Deel dit artikel
-

KLM stopt deels met affiliate marketing

Luchtvaartmaatschappij KLM is onlangs gestopt met affiliate marketing in 5 landen. Het leverde te weinig op.

“Het komt wellicht als een verrassing voor de affiliate marketeers hier in de zaal, maar we zijn in de afgelopen 2 à 3 maanden juist gestopt met affiliate marketing. We kijken steeds naar hoe we anders kunnen targeten en zien dan dat andere kanalen beter presteren”.

Dat zei Frank Pon van KLM – Air France vanmiddag in zijn spreekbeurt tijdens Emerce Performance, een dagcongres over performance based marketing in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.

Hij hield voor zich om welke landen het gaat, al staat vast dat het niet om Nederland gaat. Het is volgens Pon geen definitief afscheid. Zodra het rendement van affiliate marketing verbetert, komt het kanaal weer in overweging.

Momenteel is het vooral display advertising, grafische uitingen zoals banners en rectangles, waar het bedrijf profijt uit haalt. Meer in het bijzonder in combinatie met zoekmachinereclame. Procesmatig gezien komen consumenten meestal eerst in contant met display-reclame, waarna ze later via zoekmachines naar KLM.com gaan om te boeken.

Exacte cijfers over digitale media-investeringen gaf Pon niet. Wel werd duidelijk dat het digitale budget in de afgelopen drie jaar ongewijzigd is gebleven. Het ziet er echter naar uit dat daar verandering in gaat komen, mede omdat de website KLM.com als direct verkoopkanaal strategisch steeds belangrijker wordt voor het bedrijf.

KLM koopt op internet bij voorkeur reclameruimte in op basis van het CPS-model. Daarbij krijgt een derde partij een vergoeding per aangebrachte betalende KLM-klant, ongeacht hoeveel reclamevertoningen daaraan ten grondslag liggen.

Deel dit bericht

11 Reacties

Jochem

het CPS-model (Cost per Sale) is toch een vorm van affiliate marketing? Of ben ik nou gek?

Douwe de Jonge

Niet echt, affiliate is meer dat je via een partij als Scootmedia op CPS inkoopt waarbij Scoot het dan weer wegzet bij derden die jij als adverteerder niet kent.

Danny

@Douwe "Daarbij krijgt een derde partij…". CPS = performance based = affiliate in mijn ogen. Denk dat hier in de laatste alinea als tweede partij toch het tussenkomende affiliate netwerk bedoelt word en het dus over affiliate marketing gaat.

Frank

Erwin, Pakkende kop! Even wat nuanceren. Gaat voor ons om kleinere markten waar we een beperktere merkbekendheid hebben. Onze Affiliate partners zijn uiteraard op de hoogte, sterker nog we investeren in technologie en een nieuw beloningsmodel om volume en ROI naar een hoger plan te trekken. Daarnaast hebben in volwassen markten zelfs een tweede netwerk neergezet omdat we ervan overtuigd zijn dat PBA ook via Affiliation een cruciaal onderdeel is in de media mix. Gr, Frank;

Erwin Boogert - Emerce

Dank Frank, nuttige aanvulling.

Sabine

Frank, ik vond jouw presentatie de sterkste van de dag en gezien reacties op twitter was ik niet de enige. Er veel toepasbare inzichten.

Louise

Heb gister Emerce Performance gemist, maar is dit het enige 'nieuwswaardige' verslag? Of volgen er nog meer. Anders niet heel veel gemist, dus??

Eric

"Affiliate marketing levert te weinig op". Je kan toch nooit te veel betalen want het is op CPS basis, alles wat het oplevert is bijna winst. Ga me niet vertellen dat het onderhoudt geld kost want de banner die worden aangeboden zijn het zelfde als bij de andere verticals. Daarnaast betaalt KLM.com 6,50 tot 12 euro (!!) per BOEKING. Een waanzinnig laag bedag als je alleen al denkt dat de klant zelf 10 euro kosten moet betalen voor het online boeken. Zo krijg je dus voor een gezin van 4 die naar New York vliegt voor de kerst 12 euro sales vergoeding en alle bij verkopen zoals autoverhuur en hotels krijg je ook niks van terug. En dan nog jammeren dat het niks oplevert. Gangbare vergoedingen liggen eerder tussen de 22-35 euro (afhankelijk of het een longhul vlucht is) bij de andere maatschappijen. OF op 2-3% van de omzet. Als het dus teweinig oplevert moeten ze eerst eens iets aan de vergoedingen doen, maar ja als er sinds 2007 geen verandering in het budget is gekomen….. Succes.

Erwin Boogert - Emerce

Louise, dit verhaal (en die over Google van vanochtend) is niets meer dan een h.el.e. kleine momentopname van een – in mijn optiek – informatieve dag. Je bent welkom om je daar een volgende keer zelf een oordeel over te vormen.  Te jouwer informatie: later vandaag volgt nog een verhaal.

Louise

@Erwin – ok, dank voor je toelichting. Ik zie het andere verhaal tegemoet. PS. Had er graag bijgeweest, maar andere verplichtingen op Sexy E-mail event. Volgende editie ben ik vd partij.

Fransico

Inderdaad een beetje wazig verhaal dat affiliate marketing niet genoeg op zou leveren ten opzichte van display advertising wat ten eerste minder meetbaar is en daarnaast ook minder stuurbaar is. Trouwens ook vreemd dat KLM.nl exclusief bij 1 affiliate netwerk zit. Als je als "gigant" onder gemiddeld presteert zou je natuurlijk ook eens kritischer naar de huidige vergoedingsstructuur, netwerk en publishers kunnen kijken. Een bereikbare "affiliate manager" zou geen overbodige luxe zijn voor onze koninklijke zwaan. Nee, KLM haalt er bij lange na niet uit wat er daadwerkelijk in zit. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond