Deel dit artikel
-

KLM publiceert reisfoto’s en recensies op Google Earth

KLM vraagt zijn reizende klanten om foto’s en reisbeschrijvingen in te zenden via Google Earth. De ingezonden verslagen zélf worden ook weer op de digitale globe gepubliceerd, wat reizigers een beter beeld van hun bestemming moet geven.

Naar schatting 80.000 gebruikers downloadden sinds januari 2007 de Google Earth-extensie van KLM. De luchtvaartmaatschappij plot zijn reisbestemmingen op de computerglobe. Reislustigen kunnen vanuit het programma een reis zoeken en boeken. Sinds gisteren kunnen ze ook hun ervaringen met andere reizigers delen.

Mail na thuiskomst

Tot 15 september houdt KLM een wedstrijd onder zijn klanten. Hen wordt gevraagd een reisbeschrijving en foto's in te sturen via Google Earth. Via e-mail wordt klanten gevraagd naar de bestemming te 'vliegen' waar ze net vandaan komen en een verslag op te stellen. Recensiesite Zoover past een vergelijkbaar reactiemodel toe bij reisbureaus.

Degenen die zich voor de KLM-wedstrijd registreren dingen mee naar gratis vliegtickets.

De recensiedienst blijft ook na half september beschikbaar.

Hoeveel ticketboekingen KLM via Google Earth ontving afgelopen half jaar is niet bekend.

De luchtvaartmaatschappij maakt gebruik van een nieuwe component van EarthConnector, een product van het Nederlandse bedrijf GlobeAssistant. De software is een digitale koppeling tussen databases van organisaties als ABN Amro, ERA Makelaars, De Telefoongids en verscheidene gemeentes en provincies.

Zelfbediening op Google-globe

"Tot op heden faciliteerde EarthConnector enkel eenrichtingsverkeer", zegt Erwin Nikkels van GlobeAssistant. "Maar met het Community-element kunnen gebruíkers van diensten op Google Earth ook hun eigen informatie toevoegen. KLM is de eerste klant die er gebruik van maakt, maar er is meer vraag naar." Nikkels omschrijft de dienst als een Web 2.0-toepassing op Google Earth.

Directeur Nikkels ziet de EarthConnector Community-component als een zelfbedieningsmodule voor zijn klanten. Organisaties kunnen hiermee zelf de informatie over hun bedrijf op Google Earth bijwerken, maar kunnen ook berichten van medewerkers of klanten ontvangen. "Je kunt zelfs denken aan meldingen voor openbare ruimtes. Een gemeente kan burgers aan laten geven waar, bijvoorbeeld, een stoeptegel los ligt. Op Google Earth, in combinatie met Google Maps, kunnen ze dat exact aangeven."

GlobeAssistant bedient circa 100 klanten. Tachtig procent van hen gebruikt de geautomatiseerde positioneringsdienst louter intern. Nikkels: "Maar je ziet het besef bij organisaties groeien dat ze dit soort diensten ook extern aan kunnen wenden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond