Deel dit artikel
-

Klanten ‘bedreigen’ reclamebureaus met digitale kennis

Marketeers nemen steeds vaker het heft in eigen handen en hebben steeds minder behoefte aan reclamebureaus. Die hebben onvoldoende kennis over social media en klanten.

Dat is in het kort de conclusie van het vierde State of Marketing-onderzoeksrapport van de CMO Council. Daarin zijn 600 topmarketeers vertegenwoordigt, gezamenlijk goed voor 150 miljard dollar een jaarlijkse marketinguitgaven.

Bedrijven zijn niet tevreden over de kennis van mobiele, virale en online marketing bij reclamebureaus in het algemeen. Daarom, zo blijkt, is 59 procent van plan om zijn eigen personeel verder op te leiden op dit terrein, 40 wil specialistische bureaus inhuren en 36 procent wil nieuw talent aantrekken.

De marketeers constateren, zeker nu er voor hetzelfde marketinggeld betere resultaten worden geëist, dat bureaus niet voldoende met hen kunnen meedenken. Immers, externe partijen hebben niet zulke goede kennis over de klanten als de bedrijven zelf en bieden onvoldoende meerwaarde.

Slechts 6 procent van de ondervraagden uit de CMO Council-peiling vindt zijn eigen online marketingexpertise uitstekend. Het merendeel, 44 procent, zegt vooruitgang te boeken of eigenlijk niet te weten hoe goed ze zijn met online marketing. Vijftien procent vindt zichzelf ronduit slecht en heeft geen idee hoe ze een bezoeker van hun site verder moet verleiden,  mogelijk zelfs tot een aankoop.

Een treffend voorbeeld van de verschuivingen op deze markt is de samenwerking tussen Accenture en P&G. Die dateert van september 2009 en duurt meerdere jaren. Accenture zet zijn kennis en technologie in om de producten van P&G in de digitale context beter onder de aandacht te brengen. Daarbij staan marketing, analytics en het bouwen van klantrelaties voorop, zeggen de bedrijven.

Deel dit bericht

12 Reacties

Mark van Loon

Dus het CMO Council heeft ondervonden dat er in tijden van crisis minder diensten aan marketinbureaus word uitbesteed? Dat is ronduit schokkend!

Erwin Boogert - Emerce

Dat is nogal gechargeerd verwoord. Soit.  Interessanter, lijkt me, is de vraag of je herkent dat bedrijven meer gaan investeren in het opschroeven van de kennis van eigen personeel.  Hoe zie jij dat?

Mark van Loon

Ik zie dit niet echt, maar dat ligt meer aan mijn doelgroep. Ik werk met MKB-ers, met maximaal 10 werknemers. Die houden zich voornamelijk bezig met hun core business. Wellicht dat het bij grotere bedrijven wel meer om in huis gedaan word.

Monique

Een marketeer die ergens verstand van heeft lijkt me ?berhaubt al een vreemde opmerking. Dat marketeers hun eigen onkunde het reclame bureau verwijten is al jaren zo.Iemand met een Heao opleiding in marketing is sowieso geen helder licht, en het bureau moet met dat soort mensen werken. Of eigenlijk, aan de hand mee nemen…

Peter Luit

@monique, zonder inhoudelijk op dit interessante onderwerp in te gaan, vind ik dat je wel al te makkelijk een HEAO'er afschildert als 'geen helder licht'. Ik ben al een tijdje uit het onderwijsveld, maar beweer je nu dat de HBO opleiding op dit gebied niet veel voorstelt? Want als dat zo is, kijkend naar de jongeren, die in de branche werken, dan is het inderdaad ernstig. Kan het me bijna niet voorstellen…..

Kees Henniphof

Ik denk dat de kern van het probleem erin ligt dat opdrachtgevers steeds meer informatie verzamelen over hun prospects en klanten, en ook in staat zijn deze data op de juiste manier te interpreteren. De insight wordt daardoor steeds meer door de opdrachtgever bepaald, wat het lastig maakt voor het bureau om met de perfecte waardepropositie op de proppen te komen en de zo gevraagde creatieve waarde toe te voegen. Vaak is het concept prima, maar rammelt de analyse. Opdrachtgevers halen daarom het initiatief naar zich toe, nemen de rol van uitgever op zich en leren zelf wat al dan niet werkt in hun specifieke doelgroepen. De bureaus zullen zich op specialisme en expertise moeten kwalificeren om nog deel van dat proces uit te kunnen maken. Lukt dat niet, dan zullen bedrijven eigen mensen opleiden, specialisten aannemen en het gehele complex van idee tot uitvoering in eigen beheer gaan nemen. In een markt die steeds nadrukkelijker door snelheid, reactiviteit en sociale netwerken wordt bepaald, is er vaak ook eenvoudig de tijd niet om eens lekker uitgebreid met je bureau te gaan zitten nadenken over hoe je samen de volgende kans gaat grijpen. Dan is 'ie al verkeken. Uiteindelijk hebben de echt goede, echt flexibele, echt creatieve freelancers de beste papieren, denk ik. Voor hen zal er altijd werk zijn. http://hennip.wordpress.nl

Job Baart de la Faille

Ik denk dat veel grote reclameburo's de boot al een paar jaar gemist hebben. De verschuiving van het vakgebied naar online media is voor veel oude reuzen iets te snel gegaan. Reclameburo's zijn goed in branding, het opzetten van een goede ge?ntegreerde meetbare campagnes op internet is een ander verhaal. Klanten die de kennis hebben om resultaten van campagnes goed te interpreteren zullen dit ook inzien.

Luc

Als reclame bureaus zo goed op de hoogte waren gebleven, bestonden er nu een stuk minder interactieve marketing bureaus. Ik huiver altijd als een reclame bureau hard op roept op de hoogte te zijn van alle online ontwikkelingen. Het is een reputatie waar de sector zelf voor een groot deel debet aan is. Het bla bla gehalte was leuk, maar nu centen tellen, moet er ook gepoetst worden. Klanten willen resultaat.

Sander Haarman

Ik denk dat veel bedrijven realiseren dat er geen leercurve onstaat als je zaken uitbesteed en dat die curve wel gecre?erd wordt als je het als bedrijf zelf doet. Reclame bureau's kunnen wel de bedrijven trainen, dus meer faciliteren en met name als we kijken naar social media. Dit is wel een andere mindset voor sommige bureau's maar volgens wordt de samenwerking hierdoor beter en wordt de rol weer duidelijker. Bureau's de experts die de kennis doorgeven aan degene die er behoefte aan hebben.

Alex van Leeuwen

Waarom wordt dit gezien als "bedreigen"? Dit lijkt me juist een uitdaging voor bureaus om meer expertise (dus meer toegevoegde waarde) te gaan bieden.

Michel H

@Monique Zo'n zure en generaliserende reactie past hier helemaal niet. Misschien heb jij geen goede ervaringen met marketeers; ik durf (met mijn HEAO opleiding) te stellen dat ik menig bureaumedewerker nog wat kan leren op allerlei gebieden waar ze zelf zo goed in menen te zijn. Vind ik dan dat alle reclamebureaus slecht zijn? Helemaal niet, overal zitten mensen die nog wel wat bij kunnen leren (of het helaas soms gewoon nooit zullen snappen).

Stan

@job helemaal met je eens. De gevestigde bureaus hebben door hun jarenlange ervaring een bepaald imago opgebouwd, waar ze niet zomaar vanaf komen. Daarnaast hebben ze vaak de echte kennis ook niet in huis. De huidige marketingmanager prikt daar, bij degene die dit nog proberen, feilloos doorheen. Wij merken zelf ook dat bureaus steeds meer proberen om kennis in te kopen op behoefte van hun klanten. Wij worden steeds vaker benaderd door andere reclamebureaus om ondersteuning te geven in opdrachten voor hun klanten mbt online communicatie en strategie. http://www.stoobb.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond