Deel dit artikel
-

Politieke podcasts bij Podimo: 50% meer luistertijd

Podcasts op het Podimo-netwerk die zich nadrukkelijk richten op de aanstaande parlemenstverkiezingen zijn een uitgesproken succes. Ze leveren honderdduizenden extra luisteruren op.

Gemiddeld laten deze shows een groei in luistercijfers zien van vijftig procent, zo laat Podimo desgevraagd aan Emerce weten.

Het gaat hierbij om vier shows: Zelfspodcast Zoekt Partij, Dijkhoff & Segers, Wat Nu? en GONZO.

De woordvoerster: “Alleen al in de afgelopen week zijn deze vier verkiezingsshows samen ruim 500.000 keer beluisterd. De politieke podcasts zijn enorm gegroeid en een heel belangrijk medium voor de aankomende verkiezingen, doordat de politici langer de tijd krijgen om hun punten te maken en te verdedigen. Waar ze bij verkiezingsdebatten op TV vaak slechts enkele minuten hebben om dat te doen, duurt een gemiddelde aflevering 45 minuten, zonder onderbrekingen.”

Alleen al op Podimo is er in de afgelopen dertig dagen ruim 430.000 uur geluisterd naar deze vier verkiezingsshows. Dat vertaalt zich naar een enorme hoeveelheid tijd die luisteraars investeren in politieke oriëntatie en duiding.

“De interesse in politieke duiding is ook enorm, merken we. We zien dat luisteraars actief op zoek zijn naar verschillende perspectieven.“

“De afleveringen met prominente politici of experts springen eruit. Bij Zelfspodcast Zoekt Partij werd de aflevering met Vincent Karremans heel veel gestreamd, bij Dijkhoff & Segers was dat het interview met Dilan Yeşilgöz. Bij Gonzo scoorde het interview met Ron Fresen het beste, en bij Wat Nu? deed de aflevering over de doorrekeningen van Wim Suyker het uitstekend. We zien dat luisteraars op zoek zijn naar zowel interviews met politici als inhoudelijke analyses van experts.”

Het van oorsprong Deense podcastnetwerk heeft samen met de podcastmakers besloten om rondom de verkiezing flink in te zetten op extra afleveringen rondom de belangrijke maatschappelijke periode. “We spelen daarbij in op de behoefte van de luisteraars.”


In het kort

Hier zijn de drie voornaamste punten uit het verhaal:

* Vier verkiezingspodcasts op Podimo laten een gemiddelde luistercijfergroei zien van vijftig procent.

* In de afgelopen week zijn deze vier shows ruim 500.000 keer beluisterd, met in totaal 430.000 geluisterde uren in de afgelopen dertig dagen.

* Luisteraars tonen grote interesse in diepgaande politieke duiding, met name in afleveringen met prominente politici en inhoudelijke expertanalyses.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond