Deel dit artikel
-

Kabelraden.nl opent nogmaals aanval op kabelaars

De consument moet ook op het digitale pakket meer inspraak krijgen. Dat meent Kabelraden.nl, de overkoepelende organisatie van de programmaraden. Logisch, want het bestaansrecht van de programmaraden lijkt met de komst van digitale televisie moeilijker te verantwoorden.

"Er moet een einde komen aan de legale zwendel van kabelexploitanten", sprak Marco Swart, voorzitter  van Kabelarden.nl tijdens de jaarlijkse conferentie van zijn organisatie. Volgens hem zouden klanten een adres moeten hebben voor klachten en opmerkingen. Kabelexploitanten zouden te weinig ingaan op de wens van de klant.

Eind vorig jaar kwam de toenmalig minister van Onderwijs Ronald Plasterk met een voorstel waarbij de huidige programmaraden zouden verdwijnen. Deze zouden worden vervangen door marktonderzoek en door kabelaars aangestelde klantenraden. Het kabinet was van mening dat het huidige model van programmaraden niet toekomstbestendig zou zijn.

On demand

De kabelaars zijn van mening dat met de uitbreiding van het aanbod door de komst van digitale televisie, video on demand en andere interactieve diensten, de diversiteit voor de consument al gewaarborgd is.

De programmaraden zijn midden jaren negentig ontstaan. De doorgifteplicht moest garantie bieden voor een gevarieerd aanbod voor de verschillende bevolkingsgroepen. Toentertijd was het argument dat, zolang Nederlanders nog geen programma’s per stuk konden afnemen, het belangrijk was om invloed te hebben op de samenstelling van het programma-aanbod. Met de komst van digitale pakketten is dit steeds minder noodzakelijk.

Kletspraat

Swart strijdt alsnog voor meer invloed van de consument. Ook bij het digitale pakket is dit nog nodig meent hij. "Wij zien dat de noodzaak tot invloed van klanten op het kabelaanbod niet kleiner maar juist groter wordt. Juist omdat kabelexploitanten de indruk wekken dat digitaal kijken voor iedereen geweldig is, is de teleurstelling des te groter als dat niet het geval blijkt te zijn."

Bij Kabelraden.nl komen regelmatig klachten binnen. Swart: "Eerst de kijkers lokken met een digitaal totaalpakket en vervolgens willekeurig gewaardeerde zenders als ProSieben en KabelEins verwijderen. Het motief om het digitale televisieaanbod beter af te stemmen op de wensen van de kijkers is dan ook pure kletspraat".

Ziggo lag regelmatig in de clinch met de programmaraden en de overkoepelende organisatie Kabelraden.nl. Ziggo verkleinde het analoge pakket om ruimte te maken om digitale zenders door te geven. De programmaraden kwamen daartegen in opstand.

Deel dit bericht

4 Reacties

Rick

Maar niet met succes, inmiddels zijn BBC World, CNN en EuroNews uit het analoge pakket verdwenen, ondanks een negatief advies van de kabelraad. 

Klaas

Zowel het gedrag van de kabelaars als de kabelraden zijn niet meer van deze tijd. Internet zal ook bij TV een eind maken aan de walled garden. Op het web en op mobiel is al alle content beschikbaar. Straks kan ook iedereen een TV zender beginnen en distribueren buiten Ziggo en UPC om.

Ronald van der Aart

Oei. Marco Swart van Kabelraden.nl heeft het over "legale zwendel". Dat zijn erg grote en weinig constructieve woorden van de voorzitter van Kabelraden.nl. De samenstelling van het analoge kabelpakket is immers tot op microscopisch niveau wettelijk gereguleerd, waarbij de wettelijke taakstelling van programmaraden is beperkt tot het waarborgen van de lokale/regionale pluriformiteit.  Feit is dat de wettelijke taak van programmaraden langzamerhand is uitgehold met het groeiend marktaandeel van alternatieve infrastructuren en aanbieders als DVB-t (Digitenne), adsl (bv Tele2) en satelliet (Canal Digitaal). De grote digitale tv-pakketten van de kabelbedrijven betekenen bovendien bijna per definitie een pluriform aanbod, waarbij er voor iedere consument veel wils is te vinden. De steeds bozere woorden van Marco Swart vinden dan ook hun oorsprong in deze ontwikkeling. Inderdaad, een kat in het nauw maakt rare sprongen. Kabelraden.nl zou er goed aan doen om de werkwijze van veel programmaraden nog eens tegen het licht te houden. Hoe representatief is de samenstelling van programmaraden? Wat is hun bekendheid en draagvlak onder inwoners? Hoe verhoudt deze samenstelling zich tot de 'objectiviteit' en consistentie van hun adviezen aan kabelbedrijven door de jaren heen? Hoe goed zijn keuzes onderbouwd in het licht van de wettelijke taakstelling en de wens van de inwoners die zij zouden moeten vertegenwoordigen? En, hoe zorgvuldig opereren c.q. communiceren programmaraden naar zendgemachtigden en inwoners? Een wijze les is en blijft: als je wijst naar een ander, wijzen er altijd drie vingers naar jezelf.

M.Mijland Den Teuling

Ik wil dat Ziggo ervan weerhouden wordt om het zenderpakket te verkleinen terwijl hetzelfde betaald moet worden.
Ik wil met name CNN kunnen blijven volgen. 40% analoog kijkers kunnen niet genegeerd worden !!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond