Deel dit artikel
-

‘Keitai Kids’ in Japan

Terwijl Europa zich voorbereidt op WAP ? wachtend op de toestellen, de diensten en de killer apps ? zijn mobiele multimedia in Japan al wat langer gemeengoed. Het telecom-bedrijf NTT DoCoMo lanceerde vorig jaar april zijn zogenaamde i-mode service, vergelijkbaar met WAP in Europa. Binnen acht maanden noteerde het bedrijf twee miljoen gebruikers, in april verwacht NTT DoCoMo de vier miljoen vol te maken.

Ongeveer de helft daarvan maakt gebruik van betaaldiensten. Een populaire service is behalve de beurs- en nieuwsberichten ook het spoorboekje. Forenzen in Japanse metropolen willen blijkbaar graag weten hoe laat de volgende trein naar huis vertrekt. Andere geliefde toepassingen zijn e-mail en mobile banking. Opvallend is het aantal mensen dat zijn handy combineert met een organizer. NTT DoCoMo biedt een hele serie zogenaamde PocketBoards te koop aan. Het assortiment omvat ondermeer een aantal modellen die typisch op jongeren gericht zijn. In Tokyo lijken schoolmeisjes die chatten via poeslieve palmcomputertjes dan ook gemeengoed.

En hangjongeren met disorganizers weten elkaar prima te vinden. Deze Keitai Kids (keitai is Japans voor mobiel) vormen een doelgroep die in Europa vooralsnog amper bediend wordt. Toch suggereert de populariteit van gsm's dat er ook hier een enorme markt voor jeugdige WAP-diensten zou moeten zijn. Niet voor niets zei Sony-directeur Ken Kutaragi bij de lancering van zijn nieuwe PlayStation2 dat de grootste concurrentie niet van andere gameconsoles of pc's afkomstig is, maar van mobiele media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond