Deel dit artikel
-

Hands-on: Kodak Ektra

De Kodak Ektra is een legendarische en innovatieve 35mm-camera uit 1941, maar wegens een ontwerpfout en een prijs van 700 dollar, geen groot succes. Opmerkelijk dat Bullitt Group deze camera heeft gebruikt als inspiratie voor de gelijknamige cameraphone.

Voor alle duidelijkheid: Bullitt Group brengt geen enkel product onder eigen naam uit, maar plakt ook niet zomaar een bekend label op een product dat in licentie wordt vervaardigd. De ontwikkeling, het ontwerp, de productie en de marketing worden in samenwerking met een bekend merk uitgevoerd. Ministry of Sound, Ted Baker, JCB en CAT zijn naast Kodak de merken waar Bullitt Group elektronische producten voor heeft ontwikkeld. Bij elk product is het DNA en de identiteit van het merk weer terug te vinden in het uiteindelijke product.

Wederopstanding
Zo ook bij de Kodak Ektra. Je zou bijna zeggen dat dit de wederopstanding van Kodak camera’s is (na 144 jaar is Kodak in 2012 gestopt met de productie van camera’s). Bij het opstarten van de telefoon verschijnt er een stijlvolle animatie van het bekende roodgele logo, gevolgd door Android-scherm. De Ektra ziet er misschien dan wel uit als een platgeslagen Ektra uit 1941, in de basis is het een smartphone en puur kijkend naar de specificaties, geen bijzondere.

Als processor is gekozen voor de 2,3 GHz dualcore Mediatek X20. Een middelmatige chip die voor alledaagse handelingen prima voldoet, maar geen slimme keuze voor een smartphone die op het gebied van fotografie optimaal moet presteren. Je merkt het al bij het opstarten van de camerafunctie. Door tweemaal op de fysieke sluiterknop te drukken, start deze op, maar het duurt wel een paar seconden voordat je echt een foto kan maken. Dat deze snelheid parten speelt, merk je in alles wat je wilt doen met de camera: snel foto’s achter elkaar, schakelen tussen de foto-apps, bewerken van de foto’s of ze even snel online plaatsen.

Het 3GB geheugen en 32 GB opslag zijn toereikend en met een SD-kaartje uit te breiden. De batterij van 3000 mAh geeft genoeg stroom voor een dag telefoongebruik, maar zodra je echt losgaat met het maken van veel foto’s, neem dan maar een powerbank mee. Het 5-inch beeldscherm heeft een resolutie van 1920 x 1080 en een pixeldichtheid van van 441 PPI. Kleuren en contrast zijn niet zo gehypt als bij andere toestellen, wat bij het  beoordelen van je foto’s wel ten goede komt.

Kijkend naar het beeldscherm, heb je het idee een iPhone 4S in je handen te hebben. Alleen dan een stuk lichter. Met 163 gram zit deze tussen een iPhone 7 en een iPhone 7 plus in. Aan de achterkant lijkt de Ektra echt een op camera, een soort rubber coating met een textuur die authentiek aandoet, een handgrip en een flinke lensvatting. De lens is overigens geen zoomlens, ook al lijkt ie erop.

Zweem
Hoewel een 21 MP-camera indrukwekkend lijkt, is de lens vaak het meest bepalend van een camera en in dit geval is een diafragmawaarde van f2.0 net iets minder lichtgevoelig dan de f1.7 van een iPhone 7-lens. Er wordt gebruik gemaakt van optische beeldstabilisatie, phase detection autofocus en het is mogelijk om in 4K-resolutie te filmen. Met de specs is niks mis, nu de resultaten.

Al die mooie specs vertalen zich echter niet in de de meest fantastische foto’s. Je kunt mijn resultaten in vergelijk met een iPhone 7 Plus in dit album terugzien. Wat al gauw opvalt, is dat de foto’s van de Ektra (voornamelijk in de hoeken) niet zo scherp zijn. Tevens zit er een kleurzweem overheen. De iPhone 7 heeft daarentegen soms iets teveel verzadiging en teveel contrast, maar is toch een stuk scherper en levendiger. Misschien dat Bullitt een soort Kodak-karakter in de foto’s heeft willen leggen, maar die heeft dan niet echt een toegevoegde waarde. Wat je ook toegevoegd ziet is beeldruis, bijkomend probleem als de ISO-waardes hoog liggen. In donkere situaties scoort de Ektra dus nog slechter.

Geluid
De meegeleverde apps van Kodak zijn Camera, Fotogalerij, Kodak (een link naar de website), Prints en Super 8. Super 8 geeft die oude Super 8-look aan je filmpjes, grappig, maar niet stimulerend tot nog meer creativiteit. De enige app doe echt wat toevoegt is de camera-app zelf, waarbij je veel instellingen zelf kan bepalen en eventueel een wat beter resultaat kan creëren dan de auto-stand. Dit alles draait onder Android 6.0 en de vraag is of hier ooit een upgrade naar 7.0 zal volgen.

Persoonlijk had ik nog gehoopt dat er een redelijk vol geluid uit de Ektra zou komen. Zoals je ziet is de speaker in de handgreep geplaatst en als klankkast had daar wat meer uit kunnen komen dan nu het geval is. Bijkomend probleem is dat de speaker naar de achterkant is gericht en dat je, het was te verwachten, je hand de handgreep en daarbij de speakergrille bedekt.

Anders
Als smartphone middelmatig en een camerafunctie die de foto’s van de iPhone 7plus niet kan evenaren, toch vind ik de Kodak Ektra een geslaagd product. Bullitt heeft namelijk de essentie en de identiteit van een Kodak-camera weten vast te leggen in een telefoon. Je hebt duidelijk iets anders in je hand dan een standaard smartphone (zeker met de bijhorende lederen cameracase) en rondlopend met de Ektra, heb je ook meer de behoefte om foto’s te maken. Dat je voor een product meer dan gemiddeld moet betalen door de identiteit die het je geeft en het naamplaatje op de voorkant, zijn we ondertussen wel van meer merken gewend. De Kodak Ektra is dan ook zeker geen verkeerde keuze, maar als je een smartphone wil die de allerbeste foto’s maakt, zul je toch nog wat dieper in de buidel moeten tasten.