Deel dit artikel
-

JIC STIR stopt online bereiksonderzoek

Het lopende contract voor het online bereiksonderzoek tussen JIC STIR, comScore en Intomart GfK is maandag beëindigd. Dit betekent defacto dat JIC STIR ophoudt te bestaan. De oplevering van STIR 2.0 blijkt op korte termijn niet mogelijk, gezien de hoge eisen die aan het model werden gesteld.

Het JIC had als doel om het STIR 2.0-onderzoek gezamenlijk te ontwikkelen. Met het stopzetten van STIR 2.0 vervalt ook de samenwerking. De JIC-partners gaan in overleg over in welk samenwerkingsverband zij in de toekomst verder gaan werken aan de ontwikkeling van digitaal bereiksonderzoek .

De markt blijft echter behoefte houden aan informatie over het bereik van internet. Daarom zullen zowel comScore als Intomart GfK na de stopzetting van het STIR-contract, ieder verder zelfstandig producten ontwikkelen op het gebied internetbereiksonderzoek, zo laten de betrokken organisaties weten.

Het alternatief van comScore lijkt in grote lijnen op het onderzoek dat nu in de Britse markt gebruikt wordt. ComScore zal dit onderzoek doorontwikkelen voor de Nederlandse markt. In dit onderzoek wordt naast webbrowsing ook het bereik van online video en campagnes gemeten. Mobiel internet volgt kort na de lancering in september. Tot die tijd rapporteert comScore op basis van haar huidige methodiek in Nederland.

De bereikscijfers van STIR golden jaren als standaard rekeneenheid waarmee adverteerders, mediabureaus en uitgevers mediacampagnes opzetten en afrekenden. De markt begon echter te vragen om een nieuw onderzoek. Dat zou sneller en breder moeten gaan meten, bijvoorbeeld op mobiel vlak en campagneniveau met dagelijkse rapportages. comScore en Intomart GfK beloofden een passend systeem, maar zijn nooit verder gekomen dan proeven met een nieuw ontwikkelde techniek. Er werd geen standaard, bestaand systeem gebruikt.

Autoscout24 had er in april al geen geloof meer in en zegde zijn lidmaatschap op. De autosite was een van de oprichters van STIR. Andere oprichters stuurden in februari voor de tweede keer in een jaar een brandbrief met het dreigement hun lidmaatschap op te zeggen. JIC STIR trekt er nu zelf de stekker uit.

Het meetinstrument dat GfK en comScore ontwikkelden bleek ook volgens een extern onderzoek van Deloitte niet helemaal te verantwoorden. “Het zwakste punt is de fusie”, van het eigen STIR-panel en dat van comScore, aldus de bereiksmeter aan zijn leden in een brief per april.

Het was nog de bedoeling om te stoppen met de oude nieuwe bereiksmeting en per augustus een nieuw contract te laten ingaan voor de bouw van STIR 2.1. “Per 1 augustus zou dan een nieuw contract opgesteld moeten zijn, waarbinnen comScore het exploitatierisico van het onderzoek en de data voor zijn rekening neemt”, aldus STIR. Het is niet duidelijk of dat gestalte zal krijgen gezien het lange gemor van de STIR-leden en de komst van alternatieve systemen als Google/GfK, DMA Institute (zichtbaarheid), Wakoopa, Nielsen en comScore.

Foto: thales (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Phileas Fox

Wat enorm zonde van alle inzet, tender, onderzoeksontwerp, bestuursvergaderingen van alle betrokkenen. 4 jaar werk door het putje. Heel erg pijnlijk voor iedereen die hier zoveel tijd in heeft gestoken. En dan nog niet te noemen alle uren die in de technische implementatie van de 2.0 tags zit. Hopelijk kan VINEX nu met een pragmatische blik op het snelle internet tot een up-to-date onderzoeksmethode komen.

Wouter Hulst

Inderdaad zonde van tijd, inzet, energie en kennis. En ook wel een blamage voor ons allen. Volgens mij tijd om het onderzoek sterk te vereenvoudigen en op standaarden door te ontwikkelen – iets minder ‘zelf doen’ en iets meer snelheid. Succes aan de betrokkenen. Zo te zien gaat het zonder vingertje wijzen – da’s dan wel weer mooi!

Rick van Dijk

Zo dan. Ik word er nu al bijna nostalgisch van. In de begindagen – dus voor de JIC tijd – aardig wat tijd en spreadsheets ingestoken. Regelmatig strijd over aan te leveren data, deadlines en interpretatie (manipulatie) van de cijfers. Leuke borrels, dat dan weer wel.

Heinz Manderfeld

Soms heb je van die dagen dat een hele diepe zucht je mond ontsnapt. Triest dat we als markt niet afdoende in staat zijn gebleken dit, of vergelijkbaar, onderzoek in de lucht te houden. Welke learnings nemen we nu mee naar de selectie voor de nieuwe methode? Moet het simpeler en goedkoper? Een lagere drempel voor site exploitanten om in te stappen?

Danijel Derkcsen

Ik snap niet dat alle mediabureaus een eigen methode zo graag willen ontwikkelen? Elke publisher heeft Analytics draaien op zijn site en elk mediabureau heeft toegang tot die data?! Gaat het hierbij dan alleen om de onafhankelijkheid? Die kunnen de bureaus toch waarborgen..

Jasper

Die STIR cijfers waren natuurlijk maar een indicatie en het bereik zag er in mijn optiek toch echt veel leuker uit dan het in werkelijkheid was.
Waarom niet de deuren gedeeltelijk openzetten van iets als Google Analytics en dat vervolgens verrijken met andere data?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond