Deel dit artikel
-

JMango360: ‘We zijn een eenling in de branche’

Als de Managing Director Benelux van PayPal, Eelco van Wijk, na zeven jaar overstapt naar het relatief onbekende appbedrijf JMango360, moet daar wel wat bijzonders mee aan de hand zijn. En zo blijkt, mede dankzij MultiCopy.

JMango begon in 2008 in het kader van een innovatieproject van Deloitte Touche als een programmeeromgeving voor smartphones. Het idee was dat je een applicatie kon ontwikkelen die op verschillende toestellen draaide. Geen overbodige luxe in een tijd waarin elke telefoonfabrikant nog zijn eigen systemen draaide en iPhone en Android nog geen begrippen waren.

Het bedrijf weekte zich los van Deloitte en ging aan de slag als appontwikkelaar. “Dat bleek een moeilijke markt”, zegt CCO Maarten Schuiling terugkijkend. “We zagen een forse marge-erosie omdat er steeds meer ontwikkelaars bijkwamen.” In 2012 gooide het bedrijf daarom het roer om. Vanaf dat moment werd een platform aangeboden waarmee iedereen zonder programmeerkennis zelf een mobiele app kon ontwikkelen. “Qua eenvoud net zo simpel als het optuigen van een bedrijfspagina op Facebook.”

Afhaken
De doelgroep is het MKB, dat zich doorgaans geen eigen app kan veroorloven. “Je moet denken aan ondernemingen met vaak niet meer dan duizend klanten. Wij bieden hen een alternatief. Vergelijk het met een architect die je een nieuwe huis kunt laten bouwen of je koopt een prefabhuis. Je hebt dan weliswaar minder keuze, maar je bent ook heel wat minder geld kwijt.”

Het merendeel van de toepassingen betreft een applicatie op basis van een Magento-webwinkel. “Onze klanten kunnen zo hun hele aanbod mobiel ontsluiten en hun klanten kunnen weer makkelijk afrekenen. Met een mobiele site lukt dat niet zo goed. Zeventig procent van de mobiele gebruikers haakt bij de kassa af, omdat betalen veel te lastig is. Het voordeel is ook dat we alles op ons eigen platform doen, waar concurrenten met vergelijkbare oplossingen gebruikmaken van platforms van derden en dus minder flexibel zijn. Wat dat betreft zijn we nog een eenling in de sector.”

Sir Speedy
Niet alles is m-commerce. Zo gaat MultiCopy Nederland de techniek gebruiken om smartphone-apps voor haar zakelijke klanten te ontwikkelen. Voor onder meer technologiebedrijf Koning & Hartman, ter ondersteuning van de dienstverlening en klanttevredenheid. Schuiling: “MultiCopy is al lang niet meer het bedrijf voor alleen drukwerk. Zij helpen het MKB met allerlei zaken, zelfs met het bouwen van een website.”

En juist daar liggen kansen, ook voor het buitenland. Want ook MultiCopy’s zusterbedrijf Sir Speedy – dat het Amerikaanse MKB bedient via 1250 kantoren – is aan boord. Nederland wordt daardoor in de nabije toekomst het voorland voor een grootschalige uitrol in de Verenigde Staten. En ook in Canada heeft JMango een verkooppartner gevonden. “In Noord-Amerika is Magento erg groot, dus daar moeten we zitten.”

Vanuit de historie had JMango al ontwikkelkantoren in Australië en Vietnam, maar met een nieuwe financieringsronde – het bedrijf trok eerder geld aan van Willem Sijthoff en voormalig Telfort-bestuurder Robert van Maasakker – moeten er ook faciliteiten in Noord-Amerika komen.

Van Wijk, die op 1 april is begonnen, gaat in eerste instantie Schuilings taak overnemen, zodat die zich meer op de productontwikkeling kan gaan richten, maar zal tevens het internationale proces begeleiden.

* Dit artikel verscheen eerder in het aprilnummer van Emerce magazine (#139)

Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

1 Reactie

Bart Vught

Cool!! Mooie website ook!!! Ik zocht al een tijdje naar een oplossing als deze. Keep up great work

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond