Deel dit artikel
-

KLM, Sunweb en Voigt Travel winnaars Emerce Travel Awards

KLM, Sunweb en Voigt Travel hebben vanmiddag de Emerce Travel Awards gewonnen. De onderscheiding die werd uitgereikt op Emerce Travel is gebaseerd op de Social Travel 30 die elk kwartaal via Emerce verschijnt. OBI4wan analyseerde op verzoek van Emerce hoe de ruim 100 merken het afgelopen jaar online presteerden.

In de categorie Volume blijft KLM de absolute nummer 1. Met ruim 225.000 berichten laat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij rivalen Ryanair en Transavia ver achter zich. Het was een bewogen jaar voor de luchtvaartmaatschappij. Van stakingen tot het behalen van de Top 5 meest punctuele luchtvaartmaatschappijen van Europa, we hebben het allemaal voorbij zien komen in de Social Travel 30 edities van het afgelopen jaar. Mede dankzij de snelle en gevatte webcare via social media kanalen weten mensen de luchtvaartmaatschappij online te vinden.

Merken die in het afgelopen jaar voor de meeste positieve media impact zorgden op blogs, nieuwssites en reviewsites waren Sunweb, Corendon en Roompot vakanties. De drie organisaties weten veel extra zichtbaarheid te creëren dankzij onder andere sponsoring van wielerploegen. Daarnaast gooide Corendon het afgelopen jaar hoge ogen met de verplaatsing van de Boeing 747 van Schiphol naar de achtertuin van hun hotel aan de A9, waar tienduizenden mensen getuige van waren.

Winnaar op het gebied van Media impact is dit jaar Sunweb, die met media-aandacht een potentieel bereik van 3,6 miljard mensen behaalt. Publicaties vinden voor 84 procent plaats via nieuwssites en Tom Dumoulin is de meest besproken wielrenner uit het team van Sunweb.

Een opvallende winnaar vinden we tenslotte terug in de categorie sentiment. Daarin is gekeken naar merken met een minimaal volume van 1000 berichten in het afgelopen jaar. Voigt Travel is in deze categorie een absolute winnaar. Met zo’n 10 procent positief sentiment gemeten over het afgelopen jaar, weet het reismerk positieve aandacht te genereren voor hun reizen. Dat sentiment vinden we voornamelijk terug op blogs, socialr media en nieuwssites.

In samenwerking met verschillende reisblogs, weet Voigt Travel positieve aandacht te vragen voor hun reizen naar het Pure Noorden en het Ware Zuiden. Belangrijke blogs voor het creëren van positieve buzz rondom het merk zijn onder andere Expeditie Aardbol, Globegirl en Met kids de wereld rond.

Foto’s Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond