Deel dit artikel
-

‘Klarna beschermt onvoldoende tegen identiteitsfraude’

Klantenaccounts van de betaaldienst Klarna kunnen worden overgenomen en misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die Klarna oproept zijn beveiligingssysteem aan te passen.

Bij het afrekenen met Klarna vraagt deze betaaldienst niet om een wachtwoord. Het invullen van enkele persoonsgegevens is voldoende. Ook is er geen (zichtbare) tweestapsverificatie vereist bij de betaling.

De Consumentenbond ontdekte in september 2020 bij toeval dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen op naam en rekening van een ander. En om vervolgens het product naar zichzelf op laten sturen.

In een reactie liet Klarna toen weten dat het een incident betrof en dat de beveiliging van het betaalsysteem op orde is.

In januari 2021 bestelden onderzoekers van de Consumentenbond bewust nog eens 10 keer producten via een account van een ander. Met succes. Ook nu reageert Klarna lauw. De Consumentenbond: ‘Het is onvoorstelbaar hoe laconiek en afwachtend het bedrijf reageert. We willen van Klarna concreet horen hoe het de beveiliging gaat opschroeven. Ook zullen we ons onderzoek over een aantal weken herhalen om te zien of het lek gedicht is.’

De Consumentenbond raadt consumenten met een Klarna-account aan om hun mail, spambox en Klarna-app goed in de gaten te houden. En om daarnaast hun bankrekening te controleren op onduidelijke afschrijvingen.

Klarna reageert uitgebreid bij het progranmma Kassa: ‘We nemen meldingen van fraude zeer serieus en maken gebruik van geavanceerde technologie om fraude en frauduleus gedrag op te sporen, waaronder veel verschillende variabelen voor elke aankoop.’

Een klant die herhaaldelijk bij Klarna terugkeert, verschillende achtereenvolgende bestellingen plaatst en op tijd betaalt, bouwt met al deze interacties bij Klarna een aanzienlijke digitale voetafdruk op. ‘We gebruiken deze informatie om het risico van transacties in te schatten. Elke afzonderlijke aankoop via Klarna wordt op deze manier real time beoordeeld en gedurende dit proces maken we gebruik van honderden variabelen.’

In het uitzonderlijke geval van een succesvolle frauduleuze transactie treedt Klarna’s Koperbescherming in werking en dekt het bedrijf alle kosten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Rom - Zelfstandig

Wij hebben Klarna en Afterpay netjes verzocht om het onmogelijk te maken via onze gegevens te bestellen. Afterpay regelt het binnen 3 dagen. Van Klarna nog geen reactie.
Sterker nog het bedrijf is niet meer via email te bereiken. Op de chat krijg je te horen dat het bedrijf overspoeld wordt met klachten en er daarom niet gereageerd wordt.
Daarnaast overtreden ze het Nederlands recht door te blijven incasseren wanneer je via een malafide webshop wat besteld (webshop inmiddels offline) en na een paar dagen een ondeugdelijk product retourneert.
De enige manier dit bedrijf aan te pakken is een schriftelijke klacht, bij geen behandeling deze voor het leggen aan het Kifid en of de AFM. Klarna is namelijk een financiële instelling.

Joost B

Sinds 8 maart 2021 is er niet veel veranderd. Ik ben geen Klarna klant. Toch heeft een crimineel met mijn naam en adres, maar met zijn eigen e-mailadres en telefoonnummer een pakketje van € 825,- weten te bestellen. Dit pakketje is vervolgens bij een DHL-service poi nt bezorgt en door de crimineel opgehaald. Ik krijg vervolgens een aanmaning van Klarna thuis gestuurd. Ik heb hier onmiddellijk op gereageerd, waarop Klarna zei dat ik niet hoefde te betalen en nog contact met mij zouden opnemen. Dit is niet gebeurd. Ik krijg wel 2 weken later een incassobureau op mijn dak. Mag dit zomaar? Wat een klote organisatie.

slachtoffer van oplichting

Bij mij is dit zojuist ook gebeurd. Iemand heeft op mijn naam en adres iets besteld waardoor ik een aanmaning van klarna kreeg. Ik heb een foto van de brief gemaakt en de brief retour met de mededeling dat er sprake van identiteitsfraude is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond