Deel dit artikel
-

Kassa: Webwinkels moeten duur inkopen

Uit een enquête van de Thuiswinkelorganisatie blijkt dat zeker 75 aangesloten internetwinkels te maken hebben met pogingen van importeurs om de prijs te beïnvloeden. Dat maakte VARA’s Kassa zaterdag bekend.

Zeker vijftig winkels spreken van regelrechte dwang om adviesprijzen te hanteren. Volgens 44 winkels zou het afwijken van de adviesprijzen leveringsproblemen veroorzaken. "Het is niet zo dat je duurder uitbent bij webwinkels," verduidelijkt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkelorganiasatie, "maar de producten hadden tot 25 procent goedkoper kunnen zijn."

De problemen spelen volgens het consumentenprogramma vooral in de wit- en bruingoedsector, dus huishoudelijke apparaten, tv’s en audio-apparatuur. Maar daarnaast zijn er ook meldingen van internetwinkels die laminaatvloeren, sportartikelen, merkkleding of babyartikelen verkopen.

Volgens marketingdeskundige Cor Molenaar proberen de fabrikanten hun reguliere afzetkanalen te beschermen. "Het grootste deel van de verkopen verlopen nog steeds via de detailhandel, als je goedkoper verkoopt via internet heb je kans dat consumenten niet meer naar de detailhandel gaan," vertelde Molenaar in Kassa (uitzending hier). Molenaar vindt de visie van de leveranciers niet meer van deze tijd. "Dat ze vroeger voorzichtig waren kan ik mij voorstellen, toen was het nog een wild west-business, maar we zitten nu in 2008."

In de witgoedsector hanteren fabrikanten en importeurs ook andere inkoopcondities voor webwinkels dan voor gewone winkels, concludeert Kassa. Webwinkels moeten voor produkten meer betalen. Dat gebeurt omdat de gewone winkels door hun showrooms en deskundig personeel meer toegevoegde waarde zouden bieden, zeggen de fabrikanten.

Inkopen via de tussenhandel biedt ook geen soelaas. Als leveranciers in de gaten krijgen dat ze goedkoop leveren aan webwinkels, worden de kortingen ingetrokken. AEP, fabrikant van de keukenapparatuur van Atag, Etna en Pelgrim, heeft de tussenhandel verboden om de site Elektrokoopjes apparatuur te leveren.

Overigens heeft de rechter AEP in 2005 al eens in het gelijk gesteld in een zaak die Schouten Keukens en Groen Trend tegen Atag Etna Pelgrim Home Products aanspande. De rechter oordeelde dat AEP in zijn recht stond omdat de apparatuur zonder persoonlijk advies en vakkundige installatie aan de consument wordt verkocht, en dat het bedrijf als gevolg daarvan vaak alsnog advies moet geven over het gebruik en het onderhoud daarvan en de after-salesorganisatie bij de consument thuis problemen moet oplossen die veroorzaakt zijn door ondeskundige installatie.

De NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) heeft Kassa laten weten de signalen van Kassa en de Thuiswinkelorganisatie "zeer interessant" te vinden.

Deel dit bericht

6 Reacties

Kirsten

Hier heeft Vergelijk.nl begin 2006 ook al eens melding van gemaakt, nav geluiden van de aangesloten winkels. Het AD heeft er toen een artikel over geschreven.  Babyproducten zijn overal even duur25 februari 2006 | AD: Bij kinder- en babyproducten zijn nauwelijks prijsverschillen. Betalen jonge ouders teveel voor hun wiegjes, stoeltjes of kinderwagens? De kinderbranche zit raar in elkaar. We maken ons er al een tijdje zorgen over," aldus Jeroen Korving van de vergelijkingssite VERGELIJK.NL. "We kunnen onze vinger er niet opleggen, ik heb het idee dat de prijzen van babyproducten kunstmatig hoog worden gehouden. We hebben maar erg weinig aanbieders van deze producten op onze site". …"Ik krijg geen enkel A-merk direct geleverd omdat ik te goedkoop via internet verkoop", verzucht Marc Koster van MKA Webshops… Een soort deurbeleid voor dealers is ok?, stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Dus een contract met een minimum vloeroppervlak mag ook. Maar een minimum verkoopprijs, d?t is verticale prijsbinding en niet toegestaan. "Dat is een soort kartelvorming tussen de leverancier en de winkelier," zegt Barbara Roest van de NMa. Reden voor een onderzoek dus, of loopt dat al? "Dat zou ik niet kunnen zeggen. Ik zou dan een eventueel onderzoek in gevaar kunnen laten komen."

BJ

in mijn ervaring zijn webwinkels met wit en bruin goed rond de 25% goedkoper dan de reguliere handel. we mogen dus uit dit bericht concluderen dat als we een wasmachine, stofzuiger, plasma ed bij de mediamarkt, bcc, It's, prijstopper, EP, Blok ed kopen we tot 50% te veel betalen? 

Jeroen

Dit is al zolang bekend, en naar mijn inziens ook terecht. Spreek uit ervaring, heb een webwinkel en een bedrijf met showroom, klanten komen vaak voor advies en maatwerk en zodra ze weten wat ze exaxt nodig hebben nadat je er 2 uur aan besteed hebt gaan ze op het net de goedkoopste productenaanbieder opzoeken. Een bedrijf met personeel dat opgeleid moet worden, producten op voorraad moet hebben staan en daar ook nog eens een bedrijfspand of opslag terrein voor nodig heeft maakt veel meer kosten dat iemand die op zijn zolderkamer pas iets besteld als hij het verkocht heeft en dan vaak ook nog rechtstreeks door zijn leverancier bij zijn klant laat bezorgen. Ik vind het terecht dat leveranciers op deze manier hun afnemers beschermen anders kunnen ze net zo goed zelf een webwinkel beginne.

Rolf

Helemaal eens met Jeroen. Serieuze webwinkels met een strakke logistieke organisatie die snel levert en waar je ook gemakkelijk iets retour kunt sturen inclusief een keurige financi?le afhandeling (zoals bijv. Wehkamp) zijn ook niet pers? veel goedkoper dan een gewone winkel. En dat hoeft ook niet in alle gevallen. Als je internet alleen maar ziet als een verkoopkanaal dat goedkoper is dan heb je het ook niet echt begrepen. Zeker niet als je je in een speciaalzaak deskundig laat voorlichten en vervolgens dat product voor een paar tientjes minder via het internet aanschaft. Probeer die webwinkel maar eens te bellen voor een adviesgesprek van 20 minuten. Gaat je niet lukken!We moeten die kanalen niet zo tegen elkaar uitspelen en zeker niet op basis van simplistische prijsvergelijkingen. De toekomst is niet voor de ??n of de ander maar juist voor een combinatie.

Frans Hesselmans

Omdat te voorkomen kan je ook op internet zoeken.bij http://www.vraaghetaan.nl staan 1,7 miljoen bedrijven ook webwinkelsdaar is goed uit te zoeken wat en arr men het goedkoopste is, wordt er via onze site wat gekocht wordt erbij vermeld hoeveel korting men krijgtvoor inlichtingen info@vraaghetaan.nlmvg het vraaghetaan team

harald

Om de traditionele trade niet te zeer bruskeren worden kunstmatige en onduidelijke maatregelen getroffen om deze prijzen te reguleren. Vooral traditionele fabrikanten als Philips c.s. zouden dit handiger kunnen doen door een open en duidelijk performance based rebate beleid te voeren voor alle on/offline retailers gelijk. Een perfomance based systeem betreft een basis prijs, voor iedereen gelijk, met extra kortingen voor full assortiment opname, gebruik van POS materiaal, internet korting, promoties, scholing, demo's etc. Het moge dan duidelijk zijn dat een internet only retailer dan niet alle kortingen kan verdienen omdat deze bijv. geen showroom heeft noch demo's kan geven. 'Fair enough' zei deze internet retailer!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond