Kilte mediamarkt houdt aan tot 2013

Advertentie-uitgaven trekken vanaf 2010 weer aan en zullen pas in 2013 het niveau van vijf jaar ervoor bereiken. Adviesbureau PwC ziet enkel aanhoudende groei bij games, internet, films en betaal-tv.
De entertainment- en media-industrie in Europa krimpt dit jaar met 3,9 procent en zal in 2010 met een magere 0,4 procent groeien. In de jaren daarna zal er weer meer worden geinvesteerd in mediaproducties en reclame, met uiteindelijk een beoogde jaargroei van 7,1 procent in 2013.
Uitgaven aan tv-reclame zullen tussen 2009 en 2013 jaarlijks met 0,9 procent afnemen en uitbodemen op het niveau van 2005.
Gemiddeld zal de industrie, zowel in consumenten- als reclamebestedingen, over vier jaar 1,6 biljard dollar in omvang zijn. PwC rekent dat om naar een jaarlijks gemiddelde groei van 2,7 procent, zo valt te lezen in het verslag van het jaarlijkse Entertainment & Media-onderzoek.
Marcel Fenez: “Consumenten deden in 2008 23,4 procent van hun bestedingen bij digitale en mobiele media. We denken dat dat percentage in de komende vijf jaar toeneemt tot 78 procent”. De economische malaise zorgt er volgens hem voor dat de mediasector en rapper tempo zal digitaliseren. “Dat heeft grote impact op de omzetverdeling en het management van merken, titels en talent over de verschillende digitale distributiemedia”.
Foto: trialsanderrors (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Rick van Dijk
Tja, er waait misschien een wat frisser windje, maar je zou deze opmerkingen uit datzelfde verslag ook als heel positief kunnen beschouwen: "No place to hide from the digital revolution. Structural not cyclical change for global Entertainment & Media industry." …. "The changing face of advertising Over the next five years, as consumers receive an increasing proportion of their E&M through digital/mobile platforms, advertisers will shift their resources to reflect the increasingly fragmented ad market. In the mobile arena, opportunities across the advertising continuum will enable the growth between brands and consumers, ranging from click-through banner ads and pre-roll ads on video clips through coupons and online subscriptions. Video game ads are expected to outpace the rest of the advertising industry (albeit from a low base) at 13.8 per cent CAGR compared to an overall industry decline at a compound rate of 0.6 per cent during the forecast period. The growing proportion of Internet and mobile advertising in the overall global advertising mix will rise from around 12 per cent in 2008 to 19 per cent in 2013."
Geert Bakker
Kilte voor radio en TV advertenties :) Internet is booming.