Kleine winst, maar dalende omzet voor DoubleClick

Het Amerikaanse DoubleClick, actief met online advertising, heeft in het afgelopen kwartaal een bescheiden winst behaald, met name door op kosten te besparen. De winst was 4,1 miljoen dollar tegenover een verlies van 37,9 miljoen dollar vorig jaar. De omzet liep echter terug en zal volgens DoubleClick in het huidige kwartaal nog verder afnemen, mede door de verkoop van bedrijfsonderdelen.
DoubleClick was enkele jaren geleden de grootste verkoper van advertentieruimte ter wereld. Tevens leverde het de technologie om deze buttons en banners op websites te plaatsen, het systeem Dart groeide uit tot een standaard. In de afgelopen anderhalf jaar heeft het bedrijf echter de focus meer gelegd op het exploiteren van deze techniek en het leveren van marketingdata.
Om die nieuwe richting in te slaan verkocht het bedrijf zijn Europese mediatak (voor verkoop van online advertising) aan het Duitse AdLINK . Dat betaalde 30,5 miljoen euro in contanten voor de Europese afdeling, waaronder een vestiging in Nederland, en verbond zich ook aan de technologie van DoubleClick. Eerder deze maand maakte DoubleClick bekend dat het ook zijn Amerikaanse mediatak van de hand zou doen, het marketingbureau L90 nam het onderdeel over voor 5 miljoen dollar in contanten en 4,8 miljoen dollar in aandelen.
DoubleClick noteerde het afgelopen kwartaal een nettowinst van 4,1 miljoen dollar, tegenover een nettoverlies vorig jaar van 37,9 miljoen dollar. Het resultaat was iets beter dan analisten verwachtten, zij gingen uit van break-even. De omzet liep terug van 101,9 miljoen naar 75,7 miljoen dollar. Dit werd met name veroorzaakt door een teruggang bij de mediatak. Daar liep de omzet terug van 33,8 miljoen naar 10,8 miljoen dollar, maar ook de afdeling technologie (adservers als Dart) zag de omzet teruglopen, met 7,4 procent.
DoubleClick gaf ook nieuwe verwachtingen voor het huidige kwartaal, de vooruitzichten zijn minder positief dan analisten eerder hadden gedacht. Het bedrijf verwacht een omzet van tussen de 67 en 73 miljoen dollar en een winst variërerend van 1 dollarcent verlies tot 1 dollarcent winst per aandeel.
Een dag voordat DoubleClick zijn cijfers bekend maakte publiceerde Yahoo de resultaten voor het afgelopen kwartaal. Het bedrijf is voor 60 procent afhankelijk van online advertising en geldt evenals DoubleClick als een graadmeter voor de online advertisingmarkt. Het bedrijf meldde weer winst te maken, voor het eerst sinds zes kwartalen, en zag de omzet met 24 procent stijgen. Hoewel de omzet aan online advertising met 4 procent daalde was ceo Terry Semel uitermate optimistisch over de tweede helft van dit jaar. Hij verwacht hierin een omzetgroei met dubbele cijfers.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond