Deel dit artikel
-

Kleding kopen via internet steeds populairder

Na lang geaarzeld te hebben, lijkt de Nederlandse consument ook het kledingrek op internet te hebben gevonden. Vooral postorderbedrijven merken dat consumenten steeds meer kledingstukken kopen via internet. Met name het laatste jaar heeft de verkoop van kleding via internet een hoge vlucht genomen, constateert bijvoorbeeld postorderbedrijf Otto.

“Steeds meer klanten van postorderbedrijven ontdekken het internet en dat gaat ten koste van de catalogi van Wehkamp, Otto en Neckermann,” zegt Lasse Bourgonje van Blauw Research. Samen met Thuiswinkel brengt Blauw twee keer per jaar het gedrag en uitgavepatroon van de Nederlandse consument op internet in kaart. Gisteren presenteerden ze de jongste resultaten. Daaruit blijkt onder meer dat de verkoop van kleding met 61 procent toenam ten opzichte van 2002.

Trix Jacobs, de e-commerce manager  van postorderbedrijf Otto bevestigt dat de verkoop van kleding  via internet begint aan te slaan en dat steeds meer mensen de Otto-site ook weten te vinden. Volgens haar wordt twintig procent van de omzet die Otto Nederland maakt tegenwoordig via internet behaald.

“Met name het afgelopen jaar heeft de verkoop via internet een hoge vlucht genomen. We hebben nu gemiddeld zo’n 400.000 unieke bezoekers per maand. Vijftig procent van die bezoekers is al klant bij ons, de andere vijftig procent zijn zogenaamde die hard-shoppers,” zegt Jacobs.

Uit het onderzoek van Blauw en Thuiswinkel blijkt dat steeds meer consumenten iets kopen (in de tweede helft van 2003 bijvoorbeeld kwamen er 600 duizend nieuwe online kopers bij, tegenover 295 duizend nieuwe kopers in de eerste helft van 2003) via internet en dat ook de bedragen die worden besteed steeds hoger uitvallen (gemiddeld werd in 2003 een bedrag van 364 euro per consument uitgegeven, veertien procent meer dan in 2002).

Een reden daarvoor is volgens Bourgonje dat het aantal breedband-verbindingen in ons land de laatste tijd flink is gegroeid. Een directe gevolg daarvan is volgens hem weer dat webwinkels daarop inspelen en dat webwinkels steeds vaker verfraaid worden.

“Winkels gaan er steeds mooier uitzien. Het gebeurt steeds vaker dat etalages en interieurs van webwinkels nog eens grondig worden aangepakt. En hoe aantrekkelijker een winkel is ingericht, hoe meer dat de consument aanspreekt,” zegt Bourgonje.

Jacobs van Otto bevestigt dat er binnen Otto regelmatig gekeken wordt naar het uiterlijk van de webwinkel. Maar wat voor haar met name telt is de gebruikersvriendelijkheid van de site “We proberen regelmatig nieuwe diensten te introduceren op de site. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan online rekeningoverzichten. Het zijn applicaties waar de klant ook wat aan heeft.”

Dat consumenten steeds meer uitgeven via internet heeft er volgens Bougonje mee te maken dat mensen langer online zijn en dat ze hierdoor ook vaker wat kopen. Behalve kleding worden ook reizen, electronica en dvd's steeds vaker via internet aangeschaft.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bella

I’ve got a part-time job 150 mg wellbutrin family member. Documentation, such as a physician letter, may be required at the request

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond