages
Techniek bepaalt steeds meer de content, en providers nemen plaats op de stoel van de wetgever. Internetjurist Alberdingk Thijm gaat tegen hen in het geweer.

Wim Kolstee: WAP: de misvattingen en de werkelijkheid
Dat wap een slechte reputatie heeft is inmiddels wel bekend. Kolstee, van de site Allwap.com, gaat op zoek naar de oorzaken van die reputatie en biedt hoop voor de toekomst.

Serge Steijn: Volvo kiest uit armoede voor internet
Een 'originele' online only campagne van Volvo komt volgens Steijn, mede-oprichter van CAPITAL-e ('het reclamebureau voor de nieuwe economie') vooral voort uit misverstanden over de rol van internet als communicatiemiddel.

Christiaan Alberdingk Thijm: MP3.com zingt weer een toontje hoger
Nieuwe technologie�n en auteursrechthebbenden lijken elkaar slecht te kunnen verdragen. Maar ironisch genoeg blijkt de angst voor de nieuwe technologie telkens ongegrond. De vinding cre�ert juist een nieuwe markt voor de rechthebbenden.

November

Job Franken: Het ei van Columbo
Breedband? Met de huidige snelheden verkiest Job Franken de term 'limited band'. Verder gaat er volgens hem niet zoveel veranderen; de geschiedenis herhaalt zich weer eens, maar dan anders.

Matthijs Leendertse: KPN: Old habits are hard to break
KPN Telecom moet gedwongen worden tot het versneld uitrollen van haar DSL dienst, zegt onderzoeker Leendertse.

December

Reinier Evers: Internet vermoeiheid?
Practice what you preach. Evers brengt ��n-op-��n in de praktijk

Ernst Blok: SMS-marketing smells!
Marketing consultant Blok ziet diverse mogelijkheden voor marketing per SMS. Hij legt het hoe en waarom graag uit: SMS heeft de kracht van het indringend overbrengen van een boodschap. Nog wel…

Joost Rijlaarsdam: Wannabees
Goede idee�n voor nieuwe bedrijven? Ze zijn er vast wel, maar Rijlaarsdam ziet vooral veel bagger. De directeur van The Start up Factory vraagt zich af of net afgestudeerde HBO-ers soms verplicht een rondje VC's moeten maken.

Christiaan Holland: Geld verdienen op internet ? kan dat?
Holland, senior onderzoeker bij onderzoeks- en adviesbureau Dialogic, geeft een antwoord op de vraag die de mensheid al sinds het ontstaan van commercie op internet bezig houdt: kunnen we er iets mee verdienen?

Deel dit bericht

1 Reactie

Ernst Blok

Beste dotcommer, Zo aan het eind van het jaar word ik altijd een beetje sentimenteel. Met weemoed kijk ik om naar het voorbije Internet jaar. Internet moeten we definitief delen met Jan en alleman. De tijd dat Internet nog iets was voor wereldvreemde techneuten en freaks is al weer een jaar of 2 voorbij. Het leuke is dat nu iedereen ook wel een mening heeft over 'Internet'. Was het altijd al een beetje nieuw en ingewikkeld en zou het allemaal zo'n vaart niet gaan lopen op de 'electronische snelweg' . En ook dit jaar bleven de beste kapiteins aan wal staan en ze hadden wederom gelijk.De Titanic die E-commerce heet is op de ijsberg gelopen. Met een Nasdaq die zijn slechtste jaar in de geschiedenis heeft beleefd, met fondsen als banner bureau 24/7 die 99% van hun waarde zag verdampen. Over mijn World On-line aandelen wil ik het nog wel even hebben. Die heb ik een dag voordat Tiscali aan de beurs genoteerd zou komen verkocht, voor een 10 Euro of zo. Ja ik was boos. Boos om mezelf dat ik me gek heb laten maken door het beurs sentiment en de gelikte reclamecampagne. Eigen schuld dikke bult. En prospectussen, die heb ik nooit gelezen, ik begrijp ze toch niet.Ook de buurman die dit voorjaar nog vol lof over zijn Postbank ict fonds sprak hoor ik niet meer. ICT definitief in de Mineur. Internet was niets,is afgeschreven en zal wel niets meer worden. 'De kleren van de keizer'-papagaaien praat gaat alweer op dit jaar, voor de 2e keer, eerst was het allemaal fantastisch (Nina, mag ik nog meer aandelen) Nu is het de zwartgalligheid die zege viert (WAP wordt nooit wat, ha , adsl met amper 10 ipv 100 duizend aansluitingen). Wat heb ik geleerd in 2000? Oorspronkelijk kunnen denken is een schaars goed.Ik hoop dat ik dit jaar geleerd heb. Beleggen is geen speculeren. Neem je verlies snel en wordt niet verliefd op je aandeel. Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Strategie is prima, maar vergeet niet dat er geld verdiend moet worden om weer een blok in de kachel te kunnen gooien. Papagaaien, Wannabees en weet-niet-geen-mening-figuren hebben nog al eens de neiging elkaar na te praten. Vertrouw op je gezond verstand, praat eens met mensen buiten je vertrouwde relatie kring (bel die oude oom eens op en vraag hem wat vind jij er eigenlijk van) Leer eens wat bij. Lees af en toe eens een goed boek. En nu niet een boek dat iedereen aan het lezen is . Nee vraag het slimste jongentje uit de klas eens: wat is nu het beste boek over dat en dat onderwerp wat ik moet lezen. ("Blown to Bits" van Evans en Wurster werd mij aangeraden tijdens een e-commerce college van Professor Verbeke aan de Erasmus Universiteit, ik heb het boek met open mond van a-z uitgelezen). Basics. Het is verdraaid lastig om rijk te worden. Ook in het bedrijfleven. Het komt allemaal niet aanwaaien. Waarom zouden mensen het kopen (wat voor voordeel ervaren ze), waarom juist bij jou, en komen ze nog een keer terug? Wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Moet de klant moeite doen, moet hij iets leren, moet hij zijn gedrag aanpassen om jou een plezier te doen. Vegeet het maar. Ze doen het niet. Echt niet. Althans niet zo snel en zeker niet omdat jij het vraagt. 'Crossing the Chasm' , de best seller van Geoffrey Moore uit 1991 en 1999 vertelt ons hoe je nieuwe technische producten op de markt zet. De eerst groep techneuten koopt wel, die kopen al voordat het in de winkel ligt, ook al zitten er nog heel veel kinderziektes in (neem adsl en wap dit jaar). De early adopters die kopen ook nog wel omdat ze al snel de voordelen inzien van het product. Maar de rest van de goe gemeente, die komt niet. En die kritische massa heb je echt nodig om genoeg te verkopen en zo winst te kunnen maken. Een uitstekend product is niet genoeg, het is een voorwaarde, slechte producten bestaan niet meer, daar is namelijk geen (erg grote) markt voor. Luisteren, we hebben oren maar gebruiken ze alleen om naar ons zelf te luisteren, en wat er uit ons eigen mond komt dat hebben we al eens vaker gehoord. Nee, echt luisteren naar een fan van je product, dat doen we niet. Sterker nog als die klant ons belt of mailt, is het een lastige klant, ipv een betrokken klant,die echt om jou en je product geeft (het topje van de ijsberg klanten, de rest hoor je niet, die kopen gewoon weer bij de concurrent). Luisteren terug koppelen, luister je alleen naar wat je klanten willen dan ga je failliet , luister je niet naar je klanten dan ga je ook failliet zei Bezos , de oprichter van Amazon onlangs in een interview. Wat gaat 2001 ons brengen? Als BtB staat voor Back to Banking en BtC staat voor Back to consultancy dan wordt het wellicht weer spannend in dotcom Nederland.Wij zijn een land van kooplieden. Die kooplieden stromen langzamerhand met hun sites het web op, en dan kan het feest pas beginnen. Kijk maar eens hoe de GSM beltoon en Icon boeren zich hebben ontwikkeld de laatste 6 maanden, voor een fl 1,– per minuur een 0900 nummer bellen voor iets leuks op je Nokia. Kijk dit soort ondernemers, die begrijpen handel en slaan munt uit nieuwe technieken. Gezond verstand met hier en daar ouderwetse marketing. De 4P's , Porter's 5 krachten concurrentie model, de SWOT analyse, het positionerings- en communicatie plan en het exploitatie plan. Geen van de modellen heeft aan kracht verloren. Dus bezint eer ge begint, maar vergeet vooral niet te beginnen. " Just do it" zoals Nike ons al tijden voor houdt. Internet gaat nooit meer weg, Mobile telefonie blijft. Wat ook blijft is de behoefte piramide van Maslov en het ego centrisch denken van de mens. WIIFM, what's in it for me. Zal 2001 er anders uitzien dan 2000, ik denk het niet. Als ik de kristallen Bol kijk dan zie ik de NasdaQ nog wel een tijdje doorkwakkelen. ADSL breekt pas na de zomer van 2001 door. Ook GPRS loopt zo'n vaar niet, Ik zie de lancering, als die al komt op de consumenten markt pas dik na de zomer plaats vinden. SMS word van een lelijk eentje een mooie zwaan. WAP is kwakkelende. Leve SMS! Het wordt een wame winter en een koele zomer! Ernst Blok {Webmarketeer; http://been.at/webmarketing } te Haarlem.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond