Deel dit artikel
-

Picnic passeert Jumbo op markt voor online boodschappen

Albert Heijn blijft online marktleider op de boodschappenmarkt. 41 procent van de respondenten in een onderzoek van platform Supermarkt & Ruimte geeft aan bij Albert Heijn online supermarktaankopen te doen. Picnic (27 procent) heeft Jumbo (21 procent) nu definitief verdrongen naar de derde plek.

Buiten de top-3 groeien kleinere aanbieders relatief snel doordat de grotere aanbieders soms nog steeds moeite hebben om hun bezorgcapaciteit aan te laten sluiten op de snel groeiende vraag. De snelst groeiende online aanbieder buiten de top-3 is Plus (pdf).

91 van de consumenten die wel eens online  supermarktbestedingen doed, laten de bestelling thuisbezorgen. Dit aandeel ligt ruim 10 keer zo hoog  als het aandeel consumenten dat aangeeft de bestelling af te halen.

Het aandeel consumenten dat de online bestelling afhaalde bij een Pick Up Point (al dan niet in de supermarkt) nam tussen nu en 2016 flink af.

In algemene zin neemt de klanttevredenheid over online boodschappen doen door de jaren heen af. Ook de aanbevelingsscore vertoont een dalende trend. Mogelijk stellen consumenten steeds hogere eisen aan online boodschappen of nemen de verwachtingen toe en hebben formules (door de flinke groeispurt) moeite om aan de hoge kwaliteitseisen te voldoen.

De uitbraak van COVID-19 in 2020 heeft de groei van online  boodschappen doen fors versneld. In het afgelopen jaar was de groei enorm. Enige nuance blijft op zijn plaats: in het afgelopen jaar nam ook de totale  supermarktomzet fors toe. Nog steeds gaat bijna 95 procent van alle supermarktbestedingen van Nederlandse huishoudens door de fysieke supermarkt.

Alle signalen wijzen er op dat het marktaandeel van  online supermarktomzet de komende jaren doorgroeit, maar niet meer zo hard als in 2020. De groei lijkt af te vlakken. De online supermarktomzet wordt voor formules hoe dan ook een steeds belangrijker onderdeel om hun marktaandeel te handhaven. Voor sommige formules ontstaan juist nu kansen om in te zetten op online.

Geografisch is er nog wel sprake van grote verschillen. Zo ligt de penetratiegraad in Noord-Nederland met 11% aanzienlijk lager, wat in mindere mate ook geldt voor Oost-Nederland (18%) en Zuid-Nederland (20%). In de Randstad (28%) en vooral in de drie grote steden (27%) ligt de penetratiegraad juist boven het landelijk gemiddelde.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond