Deel dit artikel
-

Joost wil meer Nederlandse programma’s

Het internet televisiekanaal Joost wil meer Nederlandse content gaan brengen. Dat vertelde Yvette Alberdingk-Thijm, hoofd programmering van Joost, gisteren op het congres Onder de Knop in Bussum. “We geloven heilig in lokale programmering,” aldus de in New York werkzame Alberdingk-Thijm.

Vooralsnog is Alberdingk-Thijm echter vooral bezig om grote mediapartners binnen te halen. Dat viel volgens haar aanvankelijk niet mee. "Nu zien ze dat Joost toegevoegde waarde biedt en de programma's een andere, vaak veel jongere doelgroep bereiken. We geloven nog steeds heilig in oude televisie, waarbij je je languit op de bank laat vermaken. We zien ons zelf helemaal niet als een concurrent van televisie."

Sterker nog: Joost wordt al gebruikt om programma's voor de kabel uit te testen. "Het voordeel van ons systeem is dat je precies weet wie er kijken en hoe er gekeken wordt." Jeroen Jansen van UPC liet gisteren in Bussum doorschemeren zeker interesse te hebben om Joost via de decoder bij UPC aan te bieden. 

Alberdingk-Thijm zegt dat Joost ook kansen biedt voor alternatieve programmma's. "We hebben een programma dat Yoga 4 Dudes heet, je denkt misschien dat daar helemaal geen interesse voor is, maar als je dit soort programma''s aanbiedt, vormt zich al snel een vaste groep kijkers." Alberdingk-Thijm spreekt over The Fat Belly, programma's die de potentie hebben om op de lange termijn erg populair te worden.

Joost zal echter geen user generated content gaan brengen, zoals You Tube. Wel wil het bedrijf meer gaan experimenteren met interactieve toepassingen via open application programmering interfaces. Binnenkort wordt op dit gebied een samenwerking met Facebook aangekondigd. Ook gaat Joost meer met RSS doen.

Joost (Alberdingk-Thijm moest gisteren toegeven dat ze in het begin erg moest wennen aan de naam Joost, "wat ook nog oud Nederlands voor de duivel is, maar de naam blijkt zeer herkenbaar te zijn.") heeft nu 2 miljoen kijkers, hoewel de dienst nog proefdraait. Alberdingk-Thijm erkende dat de uitzendingen nog wel eens haperen, maar dat wordt vanzelf opgelost naarmate meer kijkers 'content' delen via peer-to-peer verbindingen.

Deze worden week de eerste advertentie-opbrengsten overgemaakt aan de partners. "Het is nog niet veel, maar je moet het zo zien dat het inkomsten betreft die ze anders sowieso niet gehad hadden." Joost gaat wel door met programma-onderbrekende reclame vanwege de hoge respons en hogere reclametarieven. "De frequentie daarvan is niet hoog. Kijkers vinden gerichte reclame niet erg als daar gratis programmering tegenover staat."

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond