Deel dit artikel
-

Jumbo Supermarkten professionaliseert retailmedia

Jumbo Supermarkten wordt ook media-exploitant en tuigt een professionele organisatie op om geld te verdienen met zijn eigen digitale media. Dit kan tientallen tot honderden miljoenen euro’s extra omzet opleveren.

Sinds begin 2020 stelt supermarktketen Jumbo zijn eigen mediakanalen open voor externe adverteerders. Onder leiding van Monique Pennings wordt die tak nu geprofessionaliseerd zodat het toekomstbestendig kan groeien. Concreet betekent dat dat er meerdere mensen voor nieuwe rollen zijn aangenomen.

“We hebben een uitgebreid mediaportfolio met onder andere een eigen magazine met een oplage van 1,1 miljoen, een site en app met een miljoenenpubliek, social media, Smulweb, Jumbo Radio en bijvoorbeeld een samenwerking met Talpa”, licht Pennings toe. “Dat is groot, superrelevant bereik. Deze mensen zoeken informatie en inspiratie en zitten dicht op het aankoopmoment.” Veel mooier wordt het niet voor een adverteerder.

Het wordt de truc voor Pennings en haar team om proposities te maken die hierop aansluiten. Centraal bij Jumbo Media & Partnerships staat de vraag van de adverteerder. Die is de klant. Het Jumbo-team denkt mee met diens vraagstukken van en komt tot oplossingen die de mediakanalen van Jumbo combineert met de data. Adverteerders moeten die bij voorkeur ook via geautomatiseerde systemen kunnen inkopen. Immers, elke mensenhand die daartussen zit, kost geld.

“Er is al veel interesse bij adverteerders, ook partijen die geen leverancier van Jumbo zijn, omdat we over heel veel 1st party data beschikken. Voor velen is dat nog redelijk onontgonnen terrein. Men zal daarom vaak verrast worden door de mogelijkheden die we bieden.”

Jumbo heeft reeds de eerste campagnes achter de rug met de exploitatie van retailmedia.

Ter vergelijking: bol.com is al jaren actief met retailmedia maar begon dat eind 2020 pas te professionaliseren. Voor Amazon.com is dit een business van zeven miljard dollar (+77%) in een jaar) en technologiebedrijf Criteo hangt er zijn toekomst aan op.

Jumbo Supermarkten realiseerde in 2020 een online omzet van boven de vijfhonderd miljoen euro, de helft meer dan in 2019. De consumentenomzet bij de Jumbo-formule steeg in die periode met vijftien procent tot 9,7 miljard euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond